Mange danske firmaer snorksover i timen: Misser enorme muligheder med it

Du skal få styr på din digitale strategi, inden du bliver løbet over ende, advarer konsulenthuset Rambøll.

Artikel top billede

Skal de danske virksomheder blive klar til fremtidens konkurrence, skal de blive langt bedre til at udvikle digitale strategier.

Sådan lyder det fra konsulenthuset Rambøll, der er klar med 19. udgave af 'IT i Praksis," der beskriver de digitale hovedudfordringer for private og offentlige virksomheder herhjemme.

Rapporten viser, at mere end halvdelen af de danske virksomheder indlemmer de digitale muligheder i deres forretnings-strategier, men at de ikke satser systematisk på det digitale område.

"Mange virksomheder går ikke systematisk til værks i udviklingen af en digital strategi. De tænker simpelthen ikke digitaliseringen systematisk ind i deres produkter, og det kalder på handling, for det bliver helt afgørende for virksomhederne i en nær fremtid," siger Rambøll-direktør Eivind Jørgensen, der står bag IT i Praksis.

Ifølge Rambøll står de fleste danske industrier overfor en række store ændringer forårsaget af digitaliseringen, der er i færd med at ændre den måde, som hele sektorer fungerer på.

Det har allerede ramt eksempelvis mediebranchen, der er blevet omkalfatret helt som følge af de digitale distributions-muligheder - og flere vil følge.

Også bank-sektoren har med netbanking som motor været tvunget til at gentænke sig selv og sine services.

Her peger Eivind Jørgensen imidlertid på, at det kun er de store banker, der ligger langt fremme i digitaliseringen, mens de mindre banker i stor stil ikke har indregnet digitaliseringen i deres strategier.

Det skyldes, at de små banker og sparekassers it bliver driftet i en række fælles it-centraler.

"De har virkelig en udfordring. It er en gamechanger for industrien."

Danske direktører er skeptiske

Det er imidlertid ikke så nemt. For blot hver tredje administrerende direktør mener ifølge Rambøll-undersøgelsen, at virksomhedens fremtid afhænger af, at man bliver i stand til at udnytte de digitale muligheder bedre.

Det gælder ikke mindst i produktionsvirksomhederne.

Og det bør give stof til eftertanke - og animere til handling, mener Per Andersen, direktør i Dansk IT.

"Der ligger en kæmpe-udfordring for dansk erhvervsliv, som inden længe vil blive ramt hårdt af den digitale transformations-bølge. Mange danske virksomheder står til en brat opvågning. For der kommer konkurrenter buldrende udefra," siger han.

Per Andersen peger på de rene digitale erhvervs-eventyr som eksempelvis boligformidlings-portalen Airbnb.com, der i hele sit grundlag er bygget op omkring internettets præmisser.

"Vi kommer i Danmark simpelthen til at sakke bagud, hvis ikke vi er i stand til at skabe virksomheder som Airbnb. Det handler først og fremmest om ledelse og om, at ledere skal kunne tænke innovativt og eksekvere på det," mener Per Andersen.

Er ikke tilpasset unges behov

Rambøll-undersøgelsen viser, at mange danske virksomheder har svært ved at følge med i kundernes stigende krav om at kunne tilgå produkter og services fra ikke mindst smartphones og lignende.

Ifølge Rambøll har stort set alle unge danskere mellem 18 år og 25 år i dag en smartphone, mens 65 procent har en tablet-computer.

Men kun 18 procent af virksomhederne har udviklet kundevendte løsninger til smartphonen.

"Og kun fire procent af virksomhederne har udviklet løsninger til længere, interaktive forløb, hvor man kobler værdikæden sammen til en fuld transaktion med vejledning og lignende. Det er et overraskende tal. Virksomhederne har simpelthen svært ved at følge med," siger Eivind Jørgensen.

Per Andersen fra Dansk IT peger på, at problemet paradoksalt nok ofte skal findes i, at de danske virksomheder var meget langt fremme i de første faser af digitaliseringen, der fandt sted for nogle år siden.

"Vi kom så tidligt i gang, at mange virksomheder i dag har meget stor kompleksitet i deres backend. En af de store barrierer er, at opgraderet og udviklet hele den base, som man har i dag, til de nye løsninger. Det kan være svært for etablerede virksomheder, for man kan i dag ikke isolere services, men er nødt til at have det hele integreret med de øvrige grænseflader," siger han.

Læs også:

Danske startups lærer af Airbnb: Nu skal du sende pakker og leje biler på en helt ny måde

Dårlig it-sikkerhed skal kunne udløse store bøder til danske selskaber

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S