Stort galleri:Tag med til kåringen af Årets CIO 2021 - og se hvordan Morten Holm Christiansen blev udnævnt

Artikel top billede

Ekstrem travlhed: 39.000 danskere skal tilmeldes digital post i timen

Digital post indføres om få dage, men over en million danskere har endnu ikke aktivt tilmeldt sig ordningen. Tilmeldingen af offentlige myndigheder går også meget langsomt.

Omkring en million danskere har endnu ikke tilmeldt sig til digital post eller søgt om fritagelse fra ordningen.

Det viser de seneste tal hos Digitaliseringsstyrelsen, som er tovholder på den store obligatoriske indførelse af digital post på lørdag den 1. november.

Hos styrelsen meldes der, at 64 procent af danskerne aktivt har tilmeldt sig til digital post.

Knap 10 procent har søgt om fritagelse, mens altså cirka 26 procent - svarende til en god million mennesker - ikke har hverken tilmeldt sig eller søgt om fritagelse.

Hvis de 26 procent skal nå at tage stilling inden indførelsen af digital post på lørdag, svarer det i gennemsnit til, at godt 39.000 mennesker i timen skal tilmelde eller fritage sig fra ordningen frem mod weekendens store digitale premierer.

Betegner digital post som succes

Trods travlheden med at få afklaringer på den sidste fjerdedel af danskerne, betegner kontorchef Lone Berglykke projektet som en succes indtil videre.

"Jeg vil betegne det som en succes, fordi vi her har at gøre med en kæmpe omstillingsproces for både borgere og virksomheder. Også myndighederne har haft en rigtig stor opgave, da de har skullet tilrette en masse systemer til at håndtere digital post," forklarer Lone Berglykke.

Samtidig opfordrer hun alle danskere til at komme til tasterne og komme i gang med at læse deres digitale post enten hos e-Boks eller på Borger.dk.

"Budskabet fra vores side er, at man skal huske at tjekke sin digitale postkasse, ellers risikerer man at gå glip af vigtige meddelelser fra det offentlige," lyder det fra kontorchef Lone Berglykke hos Digitaliseringsstyrelsen.

Hun fortæller, at selvom man ikke har tilmeldt sig en digital postkasse den 1. november, så vil de 26 procent manglende tilmeldinger til digital post automatisk få oprettet en postkasse hos det offentlige den 1. november.

Myndighederne langtfra klar

Mens 64 procent af danskerne er klar til at modtage digital post fra det offentlige, er det langtfra alle offentlige myndigheder, der er klar til at afsende deres post digitalt.

"I de kommuner, der gør det godt, er det i daget sted mellem 60 og 70 procent af posten, der bliver sendt digitalt," forklarer konsulent Anders Holte fra Kommunernes Landsforening (KL) til Computerworld.

Han forklarer de mange manglende digitale post-afsendelser med, at kommunerne er i gang med at omlægge deres systemer til at kunne sende deres meddelelser via digital post.

Ude hos kommunerne er der ikke den store frygt for, at Danmark ikke når i land med målsætningen om, at 80 procent af al kommunikation mellem myndigheder og borgere skal foregå digitalt til næste år.

Læs også:
Computerworld mener: Når digitaliseringen spilder vores tid

Digital post er et "man on the moon"-projekt




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Webinar: Tør du håndtere cyberberedskabet på egen hånd?

Der er akut behov for at øge visibilitet, indsigt og overblik, hvis man som virksomhed skal have en chance for at afværge og minimere skaden ved cyberangreb. Trusselsbilledet udvikler sig imidlertid så hastigt, at opgaven let vokser selv større virksomheder, med en eller flere dedikerede IT-sikkerhedsansvarlige, over hovedet. Bliv klogere på dette seminar.

22. september 2021 | Læs mere


GDPR i dagligdagen: Vedligeholdelse og tilsyn

Det er efterhånden ved at være noget tid siden, at vi blev introduceret til GDPR, og alle organisationer har med tiden fået styr på dataflow og håndteringen af persondata i organisationen. Mange valg har skulle træffes og det har krævet mange ressourcer. Få overblik over de seneste nye tiltag og udmeldinger fra Datatilsynet samt overblik over de seneste regler, og hvordan du håndterer dem.

23. september 2021 | Læs mere


Årets CISO 2021

I både offentlige og private organisationer er der behov for at uddanne, rekruttere og fastholde de bedste it-sikkerhedsfolk, fordi sikkerhedsudfordringerne konstant forandres. Derfor sætter vi fokus på best practice inden for it-sikkerhed, og vi vil samtidig fremhæve de personer i Danmark, der gør et ekstra stykke arbejde for at styrke den digitale sikkerhed. Vi hylder derfor årets CISO 2021 på denne konference.

05. oktober 2021 | Læs mere






Premium
Kæmpe it-problemer i det danske skattevæsen: Har kun kortlagt it-beredskabet for syv ud af 230 it-systemer
Statsrevisorerne skyder en sønderlæmmende kritik af Skatteministeriets it-beredskab af sted. It-beredskabet for kritiske forretningsprocesser "er utilfredsstillende og utilstrækkeligt," lyder det. I værste fald kan det ende med, at staten ikke kan opkræve skatter og afgifter, udbetale løn, SU, sociale ydelser og pension.
CIO
“Der har simpelthen været for få gråhårede medarbejdere involveret i den her udviklingsproces. Folk der ved, hvad der skal til”
"Vi havde ansat nogle unge mennesker i sandaler og med langt skæg for at bryde med det traditionelle it-setup. De her vakse unge mennesker fik også ret hurtigt bygget en supersmart applikation til virksomheden. Men den brager ned, da vi ruller den ud, og den fylder cirka 1,5 procent af alle transaktioner."
Job & Karriere
35-årig kvinde gik amok på hjemmekontoret efter fyring: ”De fjernede ikke min adgang, så jeg slettede p-drevet lol”
En 35-årig kvinde står anklaget for at have slettet 21,3 gigabyte data fra fællesdrevet efter, at hun blev fyret. Nu risikerer hun op til 10 års fængsel.
White paper
Høst hurtigt AI-fordele med skarp fokus på specifikke udfordringer – og uden behov for at kode
Markant reduceret svartid, styrket effektivitet og færre fejl. Det er blandt fordelene ved at lade AI sortere og prioritering beskeder fra en stor mængde brugere og kunder.