Google køber kamera-producent for vildt beløb: Her er planen

Google køber kamera-producent for hele tre milliarder kroner. Se her, hvad planen er.

Artikel top billede

(Foto: SH Søren Holm)

Google-datterselskabet Google Nest står klar med tre milliarder kroner, som selskabet vil lægge på bordet for at overtage kamera-producenten Dropcam.

Dropcam bygger små Wi-Fi-forbundne kameraer, der egentlig er udviklet som sikkerheds-kameraer, der diskret fra deres plads i et hjørne 'overvåger' et lokale.

Google Nest blev skabt i januar, da Google købte termostat-producenten Nest for 17,5 milliarder kroner.

Planen med dette opkøb kan du læse mere om her: Derfor vil Google betale milliarder for lille termostat-firma.

Med opkøbet af Dropcam sigter Google for alvor efter at rykke ind i folks hjem i løbet af de kommende generationer af teknologi.

Som det var tilfældet med Nest, er det nemlig ikke selve selskabet og dets produkter, som Google betaler de mange penge for. Det er derimod dets medarbejdere og deres innovative kompetencer, som Google er ude efter.

Planen er således, at Nest og Dropcam sammen skal udvikle nye produkter, der ifølge parterne "tilføjer intelligens til enhederne i folks hjem" ligesom parterne vil sigte efter at udvikle det 'bevidste hjem,' som det lyder fra Google.

Dropcam blev stiftet i 2009. Selskabets små kameraer er via internettet koblet op på en app, så brugerne på deres smartphones hele tiden kan følge med i, hvad der sker hjemme hos dem selv.

Samme princip anvender Nest's termostater, der dels kan styres via internettet, dels er i stand til selv at lære brugernes vaner og indrette hjemmets temperatur-styring efter dette.

På kort sigt betyder det, at Nest-termostaten og Dropcam-kameraet i forening vil være i stand til at registrere, nøjagtigt hvornår der er nogen hjemme og dermed indrette temperaturen nøjagtigt efter disse tidspunkter.

På længere sigt vil perspektiverne være langt større for både Google og brugerne.

For Google gælder det, at selskabet med Nest/Dropcam vil være i stand til at indsamle meget store mængder data om folks hjemmevaner, hvilket selskabet på sigt vil kunne udnytte til at forbedre dets øvrige produkter.

I første omgang kommer det dog ikke til at ske, da Nest opererer efter en privacy-politik, der garanterer, at de indsamlede data ikke vil blive delt med andre - heller ikke moderskibet Google.

Læs også: Derfor vil Google betale milliarder for lille termostat-firma.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S