I gang med virksomhedsdata - har du data, der er gode nok til prædiktive modeller?

Skal dine løsninger være smartere med prædiktive modeller? Lav et selvcheck på de tre mest hyppige snubletråde, inden du går i gang. Her er de tre spørgsmål, du skal stille dig selv.

Artikel top billede

Klumme: En af de mest interessante teknikker inden for data mining er prædiktive modeller - altså modeller der skal forudsige et eller andet.

Det kan være mængden af nedbør, sandsynligheden for at en bruger klikker på en reklame, værdien af et parcelhus eller risikoen for at låntageren går konkurs.

Der findes mange forskellige typer af prædiktive modeller lige fra lineær regression til beslutningstræer, support vector machines og neurale netværk.

Men de er alle estimeret ud fra et datasæt af eksempler på sammenhængen mellem input og output og kræver derfor en bestemt type datagrundlag for at kunne bringes i spil.

De problemer der kan være med datagrundlaget er ofte de samme, så spørgsmålet er naturligvis: Har du data, der er gode nok?

Du kan lave et selvcheck på de tre mest hyppige snubletråde:

Check 1: Har du data på resultatet?

Når man skal estimere en sammenhæng mellem input og output, skal man selvfølgelig også bruge eksempler på output - altså resultatet af et eller andet.

Det er banalt. Og hvis output er mængden af regnvand, er der nok også målinger af mm regn hos DMI, som man kan finde frem til. 

Men det er ikke altid nemt: Hvis en skole ønsker at identificere hændelser i skoleforløbet, der er særligt positive eller negative for om eleven senere hen har succes, så må man starte med at spørge, hvad "succes" betyder i denne sammenhæng. 

Er det, at personen er fri af kriminalitet? Er i job? Tjener mange penge? Har familie? Føler at han eller hun har et godt liv? Og når man har defineret det, så er det jo ikke altid ligetil at finde data på det.

Check 2: Har du en historik i data?

Mange systemer er lavet til at være operationelle. De skal fungere her og nu og altid være opdaterede med seneste viden.

Derfor er data ofte mere aktuelle end godt er, forstået på den måde at når man estimerer en prædiktiv model til at lave forudsigelser, så er der brug for at kende data, som de så ud på det tidspunkt hvor forudsigelserne skal foretages. 

Det vil sige, at hvis man skal estimere en prædiktiv model for, om en bankkunde går konkurs, så skal man have data, som det så ud, dengang kunden ansøgte om lånet og ikke to år efter, hvor alle jo godt ved, at de gik ned. 

Man skal så at sige kunne spole filmen baglæns og genskabe situationen, som den så ud tidligere.

Check 3: Har du data der er relevant?

Når man skal estimere en sammenhæng mellem input og output, er det vigtigt ikke bare at have input data, men også at at have relevant input data.

Det handler om at være relevant for den output variabel, der skal forudsiges, og det er her, der kan være udfordringer.

Hvis f.eks. en fødevareproducent gerne vil estimere kvaliteten af de skinker, der kommer fra leverandørerne, er det ikke nok at kende leverandørernes omsætning, antal ansatte og adresse. Så skal man måske kende temperaturmålinger fra kølerummene eller luftfugtigheden under transporten. 

Mange forsøger at lave prædiktive modeller baseret på traditionelt registerdata - ikke fordi de tror at netop det vil virke godt, men fordi det er tilgængeligt - og det har ikke altid gode chancer for succes.

Kan du svare ja til alle tre ovenstående, står du rigtig stærkt og skal bare se at komme i gang med din første prædiktive model.

Mere om samme emne

Netcompany A/S

IT Manager

Nordjylland

Steno Diabetes Center Copenhagen

Fremadskuende datatalent til digital transformation

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job