Sådan skal børn lære at kode: Kodning er en nødvendig færdighed

Den britiske mediemastodont BBC bruger millioner på computerspil og reality- og undervisningsprogrammer, der skal få børn og unge til at interessere sig for computerkoder, it og videnskab.

Artikel top billede

Den hæderkronede britiske public service-station BBC vil til næste år bruge millioner af britiske pund i et målrettet forsøg på at fyre op under børn og unges interesse for computerkoder og programmering.

Det fortalte Lisa Percy, der er chef-producer i BBC's afdeling for undervisning og uddannelse, BBC Learning, ved konferencen "Den Digitale Kant" torsdag arrangeret af fagforeningen HK Samdata.

På tværs af sine afdelinger bruger BBC tre millioner pund - eller 28 millioner kroner - på kampagnen, og alene BBC Learning skyder 1,4 millioner kroner ind i projektet.

Kampagen kommer til at køre i hele 2015 under overskriften "Make it Digital". Med satsning vil BBC være med til at børste støvet af it-fagene og branchens image som kedelig og forbeholdt blege drenge i tennissokker.

Satsningen tjener to formål. Dels skal flere unge få lyst til at søge uddannelse og job i it-branchen.

Men ikke mindre vigtigt skal kampagnen forvandle de unge fra passive forbrugere af digitalt indhold til aktive borgere, der selv styrer, hvordan de vil bruge deres computere, spil, mobiltelefoner og gadgets og selv producere indhold og kommunikere med andre børn og voksne.

"Vores indgang er, at kodning er en færdighed, som er nødvendig for at være i stand til at programmere og styre computere. Vi har en mulighed for at inspirere og uddanne børn til at selv at blive deltagere i den digitale verden," lød det fra blandt andet fra Lisa Percy.

BBC har gennem tiden været berømt for at bruge mange kræfter på at producere radio og tv-programmer til og om uddannelse og undervisning. De første skridt blev taget tilbage i 1924, hvor de første undervisningsprogrammer blev sendt i radioen.

Det første møde med en computer

I sit indlæg på Samdatas konference fortalte Lisa Percy, hvordan hun selv for 30 år siden havde sin første oplevelse med den særlige BBC Micro-computer.

Tilbage i 1981 blev den udbredt på skoler, biblioteker og i private hjem rundt om i Storbritannien. BBC Micro havde sit eget programmeringssprog, hvor man skulle indtaste tekstkommandoer for få computeren til at udføre de opgaver brugeren ønskede.

"BBC Micro var dengang en stor succes og fik et stort gennemslag. Og vi spørger os selv, hvordan vi kan gentage den succes," sagde Lisa Percy.

BBC's nye kampagne handler dog også om at få flere børn og unge tilat søge uddannelse og job indenfor både indenfor it-branchen og den øvrige digitale verden, som er på vej.

Ligesom herhjemme står man i Storbritannien overfor alarmerende mangel på digital arbejdskraft. Lisa Percy gav som eksempel, at Microsoft har regnet ud, at der lige nu alene i Storbritannien er 100.000 ubesatte stillinger i it-branchen. På samme tid er der sket et fald i antallet af nyuddannede it-kandidater på 13 procent.

Herhjemme har ITEK anslået af der i 2020 vil mangle 4.000 højtuddannede it-folk alene indenfor det tekniske område. På konferencen blev det også nævnt, at EU-Kommissionen anslår, at der allerede til næste år vil mangle en million teknisk uddannede it-folk i EU-landene.

Derfor er der ifølge Lisa Percy god fornuft i, at man i især i grundskolen sætter it og kodning på skemaet, hvis man skal løfte de udfordringer, som både samfund og virksomheder står overfor på det digitale område.

Spil, reality-programmer og websites

Lisa Percy gav i sit indlæg en stribe eksempler på , hvad BBC vil præsentere sine seere og net-brugere for, i forbindelse med "Make it Digital"-kampagnen.

Et eksempel er programmet "Appsolute Genius", der sætter fokus på spildesign, arkadespil, app-udvikling og interaktive computerspil. Programmet retter sig mod større skolebørn og er moduleret over en skabelon, man kender fra for eksempel "Den store bagedyst" og andre reality-lignende programkoncepter.

Et andet eksempel er programmet "Techno Battle", som er fokuseret på, hvordan digital teknologi vil påvirke seernes hverdag i fremtiden. Her vil man gå i dybden med teknologierne bag for eksempel 3D-printere, og virtual reality.

Andre eksempel er programmet "Nina & the Neurons", som er et videnskabsprogram, der retter sig mod fire til seks-årige. Endnu et børneprogram er BBC Bitesize, som forklarer børn om helt basale digitale spørgsmål, som for eksempel, hvordan data lagres på en computer.

BBC er også aktive indenfor computerspil, hvor man med spillet "The Doctor and the Dalek" bruger karakterer fra den populærere tv-serie "Doctor Who". For at komme igennem spillet skal man bruge sin logiske sans og kende grundlæggende principper fra programmering til at løse de opgaver, man støder på.

På nettet har BBC desuden oprettet et specialsite "iWonder", som er orienteret mod et bredere publikum - også de voksne.

"Vores overordnede mål er, at inspirere nye genrationer til at lære og forstå kodning, og hvordan det digitale breder sig til alle dele af vores tilværelse. Vi ønsker at give vores brugere bedre mulighed for kontrol og indflydelse på det digitale fremfor blot at være forbrugere af it. Det ville være at svigte vores publikum, hvis vi ikke var med at til at løfte denne opgave," lød det fra Lisa Percy.

Hun fortæller, at BBCs satsning på "Make it Digital"-kampagnen sker i samarbejde med en lang række meget forskellige partnere - fra IBM og Microsoft til Mozilla og folkene bag Raspberry Pie.

Læs også:

Få dog afskaffet sløjd og håndgerning - lad os lære noget it

Her er den nye og optimerede browser til Raspberry Pi

Børn på fire år skal lære at programmere

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse