Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Ekstrem travlhed: 39.000 danskere skal tilmeldes digital post i timen

Digital post indføres om få dage, men over en million danskere har endnu ikke aktivt tilmeldt sig ordningen. Tilmeldingen af offentlige myndigheder går også meget langsomt.

Omkring en million danskere har endnu ikke tilmeldt sig til digital post eller søgt om fritagelse fra ordningen.

Det viser de seneste tal hos Digitaliseringsstyrelsen, som er tovholder på den store obligatoriske indførelse af digital post på lørdag den 1. november.

Hos styrelsen meldes der, at 64 procent af danskerne aktivt har tilmeldt sig til digital post.

Knap 10 procent har søgt om fritagelse, mens altså cirka 26 procent - svarende til en god million mennesker - ikke har hverken tilmeldt sig eller søgt om fritagelse.

Hvis de 26 procent skal nå at tage stilling inden indførelsen af digital post på lørdag, svarer det i gennemsnit til, at godt 39.000 mennesker i timen skal tilmelde eller fritage sig fra ordningen frem mod weekendens store digitale premierer.

Betegner digital post som succes

Trods travlheden med at få afklaringer på den sidste fjerdedel af danskerne, betegner kontorchef Lone Berglykke projektet som en succes indtil videre.

"Jeg vil betegne det som en succes, fordi vi her har at gøre med en kæmpe omstillingsproces for både borgere og virksomheder. Også myndighederne har haft en rigtig stor opgave, da de har skullet tilrette en masse systemer til at håndtere digital post," forklarer Lone Berglykke.

Samtidig opfordrer hun alle danskere til at komme til tasterne og komme i gang med at læse deres digitale post enten hos e-Boks eller på Borger.dk.

"Budskabet fra vores side er, at man skal huske at tjekke sin digitale postkasse, ellers risikerer man at gå glip af vigtige meddelelser fra det offentlige," lyder det fra kontorchef Lone Berglykke hos Digitaliseringsstyrelsen.

Hun fortæller, at selvom man ikke har tilmeldt sig en digital postkasse den 1. november, så vil de 26 procent manglende tilmeldinger til digital post automatisk få oprettet en postkasse hos det offentlige den 1. november.

Myndighederne langtfra klar

Mens 64 procent af danskerne er klar til at modtage digital post fra det offentlige, er det langtfra alle offentlige myndigheder, der er klar til at afsende deres post digitalt.

"I de kommuner, der gør det godt, er det i daget sted mellem 60 og 70 procent af posten, der bliver sendt digitalt," forklarer konsulent Anders Holte fra Kommunernes Landsforening (KL) til Computerworld.

Han forklarer de mange manglende digitale post-afsendelser med, at kommunerne er i gang med at omlægge deres systemer til at kunne sende deres meddelelser via digital post.

Ude hos kommunerne er der ikke den store frygt for, at Danmark ikke når i land med målsætningen om, at 80 procent af al kommunikation mellem myndigheder og borgere skal foregå digitalt til næste år.

Læs også:
Computerworld mener: Når digitaliseringen spilder vores tid

Digital post er et "man on the moon"-projekt




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI & machine learning i dagligdagen – teknologi og best practice

Kunstig intelligens og machine learning er i gang med at forandre de måder, som vi arbejder på i organisationer og virksomheder - både i det store og i det små. Bliv inspireret til hvordan kan du selv udnytte dem til at gøre din organisation klogere, skarpere og mere effektiv.

06. december 2022 | Læs mere


ERP løsninger til SMV segmentet

For små og mellemstore virksomheder gemmer der sig meget store muligheder for effektivisering og data-udnyttelse i valget af ERP-system. Med det rigtige valg kan man udnytte eksempelvis machine learning, AI, procesautomatisering og meget andet på tværs af hele organisationen til blandt andet lagerstyring, produktion, distribution, intelligent afrapportering.

07. december 2022 | Læs mere


Identity & Access Management - sådan holder du din virksomhed sikker

God styring af brugerrettigheder er en af de mest effektive måder til at højne it-sikkerheden. For det kan hurtigt gå galt, hvis system-rettigheder, system-adgang og lignende ikke hele tiden opdateres. Kom og hør om erfaringer og muligheder til hurtigt og nemt hele tiden at sikre, at der er styr på brugerrettighederne i hele din organisation- også uden at genere brugerne.

08. december 2022 | Læs mere