Odense Kommune kunne ikke købe sig til it-løsning: Valgte i stedet at udvikle den selv

Der var ingen løsninger på markedet, og derfor valgte Odense Kommune at udvikle sin egen software-løsning. Her fortæller kommunen om erfaringerne med selv at udvikle software.

Interview: I et kælderrum i Odense Kommune er væggene dækket til med små post-it-klistermærker forsynet med ideer og ting, der skal huskes.

I lokalet arbejder de fagspecialister og it-udviklere, der skal skabe en ny software-løsning.

Kommunen stod overfor et konkret software-behov, der ikke var en købeløsning til, og derfor har it-afdelingen i Danmarks tredjestørste by valgt at springe til tasterne for at udvikle sin egen software.

De mange selvklæbende huskeark er hængt op for at holde styr på Scrum-arbejdet.

Det er blevet til programmet 'En plan for borgeren'. Koden blev for første gang taget i brug i januar i år.

"Det er ikke, fordi vi skal være software-udviklere i kommunen, men vi manglede en løsning," fortæller Peter Hauge Jensen, der er chef for digitale løsninger i den fynske hovedstad.

Odense manglede et system, hvor man kunne dokumentere sit arbejde tværfagligt og samle det i en journal for at skabe overblik hos både brugeren og blandt kommunens ansatte.

"Et system, der kan effektivisere arbejdsgangene og skabe bedre effekt af den service, vi leverer, til en lavere pris."

Ingen løsninger på markedet
Starten på én Plan var en mere tværfaglig tilgang til opgaveløsningen. Borgerens mange handleplaner skulle samles, så indsatserne hos borgeren kunne ses i en sammenhæng.

Det kunne omsorgssystemet ikke umiddelbart håndtere. Odense gik derfor i gang med at udvikle en løsning, der kunne supplere det nuværende system.

"Jeg opfatter en kommune som et laboratorium, hvor der skal være plads til at gøre mange forskellige ting på it-fronten for derved at få noget viden om, hvad der virker, og hvad der ikke virker i praksis."

Det er netop det man har gjort med En plan for borgeren, i daglig tale 'én plan".

Hovedopgaven for en kommune er at være tæt på borgerne med it-løsninger, som giver mening for borgerne, der er bosat indenfor byskiltet.

"Der er kontant afregning," lyder det fra Peter Hauge Jensen, som fortsætter:

"Derfor skal vi give en sammenhængende og koordineret oplevelse af it-systemerne. Ligeledes skal de forskellige faggrupper i kommunen have mulighed for at arbejde sammen på en nem og overskuelig måde."

"Vi kunne ikke få det færdigt på markedet, og derfor besluttede vi os for at gøre det selv med egen udvikling. I januar satte vi den første udgave i drift blandt 3.000 brugere." Sådan virker det
Hvad kan én plan? Kan du give et eksempel?

"Et konkret eksempel er en borger, som har været på hospitalet og efterfølgende skal have kommunal genoptræning. I den forbindelse vil der være en stribe fagpersoner, der laver en samlet plan for, hvad der skal ske."

"Alle notater fra eksempelvis en sygeplejerske, plejepersonale og fysioterapeut bliver skrevet i systemet, så de kan bygge ovenpå hinandens viden, og tingene kun skal skrives én gang."

Med andre ord handler det selvudviklede system i bund og grund om at dele oplysninger mellem faggrupperne i kommunen.

På basis af de informationer kan kommunen bedre koordinere indsatserne i borgerens forløb og give den indsats, der har den bedste effekt.

"Vi kan se, hvilken indsats, der virker i det enkelte tilfælde og også, hvad den koster, så vi kan optimere efter filosofien bedst og billigst. På den måde kan vi drive udviklingen på baggrund af data og ikke antagelser."

I øjeblikket er systemet kun tilgængeligt for kommunens ansatte, men i løbet af 2016 skal borgerne også kunne tilgå oplysningerne via NemID, så de kan følge med i kommunens planer.

En plan for borgeren er primært bygget og testet internt i kommunen, men dog med hjælp fra eksterne partnere.

"Der er kørt meget omfattende test ikke mindst på sikkerhedsdelen, fordi systemet indeholder personlige oplysninger. Det er blandt andet gjort i samarbejde med Alexandra Instituttet, så borgerdata ligger sikkert og godt." Bygget i Umbraco
Projektet er kørt af et scrum-udviklingsteam i en kælder i en af kommunens bygninger.

"Der er blevet givet frie hænder til at køre projektet - både metodemæssigt og teknisk, og det har været en forudsætning for, at det har kunnet lykkedes i det hele taget", siger chefkonsulent Jesper Nikolajsen, der er teknisk udviklingsleder på projektet.

Platformen, som Odense Kommune har valgt til systemet, er det danske CMS Umbraco, der er bygget i .NET."

"Systemet kan tilgås på alle enheder fra telefoner over tabletter til pc'er, hvilket er praktisk i forbindelse med, at mange forskellige ansatte i kommunen skal anvende systemet."

Systemet skal udvikles løbende over de kommende år, hvor Odense Kommune også undersøger mulighederne for at anvende systemet inden for andre sektorer i kommunen.

"Et andet oplagt sted, hvor vi kan se en idé med denne løsning, er i forbindelse med familier, der har brug for en indsats og hjælp fra flere afdelinger i kommunen. Her er der mange forskellige fagfolk inde over løsningsopgaven og derfor behov for at styre kommunikationen," siger Peter Hauge Jensen. 

Læs også:

DSB's CIO: Derfor taler jeg meget sjældent om teknik

Tre danske top CIO'er: Det skal der til, før vi skifter til Windows 10

Dansk CIO handler for 14 milliarder kroner om året: Cloud binder dig på hænder og fødder

Sådan kortlægger Coop kunderne med big data - og tjener flere penge




Premium
Test: Apples nye iPhone er bygget til fart og stil: Så gode er iPhone 12 og iPhone 12 Pro
Computerworld tester: IPhone 12 og iPhone 12 Pro er bygget til fart og til at se godt ud. Varen leveres stilsikkert, men noget er overset i farten.
Computerworld
Salling Group lukker stor online-satsning efter kun et år
Millionsatsningen Fillop lukker ved årets udgang. I stedet er supermarkeds-giganten Salling Group nu på vej med en række helt nye online-satsninger, der er affødt af coronakrisen.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Minimér spildtid og understøt det nye arbejdsliv med effektive videomøder
Under nedlukningen i foråret 2020 vænnede dine medarbejdere sig til at mødes via Microsoft Teams. Men mange blev frustrerede over at vende tilbage til kontoret og opdage, at dette – nu helt essentielle! – møderedskab ikke fungerede særligt godt sammen videoudstyret i mødelokalerne. Nu bygger en ny løsning endelig bro mellem Teams og verdens nok mest udbredte og velfungerende løsning til professionelle videomøder – Cisco Webex. Det kan du læse mere om i denne korte og præcise gennemgang af løsning og muligheder fra NetDesign.