Artikel top billede

Odense Kommune kunne ikke købe sig til it-løsning: Valgte i stedet at udvikle den selv

Der var ingen løsninger på markedet, og derfor valgte Odense Kommune at udvikle sin egen software-løsning. Her fortæller kommunen om erfaringerne med selv at udvikle software.

Interview: I et kælderrum i Odense Kommune er væggene dækket til med små post-it-klistermærker forsynet med ideer og ting, der skal huskes.

I lokalet arbejder de fagspecialister og it-udviklere, der skal skabe en ny software-løsning.

Kommunen stod overfor et konkret software-behov, der ikke var en købeløsning til, og derfor har it-afdelingen i Danmarks tredjestørste by valgt at springe til tasterne for at udvikle sin egen software.

De mange selvklæbende huskeark er hængt op for at holde styr på Scrum-arbejdet.

Det er blevet til programmet 'En plan for borgeren'. Koden blev for første gang taget i brug i januar i år.

"Det er ikke, fordi vi skal være software-udviklere i kommunen, men vi manglede en løsning," fortæller Peter Hauge Jensen, der er chef for digitale løsninger i den fynske hovedstad.

Odense manglede et system, hvor man kunne dokumentere sit arbejde tværfagligt og samle det i en journal for at skabe overblik hos både brugeren og blandt kommunens ansatte.

"Et system, der kan effektivisere arbejdsgangene og skabe bedre effekt af den service, vi leverer, til en lavere pris."

Ingen løsninger på markedet

Starten på én Plan var en mere tværfaglig tilgang til opgaveløsningen. Borgerens mange handleplaner skulle samles, så indsatserne hos borgeren kunne ses i en sammenhæng.

Det kunne omsorgssystemet ikke umiddelbart håndtere. Odense gik derfor i gang med at udvikle en løsning, der kunne supplere det nuværende system.

"Jeg opfatter en kommune som et laboratorium, hvor der skal være plads til at gøre mange forskellige ting på it-fronten for derved at få noget viden om, hvad der virker, og hvad der ikke virker i praksis."

Det er netop det man har gjort med En plan for borgeren, i daglig tale 'én plan".

Hovedopgaven for en kommune er at være tæt på borgerne med it-løsninger, som giver mening for borgerne, der er bosat indenfor byskiltet.

"Der er kontant afregning," lyder det fra Peter Hauge Jensen, som fortsætter:

"Derfor skal vi give en sammenhængende og koordineret oplevelse af it-systemerne. Ligeledes skal de forskellige faggrupper i kommunen have mulighed for at arbejde sammen på en nem og overskuelig måde."

"Vi kunne ikke få det færdigt på markedet, og derfor besluttede vi os for at gøre det selv med egen udvikling. I januar satte vi den første udgave i drift blandt 3.000 brugere."

Sådan virker det

Hvad kan én plan? Kan du give et eksempel?

"Et konkret eksempel er en borger, som har været på hospitalet og efterfølgende skal have kommunal genoptræning. I den forbindelse vil der være en stribe fagpersoner, der laver en samlet plan for, hvad der skal ske."

"Alle notater fra eksempelvis en sygeplejerske, plejepersonale og fysioterapeut bliver skrevet i systemet, så de kan bygge ovenpå hinandens viden, og tingene kun skal skrives én gang."

Med andre ord handler det selvudviklede system i bund og grund om at dele oplysninger mellem faggrupperne i kommunen.

På basis af de informationer kan kommunen bedre koordinere indsatserne i borgerens forløb og give den indsats, der har den bedste effekt.

"Vi kan se, hvilken indsats, der virker i det enkelte tilfælde og også, hvad den koster, så vi kan optimere efter filosofien bedst og billigst. På den måde kan vi drive udviklingen på baggrund af data og ikke antagelser."

I øjeblikket er systemet kun tilgængeligt for kommunens ansatte, men i løbet af 2016 skal borgerne også kunne tilgå oplysningerne via NemID, så de kan følge med i kommunens planer.

En plan for borgeren er primært bygget og testet internt i kommunen, men dog med hjælp fra eksterne partnere.

"Der er kørt meget omfattende test ikke mindst på sikkerhedsdelen, fordi systemet indeholder personlige oplysninger. Det er blandt andet gjort i samarbejde med Alexandra Instituttet, så borgerdata ligger sikkert og godt."

Bygget i Umbraco

Projektet er kørt af et scrum-udviklingsteam i en kælder i en af kommunens bygninger.

"Der er blevet givet frie hænder til at køre projektet - både metodemæssigt og teknisk, og det har været en forudsætning for, at det har kunnet lykkedes i det hele taget", siger chefkonsulent Jesper Nikolajsen, der er teknisk udviklingsleder på projektet.

Platformen, som Odense Kommune har valgt til systemet, er det danske CMS Umbraco, der er bygget i .NET."

"Systemet kan tilgås på alle enheder fra telefoner over tabletter til pc'er, hvilket er praktisk i forbindelse med, at mange forskellige ansatte i kommunen skal anvende systemet."

Systemet skal udvikles løbende over de kommende år, hvor Odense Kommune også undersøger mulighederne for at anvende systemet inden for andre sektorer i kommunen.

"Et andet oplagt sted, hvor vi kan se en idé med denne løsning, er i forbindelse med familier, der har brug for en indsats og hjælp fra flere afdelinger i kommunen. Her er der mange forskellige fagfolk inde over løsningsopgaven og derfor behov for at styre kommunikationen," siger Peter Hauge Jensen. 

Læs også:

DSB's CIO: Derfor taler jeg meget sjældent om teknik

Tre danske top CIO'er: Det skal der til, før vi skifter til Windows 10

Dansk CIO handler for 14 milliarder kroner om året: Cloud binder dig på hænder og fødder

Sådan kortlægger Coop kunderne med big data - og tjener flere penge




Premium
Jacob og Henrik har netop solgt deres it-virksomhed for et trecifret millionbeløb: "Vi havde et mål om at vokse endnu mere, men så kom det her tilbud"
CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital
Job & Karriere
Her er Netcompanys nye hovedkvarter: Flytter til ikonisk adresse i hjertet af København - kommer til at betale million-leje