Artikel top billede

Microsoft-partnernes store udfordring: At finde en ny forretningsmodel

Microsoft Partner Konference 2014: Microsofts direktør for nye markeder, Josh Waldo, har en klar besked til Microsofts mange partnere: Du skal begynde at finde en ny forretningsmodel, hvis du også vil være Micosoft-partner i fremtiden.

Washington D.C.: Microsoft skærper tonen overfor selskabets partnere, som ifølge selskabet skal se at komme i gang med at udvikle og dyrke cloud-teknologierne over for deres kunder. 

"Der er ingen fremtid i Microsofts økosystem for partnere, der ikke er med på cloud-bevægelsen," siger Josh Waldo, der er direktør for Microsofts såkaldte New Markets and Emerging Channels.

Hans opgave er at hjælpe partnerne med at formulere nye og tidssvarende forretningsmodeller.

Ham møder Computerworld på selskabets store årlige partnerkonference, World Partner Conference 2014, der i disse dage finder sted i Washington D.C. med deltagelse af mere end 16.000 Microsoft-partnere fra hele verden.

"Vi er der jo allerede. Alle benytter cloud-tjenester i en eller anden udstrækning allerede. Det handler faktisk kun om, hvem der skal være succesfuld i markedet. Og der vil vi se vindere og tabere i partner-miljøet i de kommende år," siger Josh Waldo.

Cloud, cloud, cloud

Fra dørene er blevet slået op til partner-konferencen, har budskabet været ret massivt: Microsoft skal være noget andet end den pc-orienterede forretning, som den enorme pengetank er bygget op af.

Fremtiden handler om mobil og cloud. Og transformationen af det store selskabe har fået ekstra fart med udnævnelsen af Satya Nadella som ny topchef for selskabet.

Han har stået bag en hel stribe markante udmeldinger og strategi-ændringer i de få måneder, der er gået, siden han overtog ledelsen af selskabet.

Det kan du læse mere om her: Det nye Microsoft: Gratis software i massevis og magten tilbage til brugeren

Partnerne er - som altid - afgørende for Microsofts indtjening på erhvervslivet, da det er dem, der har kontakten til kunderne og rådgiver og kender kundernes forretning.

Tidligere har Microsofts cloud-planer skabt en del uro blandt partnerne, der ikke kunne forstå, at Microsoft selv ville sælge løsninger til kunderne og dermed konkurrere med selskabets egne partnere.

Det kan du kan læse mere om her: Microsoft-partnere føler sig udfordret af Microsoft

Det har selskabet nu taget konsekvensen af: Selskabets partnere skal også i en cloud-orienteret verden være de fremskudte forposter mod selskabets kunder, mens Microsoft selv vil nøjes med at være teknologi-leverandør - blot med vægten lagt i de store datacentre, som Microsoft fortsat er i gang med at udbygge.

Det bliver med andre ord partnerne, der skal sælge og tilpasse og videreudvikle Microsofts cloud-baserede fremtid til selskabets kunder.

"Hosting-partnerne har det faktisk rigtigt godt, og det er et område, som i høj grad er kommet for at blive," siger Josh Waldo.

Det er en stor omstilling for partnerne, der er nødt til at omformulere hele deres forretningsmodel, hvis de for alvor vil med på cloud-bølgen, hvor kunder betaler løbende abonnement i stedet for som tidligere at betale ét stort beløb én gang for alle, når en løsning var implementeret.


Partnernes store udfordring - deres forretninger skal gentænkes

Det er en omstilling, der kræver store investeringer og som ændrer hele cashflowet i virksomheden på hovedet, ligesom der kan være behov for helt nye kompetencer i virksomheden.

Det er med andre ord noget, der kræver en del handlekraft og mod for partner-virksomhederne, og det er ikke alle, der er lige begejstrede.

Ifølge Josh Waldo har mange partnere dog allerede taget kæmpesuccessen Office 365 samt cloud-platformen Azure til sig.

"Mange gør det dog nok af nødvendighed og for at lære disse løsninger at kende. Ingen har jo lyst til at tabe en ordre på grund af manglende viden," siger han.

Dette er billedet for Microsoft: Den store transformation vil føre til et udskillelsesløb blandt partnerne, hvor nogle ikke vil have en fremtid.

Nogle vil ikke være med, andre tager kun nødtvunget den nye cloud-fremtid til sig for 'ikke at tabe, og de får svært ved at tjene penge,' som Josh Waldo siger.

Og så er der dem, der virkelig vil cloud-fremtiden - "in it to win it," som Josh Waldo siger - og har taget det fulde skridt og har indrettet hele deres forretningsmodel efter en cloud-baseret forretning.

"De har investeret deres egne penge i at få gang i en ny forretningsmodel. Det er de partnere, der driver forandringerne frem i Microsoft," siger Josh Waldo.

Det er ikke nemt

På papiret er det ikke særligt svært at få pengene til at stemme.

"Men sådan en omstilling bliver ofte rigtig svær, når man skal til det, fordi der tit er rigtigt mange forskellige holdninger i virksomhederne," siger Josh Waldo.

Ofte kan den administrerende direktør se ideen, men kan ikke komme igennem med planerne i bestyrelsen eller hos mellemlederne.

Andre gange er det direktøren - ofte en ejerleder - der på grund af alder eller andet ikke har lyst til at føre virksomheden gennem en stor transformation, mens mellemledere og menige ansatte kan se, hvor det giver mening.

"Som med alt andet er forandringsledelse den svære del. Når beslutningen først er taget og alle er enige, er det jo bare at gøre det," siger Josh Waldo.

Tre gode råd til partnere, der skal over i clouden

Her kommer Josh Waldos to gode råd til Microsoft-partnere, der vil være med i fremtidens forretning.

1: Tag en dyb indånding og stil dig selv spørgsmålet, om din måde at drive forretning på er baseret på at vinde over de andre eller på ikke at tabe til de andre. Og vær ærlig.

Der er en væsentlig forskel på de to approaches. Hører du til første del, har du langt større chance for at gennemføre en succesfuld transformation af hele din forretningsmodel.

2: Vær ikke bange for at fejle. Rigtigt mange er lammet af analyse-syge, hvor de bliver ved med at analysere på, om nye planer nu også kommer til at virke, og hvad gør vi, hvis de ikke virker og så videre.

Det er kun menneskeligt at ville sikre sig på den måde. Men i vores nye verden baseret på 'cloud first, mobile first' skal man turde tage chancer.

Man skal bare huske, at man skal fejle hurtigt, drage sin lære af det og komme videre.

Læs også:

Otte store problemer i Microsoft: Er der kæmpe fyringsrunde på vej?

Microsoft banket ned fra verdens tinder: Her er topchefens råd til ansatte og partnere

Microsoft: Vi er åbne for alting og er villige til at gøre alt for at vinde i markedet igen

Her øjner Microsoft kæmpe-indtjening: Dette område bliver en guldgrube




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Webinar: Tør du håndtere cyberberedskabet på egen hånd?

Der er akut behov for at øge visibilitet, indsigt og overblik, hvis man som virksomhed skal have en chance for at afværge og minimere skaden ved cyberangreb. Trusselsbilledet udvikler sig imidlertid så hastigt, at opgaven let vokser selv større virksomheder, med en eller flere dedikerede IT-sikkerhedsansvarlige, over hovedet. Bliv klogere på dette seminar.

22. september 2021 | Læs mere


GDPR i dagligdagen: Vedligeholdelse og tilsyn

Det er efterhånden ved at være noget tid siden, at vi blev introduceret til GDPR, og alle organisationer har med tiden fået styr på dataflow og håndteringen af persondata i organisationen. Mange valg har skulle træffes og det har krævet mange ressourcer. Få overblik over de seneste nye tiltag og udmeldinger fra Datatilsynet samt overblik over de seneste regler, og hvordan du håndterer dem.

23. september 2021 | Læs mere


Årets CISO 2021

I både offentlige og private organisationer er der behov for at uddanne, rekruttere og fastholde de bedste it-sikkerhedsfolk, fordi sikkerhedsudfordringerne konstant forandres. Derfor sætter vi fokus på best practice inden for it-sikkerhed, og vi vil samtidig fremhæve de personer i Danmark, der gør et ekstra stykke arbejde for at styrke den digitale sikkerhed. Vi hylder derfor årets CISO 2021 på denne konference.

05. oktober 2021 | Læs mere






Premium
Danske militær-officerers fagforening ramt af hackerangreb: Cpr-numre og helbredsdata på 5.000 medlemmer kan være lækket
5.000 medarbejdere og medlemmer af danske officerrs fagforbund, HOD, kan have fået lækket cpr-numre, helbredsdata og oplysninger om privatøkonomi og strafbare forhold på det mørke internet. HOD ved efter en måneds venten på Center for Cybersikkerhed stadig ikke, hvad der er sket efter hackerangreb på organisationen.
Computerworld
Apple præsenterer iPhone 13 og iPhone 13 Pro - se dem her
Snart kan du få fingre i den nye iPhone 13 og iPhone 13 Pro. Bliv klogere på de to helt nye iPhones her.
CIO
“Der har simpelthen været for få gråhårede medarbejdere involveret i den her udviklingsproces. Folk der ved, hvad der skal til”
"Vi havde ansat nogle unge mennesker i sandaler og med langt skæg for at bryde med det traditionelle it-setup. De her vakse unge mennesker fik også ret hurtigt bygget en supersmart applikation til virksomheden. Men den brager ned, da vi ruller den ud, og den fylder cirka 1,5 procent af alle transaktioner."
Job & Karriere
35-årig kvinde gik amok på hjemmekontoret efter fyring: ”De fjernede ikke min adgang, så jeg slettede p-drevet lol”
En 35-årig kvinde står anklaget for at have slettet 21,3 gigabyte data fra fællesdrevet efter, at hun blev fyret. Nu risikerer hun op til 10 års fængsel.
White paper
Sådan prioriterer IT-sikkerhedschefernes indsatsen i 2021
I denne undersøgelse fra F-Secure giver knap 2.000 ledende personer på tværs af hele Europa deres bud på, hvor de vil prioritere indsatsen i år – og hvad de opfatter som virksomhedernes mest presserende udfordringer på cybersikkerhedsfronten.