Artikel top billede

Ambition: Resten af Norden skal lære at elske e-Boks

E-Boks rammer den norske stat til november, men til trods for lighederne Danmark og Norge imellem, så kan e-Boks.dk ikke bare laves til e-Boks.no og køre videre. Direktør Henrik Andersen fortæller, hvorfor det nye marked kræver knofedt.

Fra november skal den norske stat benytte den danske e-Boks, til kommunikation med borgerne.

Den danske e-Boks er en motor indenfor digitaliseringen i Danmark, og nu skal Norge også have glæde af papirløs kommunikation mellem stat og borgere.

Selvom Norge var dansk indtil for bare 200 år siden, så kræver det alligevel hårdt arbejde for e-Boks at arbejde sig ind under huden på nordmændene.

Administrerende direktør Henrik Andersen fortæller, hvordan e-Boks bliver en succes fra Svalbard til Mandal.

"Vi skal skabe værdi for vores brugere, både i bredden med mængden af tjenester vi samler, og dybden, altså hvilke ekstra services vi kan indarbejde som eksempelvis digital signering," siger Henrik Andersen.

Ikke nye i Norge

Allerede for et par år siden begyndte den danske digitale postkassevirksomhed at gøre tilnærmelser i Norge.

Aftaler med private bank- og forsikringsvirksomheder har betydet, at der nu er en brugerbase på 167.000 norske e-Bokse pr august i år.

Men for at tjenesten for alvor skal give mening og vokse, er e-Boks nødt til at indgå aftaler med mange flere norske virksomheder, som nordmændene også vil synes er relevante at modtage information fra, i deres nye e-Boks.

Derfor var det en oplagt mulighed, da der kom et norsk udbud om en digital posttjeneste på vegne af staten, der repræsenterer vejbomsafgifter, skat, pasansøgninger, medicinrecepter for at nævne nogle få.

E-Boks vandt opgaven sammen med det norske Digipost, som drives af det norske postvæsen. For nu udbyder den norske stat altså dokumenterne til de to tjenester, og så må tiden vise, hvem af de to, som leverer den løsning, flest af de norske kunder bider på.

"Vi ser os selv som en digital spydspids i forhold til at levere en sikker løsning for de vigtige og de personfølsomme oplysninger. I modsætning til Digipost, så satser e-Boks lige nu på, kun at levere kritiske informationer, og ikke reklamer eller andre almindelige postomdelte skrivelser," siger Henrik Andersen og fortsætter:

"Men om det ændrer sig i fremtiden, det må tiden vise. Vi er dybt afhængige af feedback fra vores brugere, derfor glæder jeg mig til, at vi åbner op for vores norske Facebook-side siden næste måned."

Ventetiden er det sværeste

E-Boks har allerede en kundebase på over 167.000 i Norge, men i modsætning til de 4,6 millioner danske brugere, så er der stadig langt igen, inden den danske virksomhed ved, om deres produkt lever op til det norske broderfolks krav, behov og forventninger.

Ventetiden inden e-Boks for alvor vinder ind på det norske marked er svær, fordi det er feedbacken fra brugerne, som gør produktet bedre, fortæller Henrik Andersen.

"Vores norske Facebookside, som vi åbner op for næste måned, bliver rigtig vigtig for os. Erfaringer fra Danmark viser os, at det er der, at folk tager bladet fra munden og leverer kontant afregning, hvis produktet ikke lever op til deres behov."

"Samtidig er vi selvfølgelig også glade for det, når vi får ros."

E-Boks skal dominere Norden

Henrik Andersen er ikke i tvivl om, at hans virksomhed har et godt produkt, som passer ind i vores nordiske nabolande forbrug af digitale tjenester.

"Med en smule grundighed og omtanke har vi fundet de markeder, som i første omgang ligner det danske; og så er der bare rigtig meget, der taler for, at Norden er et godt sted at begynde for os."

"Nu er vi inde på det norske marked, og vores konsulenter er i gang med en analyse af det svenske marked, hvor vi vil gøre vores næste indtog fra første halvdel af 2015," siger Henrik Andersen.

Men ligheder mellem markederne til trods, så kommer det til at kræve hårdt arbejde at implementere systemet i nye lande.

Folks behov er forskellige, og i Norge er bredden af virksomheder man kan samle vigtigt, mens de foreløbige analyser i det svenske viser, at her skal e-Boks satse på de ekstra services, som digital signering og sikker opbevaring, som de også udbyder.

"Vi er ydmyge, når vi går ind på de nye markeder. Broderskab mellem landene til trods, så skal vi stadig vise hvad vi kan. Men vi tror på, at vores kernekompetencer er solide nok til, at vi kan tilføre noget godt på nye markeder," siger Henrik Andersen.

E-Boks drømmer om Europa

Selvom e-Boks kun er en lille virksomhed med 25 fuldtidsansatte, så drømmer direktør Henrik Andersen stort.

4,6 millioner brugere i Danmark og potentielt dobbelt så mange på det svenske marked lyder af meget, men bare en enkelt bank i Frankrig kan have mere end 20 millioner kunder. Kunder som alle skal modtage dokumenter i større eller mindre grad.

Men de nye europæiske markeder har også nogle helt nye udfordringer, som skal tackles inden, at E-Boks kan levere sine tjenester.

"Jeg mødte en fransk regeringsrepræsentant, som blev meget benovet over, at jeg havde talt med samtlige 98 danske kommuner, inden vi kunne implementere e-Boks i Danmark. I Frankrig har de over 30.000 kommuner," fortæller Henrik Andersen og fortsætter:

"Desuden er der digitaliseringsgraden, som er meget høj i Norden, men kommer man bare til Tyskland, så har halvdelen af borgerne ikke engang netbank."

Læs også:
Norske kommuner sparker dansk it-løsning til hjørne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Keybalance A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CISO 2021

I både offentlige og private organisationer er der behov for at uddanne, rekruttere og fastholde de bedste it-sikkerhedsfolk, fordi sikkerhedsudfordringerne konstant forandres. Derfor sætter vi fokus på best practice inden for it-sikkerhed, og vi vil samtidig fremhæve de personer i Danmark, der gør et ekstra stykke arbejde for at styrke den digitale sikkerhed. Vi hylder derfor årets CISO 2021 på denne konference.

05. oktober 2021 | Læs mere


Dynamics Excellence Day 2021 - indblik, best practice og øget værdi

Med Microsoft Dynamics 365 er Microsoft rykket mod skyen og har fuld integration til både Dynamics, CRM, Office 365, Power BI og Cortana. Det giver utrolig mange muligheder, hvis du griber det rigtigt an. Vi sætter fokus på værdiskabelse og forbedring for både nuværende og nye Dynamics-brugere.

07. oktober 2021 | Læs mere


CISO Trends 2021: Sikkerhed, trusler og strategi

Vi kan ikke komme uden om, at CISO'ens rolle bliver mere og mere markant i de fleste organisationer grundet det evigt omskftelige trusselsbillede. It-sikkerhed er forlængst blevet en forretningskritisk disciplin, hvor dele af og hele organisationer kan blive lagt ned af at enkelt angreb. Derfor ser vi nærmere på det overordnede trusselsbillede, og hvordan CISO'erne konstant skal være på vagt over for nye trusler.

12. oktober 2021 | Læs mere