Microsoft-partnernes store udfordring: At finde en ny forretningsmodel

Microsoft Partner Konference 2014: Microsofts direktør for nye markeder, Josh Waldo, har en klar besked til Microsofts mange partnere: Du skal begynde at finde en ny forretningsmodel, hvis du også vil være Micosoft-partner i fremtiden.

Washington D.C.: Microsoft skærper tonen overfor selskabets partnere, som ifølge selskabet skal se at komme i gang med at udvikle og dyrke cloud-teknologierne over for deres kunder. 

"Der er ingen fremtid i Microsofts økosystem for partnere, der ikke er med på cloud-bevægelsen," siger Josh Waldo, der er direktør for Microsofts såkaldte New Markets and Emerging Channels.

Hans opgave er at hjælpe partnerne med at formulere nye og tidssvarende forretningsmodeller.

Ham møder Computerworld på selskabets store årlige partnerkonference, World Partner Conference 2014, der i disse dage finder sted i Washington D.C. med deltagelse af mere end 16.000 Microsoft-partnere fra hele verden.

"Vi er der jo allerede. Alle benytter cloud-tjenester i en eller anden udstrækning allerede. Det handler faktisk kun om, hvem der skal være succesfuld i markedet. Og der vil vi se vindere og tabere i partner-miljøet i de kommende år," siger Josh Waldo.

Cloud, cloud, cloud
Fra dørene er blevet slået op til partner-konferencen, har budskabet været ret massivt: Microsoft skal være noget andet end den pc-orienterede forretning, som den enorme pengetank er bygget op af.

Fremtiden handler om mobil og cloud. Og transformationen af det store selskabe har fået ekstra fart med udnævnelsen af Satya Nadella som ny topchef for selskabet.

Han har stået bag en hel stribe markante udmeldinger og strategi-ændringer i de få måneder, der er gået, siden han overtog ledelsen af selskabet.

Det kan du læse mere om her: Det nye Microsoft: Gratis software i massevis og magten tilbage til brugeren

Partnerne er - som altid - afgørende for Microsofts indtjening på erhvervslivet, da det er dem, der har kontakten til kunderne og rådgiver og kender kundernes forretning.

Tidligere har Microsofts cloud-planer skabt en del uro blandt partnerne, der ikke kunne forstå, at Microsoft selv ville sælge løsninger til kunderne og dermed konkurrere med selskabets egne partnere.

Det kan du kan læse mere om her: Microsoft-partnere føler sig udfordret af Microsoft

Det har selskabet nu taget konsekvensen af: Selskabets partnere skal også i en cloud-orienteret verden være de fremskudte forposter mod selskabets kunder, mens Microsoft selv vil nøjes med at være teknologi-leverandør - blot med vægten lagt i de store datacentre, som Microsoft fortsat er i gang med at udbygge.

Det bliver med andre ord partnerne, der skal sælge og tilpasse og videreudvikle Microsofts cloud-baserede fremtid til selskabets kunder.

"Hosting-partnerne har det faktisk rigtigt godt, og det er et område, som i høj grad er kommet for at blive," siger Josh Waldo.

Det er en stor omstilling for partnerne, der er nødt til at omformulere hele deres forretningsmodel, hvis de for alvor vil med på cloud-bølgen, hvor kunder betaler løbende abonnement i stedet for som tidligere at betale ét stort beløb én gang for alle, når en løsning var implementeret.




Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

30. maj 2017 | Læs mere


Dropbox partnerdag 2017

Det er en fornøjelse at præsentere en ny stor forretningsmulighed med Dropbox Business. På partnerdag får I indsigt i både kommercielle og tekniske aspekter ved at sælge Dropbox Business. Arrangementet henvender sig til både eksisterende Dropbox-forhandlere i Danmark og til jer, der leder efter nye forretningsmuligheder, og som overvejer at blive Dropbox-forhandler.

31. maj 2017 | Læs mere


Business intelligence - den nye bølge: Få styr på de nye løsninger og alle mulighederne

En ny bølge af af moderne BI-løsninger og -produkter skaber helt nye muligheder. Vi sætter fokus på den nye BI-bølge.

07. juni 2017 | Læs mere






CIO
Bliv klar til EU-persondataforordningen: Ministerium klar med længe ventet dansk vejledning til den nye EU-lov
Justitsministeriet er efter en måneds forsinkelse klar med den store vejledning til EU's kommende persondataforordning, der kommer til at få konsekvenser for alle danske virksomheder. Se vejledningen her.
Comon
Microsofts vilde - og hammerdyre - Surface Studio kommer til Danmark
Microsofts all-in-one-computer, Surface studio, kommer til Danmark midt i juni til en vild pris
Job & Karriere
Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
White paper
Undgå de syv dødssynder i valget af ERP-partner
I dette whitepaper kan du læse mere om de syv hyppigste 'dødssynder' og om, hvordan du imødegår dem. Dette er nyttig viden at have med sig, uanset hvilken platform og partner din virksomhed i sidste ende vælger at satse på.