3-direktør om krig mod Telenor, Telia og TDC: Vi vil gerne købe op

Teleselskabet 3 er så godt kørende i Danmark, at det bestemt ikke er til salg. I stedet lyder meldingen fra selskabets administrerende direktør: "Vi vil gerne købe op."

Artikel top billede

Morten Christiansen er administrerende direktør i 3. Foto: Torben Klint.

Teleselskabet 3 er ikke til salg i Danmark, men derimod et selskab, der er i en position, hvor det kan købe op, hvis den rigtige mulighed byder sig.

Så klar er meldingen fra selskabets administrerende direktør, Morten Christiansen, om den danske telekrig, hvor 3 sammen med TDC, Telia og Telenor kæmper en blodig kamp om kunderne.

Der er generelt enighed om, at fire danske teleselskaber er et for meget her i Danmark - og at et af selskaberne derfor må lade sig opkøbe. 

Sådan er konklusionen også hos 3-direktør Morten Christiansen, der fremhæver, at priserne rasler ned i markedet, og at det rammer alle selskaberne.

"Vi er måske bedre rustet til at håndtere det, men det er overhovedet ikke noget drømmescenarie, for selvfølgelig rammer det også 3," siger Morten Christiansen til Computerworld.

"Forklaringen er antallet af spillere. Fire selskaber kan ikke overleve. Det viser regnskaberne meget tydeligt."

"Vi vil gerne købe"

Skal I så opkøbes, købe andre eller blive som I er?

"Den officielle holdning, koncernen har, er, at vi køber op. Vi er ikke til salg. Vi vil gerne købe," lyder det fra 3-direktøren.

TDC, Telia, Telenor og 3: Nu er de fire - men snart kun tre

Den primære ejer af 3, Hutchison Whampoa fra Hong Kong, har i dag 3-selskaber i ni forskellige lande. Og koncernen har ikke for vane at sælge selskaberne fra, men i stedet at købe til, bemærker Morten Christiansen.

"Det har vi gjort for nylig i Irland og før det i Østrig. Den officielle holdning fra Hutchinson er, at 3 gerne vil være med til at konsolidere og ikke være en del af en konsolidering den anden vej. Vi vil gerne købe op, hvis den rigtige mulighed er der."

Hvem står stærkest i Danmark?
Hvor realistisk er det, at I skulle nuppe enten Telenor eller Telia - de er trods alt større, end I er?

"Målt på kunder er de større end os, men målt på økonomi og driftsresultat og overskud er vi meget større. Så det er et spørgsmål om, hvordan du vender og drejer det."

"Vi vil være interesseret i at købe op på det danske marked, hvis den rigtige mulighed er der. Det vil være vores tilgang til det," siger Morten Christiansen til Computerworld.

Selv om selskabet 3, der fik dets første 3G-licens i Danmark i 2001, i de første år kom ud med nogle voldsomme underskud, har selskabet siden 2009 leveret en stribe gode regnskaber.

Sidste år lød resultatet efter skat eksempelvis på 337 millioner kroner, i 2012 var det et overskud på 280 millioner og i 2011 på 923 millioner kroner.

Vækst på alle fronter

Det er netop den slags resultater, der får Morten Christiansen til at melde så klart ud, at 3 ikke har behov for at lade sig opkøbe.

"Hvis du ser på tallene, er vi ikke et sted, hvor vi er presset. Vi har overskud - og endda et temmeligt stort overskud - og vi har et meget stort og positivt cash flow."

"Det er et klassisk scenarie for at være dem, der køber op, når du ser på, at konkurrenterne er i den modsatte situation, i hvert fald en af dem i særdeleshed," siger Morten Christiansen og henviser dermed indirekte til Telenor, der er det selskab, der umiddelbart står svagest på det danske marked i disse år

"Der er ikke noget, der siger, at det skulle ændre sig inden for en overskuelig fremtid. Vi vil kunne fortsætte med at vokse vores brutto-margin og dermed vore EBITDA, EBIT og cash flow fremover," siger direktøren om de vigtige nøgletal i et selskabs regnskaber.

Samtidig afslører direktøren, at også det næste årsregnskab, 3 kommer med, vil byde på et fornuftigt overskud.

"Der er vækst på alle nøgletal," siger Morten Christiansen.

Han fortæller, at fokus i de kommende år er på at få endnu flere kunder ind i 3-butikken.

Læs anden halvdel af interviewet med Morten Christiansen senere, hvor han fortæller om, hvordan 3 gik fra røde regnskabstal til kæmpe-overskud i Danmark.

Læs også:

TDC, Telia, Telenor og 3: Nu er de fire - men snart kun tre

Fem vigtige ting: Det satser dit teleselskab på i 2014

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S