Her ses den automatpilot-styrede Audi RS7 på racerbanen Hockenheimring, hvor blandt andet hastighed, bremseteknik og navigation bliver testet under ekstreme forhold. Foto: Audi.

Audi-chef: Vi har selvkørende biler om få år

Selvkørende biler er hotte, og kan snart ses på vejene ifølge bilfabrikanten Audi. Men hvor selvkørende er de selvkørende biler egentlig?

Smarte biler i smarte byer.

Sådan lyder visionen for det Volkswagen-ejede luksusbil-brand Audi, som i lighed med mange andre bilfabrikanter i disse år er ved at bygge og teste systemer til selvkørende biler.

Og vi er ikke langt fra, at de første biler med indbygget intelligens rent faktisk kommer til at køre af sig selv på vejene, fortæller Audis chef for elektronikafdelingen, Andreas Reich på en pressekonference arrangeret af Huawei i den sydtyske by München.

"Vi vil se pilotstyrede biler på vejene inden for nogle år. Ikke så mange år," siger Andreas Reich på pressekonferencen, da han bliver bedt om at sætte årstal på udrulningen af auto-automobilerne.

At autopiloten så også er helt selvkørende inden for den allernærmeste fremtid skal dog nok tages med et gran vejsalt eller to.

Hot teknologi
I starten af året sendte selskabet ellers en selvkørende Audi A7 ud på en 800 kilometer køretur fra Silicon Valley til it-forbrugershowet CES-messen i Las Vegas.

Bag rattet sad en flok journalister, der egentligt ikke behøvede at gøre så meget andet end skrive på deres blokke eller tale ind i deres medbragte kamera.

Polstret med sensorer, ultralyd, lasere og kameraer hele vejen rundt om bilen, kan den navigere i trafikken og parkere af sig selv.

I Audis optik vil alle store bilselskaber i samarbejde med software- og hardwareselskaber fremover kommer til at have førerløse biler i vognparken.

Softwareselskabet Google, og Tesla har været blandt pionererne på området, og også chip-giganten Intel har inden for det seneste år investeret heftigt i integrerede platforme til bilerne.

Andreas Reich fra Audi fortæller i den henseende, at antallet af chips i bilernes operativsystemer er tredobbelt inden for de seneste år, hvilket åbner for flere brugsmuligheder af smart software i kabinen.

Kører på grøn bølge
Audis bud på en selvkørende bil vil eksempelvis have et virtuelt instrumentbræt med blandt andet indbygget Google Maps.

Standardudstyret vil også inkludere stemmegenkendelse til at styre bilen og muligheden for NFC-nøgler i førernes smartphones til at åbne og starte bilen samt parkere på vejen eller i den smalle garage.

Og så er der selvfølgelig selve kørslen, som i Audis vision skal foregå i samspil med data fra trafikselskaber og byernes infrastruktur - og sågar med data fra andre biler.

Det vil eksempelvis betyde, at en selvkørende bil kan benytte infrarøde stråler i kommunikation med parkerings-sensorer og derefter dele informationer om ledige p-pladser med andre biler.

Den bilens hastighed kan også blive optimeret på vejen ved hjælp af datasæt udefra.

"Bilens system skal sættes i forbindelse med hovedsystemet til at styre byens trafiklys, og herefter vil føreren eller bilen få besked om den tilrådelige hastighed for at komme hurtigt igennem trafikken og køre på 'grøn bølge'," forklarer Andreas Reich.

Flere bump på vejen
Selskabet har testet samspillet med bilens og byernes it-systemer i Asien, USA og i Europa. Den foreløbige konklusion går på, at det er noget nemmere at sammenflette systemer i USA end i Europas gamle byer.

Samspillet med by-systemerne er ikke de eneste bump på vejen for bilfabrikanterne i den totale førerløse bil, der kan træffe intelligente valg, erkender Audi-chefen.

Udover velkendte problemer med it-sikkerheden er navigation ved hastigheder over 60 kilometer i timen er en udfordring, ligesom det er tilfældet med komplekse situationer som vejarbejder og flettepunkter.

"Gående er også en udfordring, da de hurtigt kan ændre retning, og så skal bilen manøvrere efter det," siger Andreas Reich og opstiller et dilemma:

"Du skal undvige en situation, og der kommer børn løbende og en modkørende bil. Hvad skal bilen så gøre? Det er en svær situation for selv et menneske at bedømme," forklarer han efterfølgende.

Der skal også udarbejdes skridsikre løsninger til kørsel på snedækkede veje.

"Man skal kunne genkende de forskellige vejbaner. Fremover kan man forestille sig, at bilen bruger kort kombineret med målinger af, om man kører i højre eller venstre side af vejbanen," siger Andreas Reich.

Læs også: Denne teknologi øger præcisionen i din GPS ned til én centimeter

Han skyder på, at det vil tage et sted mellem 10 til 15 år på at få indbygget den form for intelligens i bilerne, se de kan kan køre helt af sig selv.

Du skal ikke sove
I Audis bud på en selvkørende bil er der indbygget safe state-mulighed, som benyttes, hvis bilen fejler.

Føreren bliver således notificeret i så god tid som muligt, hvis han/hun skal gribe fat i rattet og tage kontrol over bilen.

"Du skal selvfølgelig ikke sidde og sove. Hvis du kun ser på dine skærme, kan der jo også opstå en trafikprop en halv kilometer længere fremme, og du kan risikere, at bilen bremser hårdt og ubehageligt," siger Andreas Reich.

Håbet er her, at kødannelser ved eksempelvis uheld kan undgås, hvis en nedbrudt bil sender informationer til medbillisterne, så de helt automatisk har god tid til at undvige.

"Der er mange udfordringer, som vi tager skridt for skridt. Vores tilgang er, at sikkerhed altid kommer først," lyder det fra chefen for bilmærket med sloganet Vorsprung durch Technik.

6.000 kilometer med automapilot
En af de seneste succeser for Audi fandt sted i foråret, hvor selskabet Delphi Automotive sendte en Audi SQ5 ud på en knap 6.000 kilometer lang køretur fra Californien til New York.

Bilen var en såkaldt level 3-model på en skala fra 0 (manuel betjening) til 4 (fuld-automatisk),hvor level 3 er designet til en forventning om, at føreren ikke konstant skal have opmærksomheden på vejen.

Automat-piloten klarede ifølge Delphi selv 99 procent af køreturen, som foregik over broer, igennem tunneller, rundkørsler og i forskelligt slags vejr.

På turen overskred bilen ingen hastighedsbegrænsninger, hvilket ifølge selskabet resulterede i en række hadefulde håndtegn fra medbilisterne på vejene.

Læs også:
Dur de overhovedet? Googles førerløse biler indblandet i en stribe uheld




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable: Start opgøret med kompleksitet og det manglende overblik: Få styr på mulighederne og planen

Overblik og kompleksitet er derfor i fokus på dette digitale roundtable, hvor vi deler erfaringer fra digitale ledere i danske virksomheder. Her kan du blandt andet kan høre om, hvordan du bedst muligt sikrer dig overblik og reducerer kompleksiteten af dine it-systemer.

09. marts 2021 | Læs mere


Inspiration til dit næste skridt med Microsoft Dynamics 365

Med Microsoft Dynamics 365 har Microsoft forsøgt at samle alle de grundlæggende funktioner, som en virksomhed har brug for, og de arbejder sammen ved hjælp af smarte virksomhedsapps og en fælles datamodel.

16. marts 2021 | Læs mere


Computerworld Digital Summit Days 2021: Sæt kursen med de rigtige it-beslutninger

Tre dage med unik viden og inspiration til din digitale organisation. Temaerne er digitalisering, it-sikkerhed og intelligent ERP. Du kan være med, når vi sætter ideerne, eksemplerne og de gode digitale erfaringer i centrum. Det sker gennem interaktive debatpaneler, konkrete erfaringer og oplagte keynotes.

23. marts 2021 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Exchange-sårbarhed truer selskaber over hele kloden: Sådan blev den opdaget af Dubex fra Søborg
En række akutte sårbarheder i Microsoft Exchange Server har sendt en panisk bølge gennem Exchange-miljøet. Sårbarhederne blev opdaget af danske Dubex. Se her, hvordan de blev opdaget af det danske selskab. "Var hackerne lykkedes med det, ville det være forholdsvist voldsomt," siger Jacob Herbst fra Dubex.
Computerworld
Hånden på hjertet: Er der plads i din virksomhed til it-nørderne, der sjosker rundt i ikke nødvendigvis ens strømpesokker?
Klumme: Er der plads i din organisation til it-nørder, der går rundt på arbejdspladsen i to ikke nødvendigvis ens strømpesokker, fordi det er svært virkeligt at koncentrere sig, når skoene klemmer?
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
Benefits of Automating P2P Processes
Purchasing and accounting departments are under constant pressure to boost efficiency. An ever-increasing number of processes to be managed; vacancies that cannot be filled; rising compliance demands: these are just some of the reasons why already heavy workloads keep growing. However, digitalizing and automating operational business processes can help reduce these workloads considerably. And when repetitive manual tasks such as data entry are eliminated, employees are freed up to focus on more challenging tasks. This white paper will outline just which tasks can be automated in purchasing and accounts payable departments in SAP ERP environments, from issuing purchase requisitions to filing invoices in line with auditing standards. We will describe how daily operations in Purchasing and Accounting are changing, as well as the benefits that automation offers.