Danske forbrugere slår e-handelsrekorden - firmaerne hænger alvorligt i bremsen

Klumme: Danmark slår e-handels-rekorder. Men desværre kun på forbrugersiden, for de danske virksomheder hænger i bremsen. Se her, hvor kæden hopper af for dem.

Artikel top billede

FDIH har fremskrevet danskernes samle indkøb på nettet til 90 milliarder kroner for hele 2015.

Det betyder, at antallet af handler er steget med 24 procent fra 2014. De danske forbrugere har med andre ord i den grad taget onlinehandlen til sig.

Holder FDIH's prognose, vil en fjerdedel af danskernes forbrug foregå over nettet. Det er en rekord.

Det burde vel være rigelig grund til række armene over hovedet og juble? Ikke rigtigt.

10 nøgletal

Når de flotte tal for danskerne indkøb på nettet ikke giver grund til begejstring, skyldes det, at de store ryk blandt forbrugerne beklageligvis ikke på samme måde er slået igennem hos virksomhederne.

Og dermed - hvilket er ekstra bekymrende - ikke er ensbetydende med, at danske virksomheder udnytter mulighederne.

Tværtimod.

Lad os se på forskellige nøgletal indhentet fra henholdsvis FDIH, Eurostat og YouGov sammen med Avensia.

Af Eurostats rapport med tal fra 2013, der blev offentliggjort 24. juni i år, fremgår det at:

• 78 procent af de danske virksomheder havde foretaget køb online.
• Kun 28 procent havde solgt online.

Dette tal understøttes af FDIH's opgørelse fra 2014, hvor det fremgår, at de danske forbrugere:

• Sendte 17 milliarder kroner til udenlandske online-butikker.
• Det svarer til 23,6 procent af det samlede forbrug.

Omnichannel er en mangelvare

For at understrege alvoren afslører samme rapport at:

• 34 procent af online-shopperne har fravalgt en butik, fordi den ikke haren omnichannel-løsning - altså mulighed for at handle på flere platforme (smartphone, tablet, pc og så videre).

Forbrugerne bruger i stigende grad smartphones og tablets.

De virksomheder, der ikke har responsive løsninger, bliver fravalgt.

Kunderne forsvinder i irritation og vælger i stedet de mange alternativer, som et globalt marked flyder over med.

Også på dansk.

Det står slemt til i Danmark

Men hvor slemt står det til med de danske omnichannel-løsninger?

Svaret er: Meget slemt.

I en undersøgelse, som Avensia har udarbejdet sammen med YouGov i de skandinaviske lande, er de 30 største detailbutikker i hvert land blevet undersøgt i forhold til brug og parathed til omnichannel.

Ud af de 30 danske detailbutikker var:

• 1 (EN!) omnichannel-parat.
• 18 på vej til at blive klar.
• Hele 11 får stemplet "omnichannel-bagud."

Til sammenligning var tallene for detailbutikkerne i Sverige:
• To er omnichannel-parat.
• Syv er "omnichannel-bagud."

Forskellen synes måske ikke af alverden.

Men sammenholdt med det nedslående faktum, at blot 28 procent af de danske virksomheder har solgt noget online, er det en klar indikation af, at der er et forretningskritisk tog, der er ved at forlade perronen.

Og dansk erhvervsliv har ikke engang købt en billet endnu.

Det er ikke bare tid til at sadle om.

Det er tværtimod tid til at skifte hesten ud med noget mere tidssvarende, der kan matche udviklingen på et globalt marked, som ikke venter på nogen.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S