HUSK:Live-streaming af kåringen af Årets CIO 2020 klokken 15:45 på cw.dk

Atea har kendt til bestikkelsessag i mere end et halvt år

Allerede sidste efterår opdagede Atea nogle af de forhold, som nu er eksploderet i en af de seneste års største bestikkelsessager. Vores ansatte er chokerede, siger Ateas koncernchef.

It-koncernen Atea har siden sidste efterår kendt til, at ledende og nu forhenværende medarbejdere i Atea gav rejser til indkøbsansvarlige it-folk i Region Sjælland.

Det fortæller Ateas øverste koncernchef, nordmanden Steinar Sønsteby.

Dermed løfter han for første lidt af sløret for, hvordan nuværende og tidligere Atea-medarbejdre angiveligt har "smurt" indkøbsansvarlige i regionen.

Dette er jo ifølge politiets sigtelse noget, der er foregået siden 2007. Hvad er grunden til at I ikke har opdaget den her sag før? 

"Jeg startede som koncernchef sidste år i februar, og de fleste af de hovedmistænkte stoppede jo før Morten Felding startede 1. maj i fjor som dansk direktør. Vi opdagede dele af disse forhold i efteråret 2014. Så har vi gjort det, vi troede var nok for at rydde op. Ingen af de hændelser, som knytter sig til 2015, er foregået i Atea," siger Steinar Sønsteby.

Ikke anmeldt til politiet
Hvorfor henvender I jer ikke til politiet, da I opdager de her forhold i efteråret 2014?

"Det var en vurdering, vi gjorde i forhold til, at vi kun opdagede dele af problemet."

Opdagede I andre forhold end det, der knytter sig til Region Sjælland?

"Nej. Vi så ikke på det tidspunkt noget, der rakte udover de forhold."

Har I opdaget mere siden da?

"Nej. Ikke hos os. For som sagt: Det, der er sket i 2015, er ikke sket i Atea-regi."

Hvorfor er det så, at I ikke kontakter politiet allerede sidste efterår?

"Det var vores vurdering på det tidspunkt, fordi vi ikke så den fulde størrelse af sagen."

Har I for slap kontrol? 
Men hvordan kan det her foregå i så lang tid, uden at det bliver opdaget af jeres interne kontrol?

"Det kan jeg ikke kommentere på. Det er jo sådan, at de mennesker, som er sigtet, har siddet i ledende stillinger i Atea."

Og I har ikke fundet andre eksempler på uregelmæssigheder?

"Nej."

Hvad er det præcis, I har opdaget, og hvor mange penge drejer det sig om ?

"Jeg har set, at politiet i Danmark har nævnt beløb på 400.000 kroner, som er brugt til rejser og restaurantbesøg. Mere kan jeg ikke sige om det, så længe sagen efterforskes af politiet."

Har I strammet op på jeres interne procedurer i forlængelse af det her?

"Det har vi definitivt. Vi har strammet op i forhold til, at man skal have forhåndsgodkendelser af sin nærmeste chef. Det gælder blandt andet brugen af firmaets kreditkort samt en række andre ting."

Har i regnet på, hvad den her sag kan betyde i forhold til eventuelle tab af kunder?

"Nej. Nu bruger vi tiden på samarbejdet med politiet og tager os af vores ansatte, som er chokerede over det, der er foregået," slutter Steinar Sønsteby.

Atea har tidligere i dag udsendt en meddelelse til Børsen i Oslo, hvor koncernen informerer om den danske bestikkelsessag, som i går tirsdag blandt andet førte til at politiet ransagede selskabets danske hovedsæde i Ballerup.

"Det (ransagningen, red.) angår en sag som fortrinsvis involverer tidligere Atea-ansatte, som nu er ansat i et andet it-firma og muligvis en nuværende Atea-medarbejder. Ingen i Ateas ledelse er blevet anholdt," hedder blandt andet.

Atea erklærer samtidig sin fulde støtte til politiets efterforskning.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Premium
Kørekort-app sætter download-rekord: Blev hentet over en halv million gange det første døgn - se de første download-tal her
På et enkelt døgn blev den nye kørekort-app hentet over en halv million gange, viser download-tal fra Digitaliseringsstyrelsen.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.