Artikel top billede

Går du glip af store gevinster: It-chefen kan ikke finde ud af at få indflydelse

Forretning og it hænger i dag så tæt sammen, at it-chefen skal spille en afgørende rolle i selve forretningen. Det er bare langt fra altid tilfældet.

Der er masser at gevinster at hente, når og hvis virksomhedens it-chef sammen med sin it-organisation spiller en aktiv rolle i forhold til forretningsstrategien.

Desværre er det alt for sjældent tilfældet, skriver rådgivningsfirmaet McKinsey i en analyse, der er baseret på en undersøgelse blandt 363 respondenter fra it-organisationer og en gruppe af virksomhedsledere.

Hovedbudskabet i McKinsey-undersøgelsen er, at de virksomheder, hvor it-cheferne er mest involveret i selve forretningen, også er de virksomheder, hvor virksomhedens ledere oplever, at it leverer den største værdi. 

"Vi ved af erfaring, at it-chefer med et sæde ved strategi-bordet har en bedre forståelse for deres virksomheders nært forestående og langsigtede teknologi-behov. De er også mere effektive i forhold til at drive partnerskaber og dele ansvaret med forretningssiden."

"Desværre spiller it-cheferne i mange virksomheder ikke denne rolle som indflydelsesrige forretningsledere."

"Resultaterne viser, at kun lidt over halvdelen af alle respondenter siger, at deres it-chefer er på deres organisations øverste teams, og kun en tredjedel siger, at deres it-chefer er meget eller ekstremt involveret i at forme den overordnede forretningsstrategi og agenda," lyder det fra McKinsey.

Negativ opfattelse af it-afdelingen

Samtidig forklarer McKinsey, at der faktisk er grundlæggende uenigheder mellem it-organisationen og forretningslederne, når det kommer til, hvordan it-organisationen skal prioritere indsatsen. Og tilfredsheden med it-organisationen er ikke høj nok:

"I det store hele er ledernes nuværende opfattelse af it-afdelingens performance negativ. Udover at levere basale services og håndtere infrastrukturen, siger kun en tredjedel eller færre af respondenterne, at deres it-funktioner er meget eller ekstremt effektive til et bredt spektrum af opgaver," lyder det fra McKinsey.

Heller ikke it-afdelingen selv er kendetegnet ved ubetinget tilfredshed med egen indsats.

Når it-afdelingen selv bliver bedt om at vurdere, hvor god den er til at introducere nye teknologier hurtigere og mere effektivt end konkurrenterne, siger 19 procent eksempelvis, at it-afdelingen "slet ikke er effektiv", og 24 procent siger "en lille smule effektiv."

Det er kun fire procent af respondenterne fra it-afdelingen, der mener, at afdelingen er "fuldstændig effektiv", mens yderligere 14 procent svarer "meget effektiv."

Prioriterer forskelligt

I undersøgelsen spørger McKinsey også både it-chefer og forretningschefer, hvilke prioriteringer, der er vigtigst for it-organisationer. Her er det interessant, at it-cheferne selv lægger dobbelt så meget vægt på at reducere omkostingerne til it, som forretningscheferne gør.

"Næsten halvdelen af teknologi-respondenterne ser omkostningsreduceringer som en top-prioritet - i stærk kontrast til forretningssiden, hvor respondenterne siger, at det at understøtte ledelsesmæssige beslutninger er en af it-afdelingernes top-prioriteringer."

Læs også:

It-chefens 2015: Derfor skal du droppe kontrol-rollen og finde visionerne frem

It-afdelingen tvunget ud på sidelinjen - sådan erobrer i magten tilbage

It-chef, så er det nu: Her er din gyldne chance for et karriere-boost

Mød tre danske it-afdelinger: Knivskarpt fokus på drift, innovation og projektstyring




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere