Går du glip af store gevinster: It-chefen kan ikke finde ud af at få indflydelse

Forretning og it hænger i dag så tæt sammen, at it-chefen skal spille en afgørende rolle i selve forretningen. Det er bare langt fra altid tilfældet.

Artikel top billede

Der er masser at gevinster at hente, når og hvis virksomhedens it-chef sammen med sin it-organisation spiller en aktiv rolle i forhold til forretningsstrategien.

Desværre er det alt for sjældent tilfældet, skriver rådgivningsfirmaet McKinsey i en analyse, der er baseret på en undersøgelse blandt 363 respondenter fra it-organisationer og en gruppe af virksomhedsledere.

Hovedbudskabet i McKinsey-undersøgelsen er, at de virksomheder, hvor it-cheferne er mest involveret i selve forretningen, også er de virksomheder, hvor virksomhedens ledere oplever, at it leverer den største værdi. 

"Vi ved af erfaring, at it-chefer med et sæde ved strategi-bordet har en bedre forståelse for deres virksomheders nært forestående og langsigtede teknologi-behov. De er også mere effektive i forhold til at drive partnerskaber og dele ansvaret med forretningssiden."

"Desværre spiller it-cheferne i mange virksomheder ikke denne rolle som indflydelsesrige forretningsledere."

"Resultaterne viser, at kun lidt over halvdelen af alle respondenter siger, at deres it-chefer er på deres organisations øverste teams, og kun en tredjedel siger, at deres it-chefer er meget eller ekstremt involveret i at forme den overordnede forretningsstrategi og agenda," lyder det fra McKinsey.

Negativ opfattelse af it-afdelingen

Samtidig forklarer McKinsey, at der faktisk er grundlæggende uenigheder mellem it-organisationen og forretningslederne, når det kommer til, hvordan it-organisationen skal prioritere indsatsen. Og tilfredsheden med it-organisationen er ikke høj nok:

"I det store hele er ledernes nuværende opfattelse af it-afdelingens performance negativ. Udover at levere basale services og håndtere infrastrukturen, siger kun en tredjedel eller færre af respondenterne, at deres it-funktioner er meget eller ekstremt effektive til et bredt spektrum af opgaver," lyder det fra McKinsey.

Heller ikke it-afdelingen selv er kendetegnet ved ubetinget tilfredshed med egen indsats.

Når it-afdelingen selv bliver bedt om at vurdere, hvor god den er til at introducere nye teknologier hurtigere og mere effektivt end konkurrenterne, siger 19 procent eksempelvis, at it-afdelingen "slet ikke er effektiv", og 24 procent siger "en lille smule effektiv."

Det er kun fire procent af respondenterne fra it-afdelingen, der mener, at afdelingen er "fuldstændig effektiv", mens yderligere 14 procent svarer "meget effektiv."

Prioriterer forskelligt

I undersøgelsen spørger McKinsey også både it-chefer og forretningschefer, hvilke prioriteringer, der er vigtigst for it-organisationer. Her er det interessant, at it-cheferne selv lægger dobbelt så meget vægt på at reducere omkostingerne til it, som forretningscheferne gør.

"Næsten halvdelen af teknologi-respondenterne ser omkostningsreduceringer som en top-prioritet - i stærk kontrast til forretningssiden, hvor respondenterne siger, at det at understøtte ledelsesmæssige beslutninger er en af it-afdelingernes top-prioriteringer."

Læs også:

It-chefens 2015: Derfor skal du droppe kontrol-rollen og finde visionerne frem

It-afdelingen tvunget ud på sidelinjen - sådan erobrer i magten tilbage

It-chef, så er det nu: Her er din gyldne chance for et karriere-boost

Mød tre danske it-afdelinger: Knivskarpt fokus på drift, innovation og projektstyring

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S