Microsoft indtjening falder: Windows er hårdt ramt

Microsofts salg af Windows-licenser falder markant. Til gengæld går det forrygende med salget andre steder i butikken - ikke mindst Surface, der åbenbart har ramt et blødt punkt i markedet.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Microsoft skovler fortsat penge ind i hastigt tempo, men alt er alligevel ikke lykke og gammen i selskabet.

For indtjeningen falder - ikke mindst på salget af selskabets flagskibs-produkt Windows, der inden længe vil blive opdateret med lanceringen af det helt nye Windows 10, som du kan læse mere om her:

Det kan du læse mere om her: Overblik: Den fulde historie om Windows 10: Microsofts fremtid er på spil

Der er da også behov for et vældigt løft i salget af styresystemet, viser regnskabstallen for Microsofts første regnskabs-kvartal.

Indtjening dykker

Microsofts omsætning er ganske vist steget med otte procent i kvartalet i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor til nu 174,4 milliarder kroner.

Til gengæld er indtjeningen faldet fra 43,2 milliarder kroner i fjor til nu 38,6 milliarder kroner.

Dykker vi lidt ned i tallene, kan vi se, at den samlede vækst i omsætningen stort set er hentet på det stigende salg af Office 365 samt forskellige cloud-løsninger (Azure etc) samt på stigende salg i forretnings-enheden 'Devices and Consumer Other,' der står for produkter som Surface, Bing og Xbox Live.

Her er salget steget med hele 30 procent til 16 milliarder kroner.

Salget af Surface alene har for første gang rundet en milliard dollar - 6,6 milliarder kroner - i kvartalet.

Antaller af abonnenter på Office 365 Home og Premium er ligeledes steget med 30 procent i forhold til det foregående kvartal, meddeler Microsoft, der nu har rundet 9,2 millioner abonnenter.

Til gengæld er salget i 'Devices and Consumer Licensing' - der står for salg af Windows og Office til Microsofts OEM-partnere (altså pc-producenterne, der sælger pc'er med indbygget Windows og Office) - er faldet med hele 25 procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

Ligeledes er indtjenings-marginerne faldet med 22 procent.

"Microsoft fortsætter med at forandre sig. Vi eksekverer på vores strategiske prioriteringer og øger vores førende position på cloud-markedet," lyder det fra Microsofts topchef, Satya Nadella, i forbindelse med regnskabet.

Annonceindlæg fra Trustworks

Tillid i en Zero-Trust verden

Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Strategiske planlæggere til program Digital og Operativ Transformation

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

DevOps Softwareudvikler i PET

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil