Succes rimer på simpelt: Sådan tager du ved lære af AirBnB og Uber

Klumme: Det handler om at gøre det så nemt for kunderne som muligt. Men hvordan griber man det an i et komplekst it-landskab? Her er tre simple bud.

Artikel top billede

Du har sikkert hørt om det.

AirBnB, der formidler privat boligudlejning, og som har sendt chokbølger gennem den etablerede hotelindustri med sin enkle pris- og formidlingsstruktur.

Og Uber - den nye femme fatale i transportbranchen, som har bragt sindene i kog hos taxiselskaberne.

Hvad er fællesnævneren for disse nye aggressive spillere i markedet? Det er faktisk ganske enkelt (eller simpelt, om man vil).

Det handler om simplicity - en tilgang til markedet og til kunderne, som flere og flere virksomheder implementerer - også helt ind i det inderste af forretningsmodellen og den måde, virksomhederne organiserer sig på.

Mobilbetaling er et godt eksempel

Men hvordan påvirker en simplicty-tilgang for eksempel et komplekst it-landskab- eller arkitektur?

Her er mobilbetaling et godt eksempel. Konkurrencen er skærpet, efter at Swipp for alvor er begyndt at vise tænder over for Mobilepay, som dog med sine 1,7 millioner brugere stadig er langt foran sin nye konkurrent.

Hvorfor er mobilbetaling blevet en så stormende succes? Fordi vi forbrugere ikke længere gider stå og famle med mønter og sedler og kreditkort, men bare vil have vores indkøb overstået i en ruf - og hvad er nemmere (eller mere simpelt) end et tryk på vores smartphone, og vupti, så er varerne betalt.

Det handler om digitalt design, og om hvordan det kan hjælpe til at simplificere forretningsmodellen. Jeg har kogt det ned til tre simple budskaber: Reducer, fjern og administrer.

Reducér
Overvej, hvordan du i første omgang kan simplificere din eksisterende forretning og de interne processer ved at optimere designet og it-landskabet, frem for blot at opfinde nye måder at gøre tingene på (og potentielt øge kompleksiteten).

Har din virksomhed for eksempel brug for en Facebook-konto for at kunne kommunikere med kunderne - eller vil det blot forvirre dem?

Handler det ikke i virkeligheden om blot at gøre kommunikationsvejen mere enkel?

Fjern

Især opstartsvirksomheder har modet til at tænke simplicity. For dem er fokus på kunderne og medarbejderne - og alt andet unødigt bliver fjernet.

Et godt eksempel er et reklamebureau, som bruger smartphone-teknologi til at forbedre data-flowet, når kunderne skal adviseres om, hvorvidt deres reklamer er placeret det rigtige sted og på det rigtige tidspunkt.

Idet reklamen sættes up, tages der et foto af reklamen med tid og dato, som sendes til kunden, og som samtidig gør det muligt for reklamebureauet at fakturere kunden fra det øjeblik, reklamen er sat op.

Denne tilgang har reduceret behovet for arbejdskraft, har fjernet et unødigt komplekst problem og strømlinet forretningsmodellen.

Administrer

Nogle virksomheder er bedre til at håndtere kompleksitet bedre end andre.

Og nogle gange kan det bedre betale sig at håndtere kompleksitet end at fjerne den.

For eksempel er aktiehandel ofte baseret på komplekse algoritmer og dermed funderet i en kompleks digital infrastruktur.

Virksomheder med et særligt komplekst digitalt grundlag bør løbende monitorere den samlede kompleksitet i kunderejsen og isolere de mest komplekse områder for at undgå, at de komplicerer andre indsatsområder.

Da easyJet for eksempel introducerede nye regler for booking af flysæde, skabte selskabet en øget kompleksitet i kundernes oplevelse.

Derfor var easyJet nødsaget til at øge fokus på andre områder, som giver selskabet en konkurrencemæssig fordel - for eksempel prisstruktur.

Digitalisering skaber nye forretningsmuligheder, men det risikerer også at øge kompleksiteten i for eksempel kundeoplevelsen.

Hvis en virksomhed forstår, hvordan den bedst muligt organiserer sig, både indadtil og udadtil, kan den digitale rejse være vejen til mere simplicity - og dermed mindre kompleksitet.

Mere om samme emne

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Uspecificeret arbejdssted

Shure Scandinavia A/S

Signal Processing Developer with Ambitions

Københavnsområdet

KMD A/S

Contract & Vendor Manager

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Ingeniører til Kapacitetscenter for mindre droner

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S