Artikel top billede

Apples CarPlay-løsning i en Honda.

Et hæsblæsende ræs: Her er it-kampen om fremtidens biler

De tunge drenge fra it-industrien har udset sig bilerne som den næste kampplads. Bliv klogere på kapløbet her.

ComputerViews: Efter at have sejret til den helt store guldmedalje på markedet for smartphones og tablets er it-giganter som Google og Apple nu i gang med et nyt eventyr.

Tiden er inde til at digitalisere bilerne. En moderne bil skal både have et styresystem med en grafisk brugergrænseflade, en app store, og en tæt integration til alle de andre digitale devices, vi bærer rundt på - herunder ikke mindst smartphones og tablets.

Det giver forbrugerne en masse nye muligheder for automatisering, bedre og mere sikker navigation og en mere personaliseret køreoplevelse - og selvfølgelig også mulighed for konstant underholdning til ungerne på bagsædet.

For it-giganterne er det kampen om et nyt milliardmarked, der er på spil.

Samtidig er det at levere software-løsninger til biler endnu en måde at udvide sit univers af tjenester på - og en måde at knytte forbrugeren endnu tættere til sin forretning på. 

Apple versus Android

Apple lancerede i foråret sin CarPlay-løsning, der retter sig specifikt mod iPhone-brugere ved at give dem mulighed for eksempelvis at se beskeder, høre musik og foretage telefonopkald fra det nye Apple-system.

"CarPlay er blevet designet helt fra bunden for at give bilisterne en fantastisk oplevelse, når de bruger deres iPhone i bilen," udtalte Greg Joswiak, vice president for iPhone and iOS product marketing, i forbindelse med lanceringen i marts.

Apple har allerede fået kendte bilmærker som Volvo, Ford, Mitsubishi, Peugeot, Citroën og Toyota til at understøtte CarPlay-løsningen i nye og kommende biler.

Samtidig er Google og Android-holdet dog også i fuld gang med et lignende software-projekt, Android Auto, der - selvom det endnu ikke er gået live - allerede har fået støtte fra bilproducenter som Audi, Volvo, Honda og GM, Fiat og Ford.

"Android Auto blev designet med udgangspunkt i sikkerheden. Med et simpelt og intuitivt interface, integreret kontrol i rattet, og nye effektive stemmestyrings-muligheder, er det designet til at minimere distraktionerne, så du kan holde fokus på vejen," lyder det blandt andet i beskrivelsen af Android Auto.

Hvad gør bilproducenterne?

Det interessante bliver dog, om bilproducenterne vælger at understøtte alle tilgængelige systemer, eller om de vælger side? Og om de overhovedet ønsker at overlade scenen til eksempelvis Apple og Google, eller hellere selv vil levere it-løsningen? 

Analysefirmaet ABI Research skriver i en kommentar, at Apple og Android er ærkerivaler inden for biler, ligesom de er i smartphone-industrien - og at bilproducenterne har mange overvejeler om valg af platform: 

"Det ser ud til, at nogle bilproducenter vælger enten CarPlay- eller Android Auto-ruten. Det kan skyldes præferencer: eksempelvis har en bilproducent udtalt, at de de fleste af dens kunder ejede en iPhone ..." 

"Men i research-interviews kunne nogle bilproducenter godt lide, at Android er en mere åben platform," lyder det fra senioranalytiker Filomena Berardi. 

"Derfor vil størstedelen af bilproducenterne fremadrettet støtte begge: faktisk har 20 bilproducenter indtil videre sagt, at det er præcis, hvad de vil gøre."

ABI Research vurderer, at Android Auto, CarPlay og MirrorLink - en tredje løsning til integration med smartphones i biler - samlet set vil være at finde i 30 procent af alle nye biler i 2019.

Det interessante er så, at en stor del af det resterende 70 procent også vil have moderne styresystemer og infotainment-systemer ala de nævnte.

For nogle bilprocenter vil formentlig også vælge selv at blive it-leverandør til deres egne biler fremfor at overlade det til Apple eller Google.

Computerworld har eksempelvis tidligere testet Teslas eget informationssystem - se video nederst.

Capgemini udgav tidligere i år en større rapport om fremtidens, internetopkoblede biler.

I rapporten (PDF) kan man blandt andet læse, at 79 procent af de 10.571 respondenter fra hele verden siger, "at der er større sandsynlig for, at de vil købe en bil med den rette kombination af connected car-funktioner og -services."

Capgemini har også spurgt deltagerne på de mest modne markeder, hvilke funktioner, der så er vigtigst i fremtidens, internetopkoblede biler:

76 procent svarer køreoplevelsen og sikkerhed - eksempelvis at der er nem adgang til vejhjælp, bedre rutenavigation og automatiske advarsler.

75 procent siger navigation i bilen - eksempelvis bedre personaliserings-muligheder og fjern-support fra producenten.

44 procent mener, at det er infotainment - eksempelvis at der er WiFi i bilen, adgang til sociale medier og andre apps.

Har du spændt selen?

Bilindustrien er i gang med at genopfinde sig selv i den digitale tidsalder med moderne biler, der er koblet til internettet og integrerer med alle vores enheder.

It-giganterne ved, at det nye marked lige nu har et meget åbent vindue, hvor de har en gylden mulighed for at forsøge at etablere sig som standarden.

Men der er mange interesser på spil - og mange penge.

Derfor bliver det et hæsblæsende ræs, vi bliver vidne til i de kommende år.

Forhåbentlig betyder det også, at innovationen vil blomstre, og at bilen vil blive revolutioneret på samme måde, som vores mobiltelefoner og fjernsyn er blevet det på ganske få år.

Speederen i bund, som man siger.

Læs også:

Test: Tesla S er køreglæde og gadget i en fantastisk pakke

Test: BMW X5M - en en uge i luksusraketten til 2,1 millioner

Se Android Auto, CarPlay og Tesla her: