Danske forbrugere slår e-handelsrekorden - firmaerne hænger alvorligt i bremsen

Klumme: Danmark slår e-handels-rekorder. Men desværre kun på forbrugersiden, for de danske virksomheder hænger i bremsen. Se her, hvor kæden hopper af for dem.

Artikel top billede

FDIH har fremskrevet danskernes samle indkøb på nettet til 90 milliarder kroner for hele 2015.

Det betyder, at antallet af handler er steget med 24 procent fra 2014. De danske forbrugere har med andre ord i den grad taget onlinehandlen til sig.

Holder FDIH's prognose, vil en fjerdedel af danskernes forbrug foregå over nettet. Det er en rekord.

Det burde vel være rigelig grund til række armene over hovedet og juble? Ikke rigtigt.

10 nøgletal

Når de flotte tal for danskerne indkøb på nettet ikke giver grund til begejstring, skyldes det, at de store ryk blandt forbrugerne beklageligvis ikke på samme måde er slået igennem hos virksomhederne.

Og dermed - hvilket er ekstra bekymrende - ikke er ensbetydende med, at danske virksomheder udnytter mulighederne.

Tværtimod.

Lad os se på forskellige nøgletal indhentet fra henholdsvis FDIH, Eurostat og YouGov sammen med Avensia.

Af Eurostats rapport med tal fra 2013, der blev offentliggjort 24. juni i år, fremgår det at:

• 78 procent af de danske virksomheder havde foretaget køb online.
• Kun 28 procent havde solgt online.

Dette tal understøttes af FDIH's opgørelse fra 2014, hvor det fremgår, at de danske forbrugere:

• Sendte 17 milliarder kroner til udenlandske online-butikker.
• Det svarer til 23,6 procent af det samlede forbrug.

Omnichannel er en mangelvare

For at understrege alvoren afslører samme rapport at:

• 34 procent af online-shopperne har fravalgt en butik, fordi den ikke haren omnichannel-løsning - altså mulighed for at handle på flere platforme (smartphone, tablet, pc og så videre).

Forbrugerne bruger i stigende grad smartphones og tablets.

De virksomheder, der ikke har responsive løsninger, bliver fravalgt.

Kunderne forsvinder i irritation og vælger i stedet de mange alternativer, som et globalt marked flyder over med.

Også på dansk.

Det står slemt til i Danmark

Men hvor slemt står det til med de danske omnichannel-løsninger?

Svaret er: Meget slemt.

I en undersøgelse, som Avensia har udarbejdet sammen med YouGov i de skandinaviske lande, er de 30 største detailbutikker i hvert land blevet undersøgt i forhold til brug og parathed til omnichannel.

Ud af de 30 danske detailbutikker var:

• 1 (EN!) omnichannel-parat.
• 18 på vej til at blive klar.
• Hele 11 får stemplet "omnichannel-bagud."

Til sammenligning var tallene for detailbutikkerne i Sverige:
• To er omnichannel-parat.
• Syv er "omnichannel-bagud."

Forskellen synes måske ikke af alverden.

Men sammenholdt med det nedslående faktum, at blot 28 procent af de danske virksomheder har solgt noget online, er det en klar indikation af, at der er et forretningskritisk tog, der er ved at forlade perronen.

Og dansk erhvervsliv har ikke engang købt en billet endnu.

Det er ikke bare tid til at sadle om.

Det er tværtimod tid til at skifte hesten ud med noget mere tidssvarende, der kan matche udviklingen på et globalt marked, som ikke venter på nogen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse