Softwarefirma: Vores kunder er for konservative

Forsikringsbranchens it-folk skal i fremtiden løse mere kunderettede opgaver, mens firmaer som os skal overtage mere af it-drift og udvikling, lyder det fra forsikringsselskabernes største it-leverandør.

Artikel top billede

Forsikringsbranchen har for mange penge bundet i tunge og dyre it-systemer. Ved at outsource flere interne it-opgaver kan forsikringsselskaberne spare penge, som i stedet kan bruges til selvbetjeningsløsninger og bedre og hurtigere kundeservice.

Sådan lyder budskabet fra Birthe Elkjær, nybagt direktør i Forsikringens DataCenter (FDC), som leverer it-løsninger til en række danske og nordiske forsikrings- og pensionskoncerner.

"Vores kunder er meget optaget af, at det vi arbejder med kommer deres kunder til gode. Og vores løsninger skal sænke administrationsprocenten hos det enkelte forsikringsselskab. Deres krav er det samme: At vi kan hjælpe dem med at arbejde smartere, end de gjorde i går," lyder det fra Birthe Elkjær.

Hun fremhæver sin erfaring med salg og forretningsudvikling, som noget hun vil trække på i sit nye job.

Birthe Elkjær siger, at forsikringsselskabernes udgifter til drift og udvikling af it-løsninger i dag udgør en stor del af administrationsomkostningerne i forsikringsbranchen.

Og flere forsikringsselskaber har gennem tiden brændt fingrene på selv at ville udvikle sagsbehandlingssystemer. I nogle tilfælde er det endt med at koste trecifrede millionbeløb.

"Forsikringsselskaberne vil rigtig gerne have deres processer digitaliseret og integreret. Det er det, vi prøver at hjælpe dem med. Det er nogle meget tunge systemer, som er blevet udviklet over tid. Nogle af vores kunder har forsøgt at udvikle nye systemer, men er ikke altid lykkedes med det. Der er konkrete eksempler på, at der er brugt mere end 100 millioner kroner på at udvikle et sagsbehandlingssystem," siger Birthe Elkjær.

Så det er en outsourcing-øvelse du opfordrer til?

"Ja, der er mange i den her branche, som er konservative, hvor man mener, at driften og dele af udviklingsopgaven ligger bedst hos en selv. Men vores kernekompetence er at drifte systemer, som vi enten selv har udviklet, eller som vi har overtaget gennem tiden. Men det vigtigste er, at vi kan give en stabil drift."

Så outsourcing af opgaver til sådan nogle som jer, er det forsikringsbranchen har brug for?

"Ja, der er flere selskaber som for eksempel Sygeforsikringen Danmark, der har lagt deres drift og fortsatte udvikling ud til os. Og de er i dag ekstremt effektive og har en meget lav administrationsprocent."

Bliver der så færre it-job hos forsikringsselskaberne selv?

"Der er nogle, der kommer til at arbejde med nogle andre ting, som for eksempel kundeforståelse. Men der bliver ikke mindre brug af it i fremtiden, så der er ikke nogen, der kommer til at stå uden opgaver."

Med en årlig omsætning på 350 millioner kroner og mere end 300 ansatte er FDC den absolut største danske spiller på markedet for it-løsninger til forsikringsbranchen. Men det seneste regnskab viser et meget ydmygt resultat på knap en million kroner i overskud.

Til sammenligning har FDC's største konkurrent TIA Technology formået at skabe langt større overskud ved at satse på en international strategi. Det har blandt andet gjort TIA Technology til vinder af Computerworlds Top 100 for 2014 i kategorien for branchesoftware.

"Vi er peer-to-peer konkurrenter med TIA Technology, men de har jo valgt at gå internationalt og har derfor et andet fokus, også fordi de er ejet af en kapitalfond. Vi er derimod ejet af tre forsikringsselskaber og har et nordisk fokus," siger Birthe Elkjær.

"Men ligesom TIA Technology går vi meget op i kundeforståelse og at kunne tilbyde løsninger, som tager udgangspunkt i kundeoplevelsen med brug af den rette teknologi til selvbetjeningsløsninger ud mod forsikringskunderne fra FDC."

Hvor er FDC om tre år?

"Jeg vil arbejde på, at vi har en klarere branding på, hvad vi kan, og hvad vi står for. Det betyder også, at vi skal foretage nogle klarere teknologivalg, hvor vi på nogle områder indgår partnerskaber. Det kan både handle om hvordan vi sælger, eller hvordan vi leverer," slutter FDC's direktør Birthe Elkjær.

Læs også:

Softwarehus skovler penge ind på forsikringsløsninger

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly