Ny rapport advarer: Sådan kan hackere ramme fly via WiFi i kabinen

Stadig flere flyselskaber tilbyder de rejsende WiFi-adgang i luften, men det skaber en risiko for, at flyet kan hackes, lyder advarslen i ny stor rapport.

Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

"Fedt at være på nettet i 10.000 meters højde!"

Den slags beskeder er der i de seneste år kommet flere og flere af i Twitter- og Facebook-strømmen.

Flyselskaberne stor-investerer nemlig i at kunne tilbyde passagerne WiFi-netværk i luften, men selvom man dermed skulle tro, at alle er glade, er det langt fra tilfældet.

Frygten for de risici, der kan følge med trådløse netværk i 10 kilometers højde, fortsætter nemlig for uformindsket styrke.

Nu er det frygten for, at hackere via WiFi-netværket kan ramme flyets it-systemer, der bringes på banen.

US Government Accountability Office (GAO) advarer i hvert fald i en netop offentliggjort rapport om risikoen:

"Moderne fly er i stigende grad tilsluttet internettet. Denne forbindelse kan potentielt give uautoriseret fjern-adgang til flysystemer," lyder det i rapporten, som du kan læse her (PDF).

Sådan kan WiFi misbruges af hackere

GAO mener, at de amerikanske luftsfartsmyndigheder, Federal Aviation Administration (FAA), skal have en strammere kontrol af cybersikkerheden, og her er internet ombord på flyet et af de risiko-områder, der peges på.

"FAA-repræsentanter og eksperter, vi interviewede, sagde, at moderne fly i stigende grad er koblet til internettet, hvilket benytter IP-netværksteknologi og potentielt kan give en angriber med fjernadgang adgang til informationssystemer i flyet," skriver GAO blandt andet i den 56-siders lange rapport.

"Ifølge eksperter i cybersikkerhed, vi interviewede, bør internet-forbindelsen i kabinen anses som et direkte link mellem flyet og verden udenfor, hvilket inkluderer potentielt ondsindede aktører."

"En sikkerhedsekspert bemærkede, at en virus eller malware plantet på websider besøgt af passagerne kan give en mulighed for, at en ondsindet angriber kan få adgang til IP-opkoblede informationssystemer ombord via de inficerede maskiner," står der videre i rapporten.

Smartphones og tablets i cockpittet kan hackes

Selvom truslerne, der ridses op, måske umiddelbart virker mere teoretiske end konkrete, så er der næppe tvivl om, at de stadig mere it-baserede fly kan nødvendiggøre ny tilgang til og kontrol af flysikkerheden.

I rapporten fra GAO kan man blandt andet også læse:

"Ifølge fem sikkerhedseksperter vokser truslen om ondsindet aktivitet fra 'trusted insiders' også med den lettere adgang til flysystemer med IP-forbindelse, hvis passende kontroller, eksempelvis rolle-baseret adgang, ikke er på plads." 

"Eksempelvis øger tilstedeværelsen af personlige smartphones og tablets i cockpittet risikoen for, at et system bliver kompromitteret, hvis disse enheder har adgang til at overføre informationer til flysystemer," advarer GAO-rapporten.

GAO har også begået denne illustration af, hvordan internet i flyet og sikkerhed hænger sammen:

WiFi-frygt betød nye skærme i 1.326 fly

Det er langt fra første gang, at WiFi-udrulningen hos flyselskaberne skaber sikkerhedsbekymringer.

I efteråret kunne vi fortælle, at de amerikanske luftfartsmyndigheder havde beordret en lang række flyselskaber til at skifte deres cockpit-skærme ud på grund af frygt for WiFi-interferens.

Dermed skulle 1.326 amerikansk indregistrerede Boeing 727- og 777-fly - heriblandt fly fra SAS og Norwegian - have nye cockpitskærme, fordi man frygtede, at de gamle kunne blive forstyrrede af WiFi- og mobilsignaler og sågar vejrradarer.

Læs også:

WiFi-frygt: 1.326 fly skal have skiftet cockpit-skærme

SAS tvunget til udskiftning af cockpit-skærme efter WiFi-frygt

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S