Artikel top billede

TDC vs. Telia & Telenor vs. 3: Her er dit teleselskabs styrker og svagheder i den nye telekrig

ComputerViews: En ny telekrig har meldt sin ankomst, og den handler om alt andet end telefoni. Her er de tre store danske teleselskabers styrker og svagheder.

Den traditionelle telebranche er under voldsomt pres, fordi nye selskaber - eksempelvis Apple, Google og Netflix - er kommet ind fra sidelinjen og nu også jagter mobilbrugernes penge. 

Samtidig er mange af de klassiske teleydelser - tale, sms og data - hurtigt ved at blive til de rene hyldevarer, som det derfor blivere sværere og sværere at tjene penge på.

Det paradoksale er, at forbrugerne og virksomhederne aldrig har tilbragt mere tid med en smartphone i hånden. Mobilitet har efterhånden i 10 år været en megatrend, og intet tyder på, at det er et forbigående fænomen.

Problemet for teleselskaberne er imidlertid, at de ikke længere kun skal kæmpe imod hinanden, men også imod alle de nye spillere, der rider med på den mobile bølge.

"Teleselskaberne befinder sig ved en korsvej, hvor én vej fører til, at de bliver rene forsyningsvirksomheder, en anden til en transformation, hvor de bliver vigtige medlemmer i digitale økosystemer, og en tredje til deres død." 

Sådan lyder analysen af det moderne telemarked fra en Forrester-analytiker - læs mere om det her.

Læs også: Teleselskabernes desperate kamp: Har svært ved at følge med på brutalt marked

Samtidig lyder den noget nedslående vurdering af teleselskabernes situation:

"I løbet af de seneste 15 år har størstedelen af teleoperatørerne klaret sig på bedste beskub i et IKT-miljø, der ændrer sig stadig hurtigere. En blanding af arrogance, selvtilfredshed og inkompetence i forhold til at reagere på nye trusler fra ikke-teleselskaber har bragt teleselskaberne på bagkant."

Mister omsætning i Danmark

Forresters analyse passer formentlig meget godt på en del teleselskaber i en global sammenhæng, men er ikke helt fair at hive ned i en dansk kontekst.

Herhjemme har en heftig konkurrence imellem de store teleselskaber og en underskov af mindre spillere nemlig betydet, at selskaberne har været tvunget til innovation.

Selskaber som TDC, 3 og det nye Telia & Telenor er derfor også allerede godt i gang med at tage hul på fremtidens telemarked.

Selskaberne har i de senere år haft et massivt fokus på at minimere omkostningerne, samtidig med at de har haft travlt med at indgå digitale partnerskaber og lancere nye partnerskaber.

Dertil kommer den konstante udbygning af selskabernes netværk. 

En rapport fra Erhvervsstyrelsen om situationen i den danske telebranche har imidlertid alligevel konkluderet, at både omsætningen og beskæftigelsen bevæger sig i den forkerte retning i den danske telebranche.

Tager man branchens samlede omsætning fra fastnettelefoni, mobiltelefoni, mobilt bredbånd, internet, kabel-tv, udlejning af infrastruktur og de øvrige aktiviteter, så var den i 2011 på 39,5 milliarder kroner.

Læs også: Den danske telebranche bløder: Markant dyk i omsætning og beskæftigelse

I 2013 var omsætningen faldet til 34,8 milliarder kroner, og alene fra 2012 til 2013 var der tale om et fald i den samlede omsætning på 6,7 procent.

Der er da heller ingen tvivl om, at der i de kommende år vil være en intens konkurrence blandt teleselskaberne om at kunne indtage positionen som et topmoderne teleselskab, hvor forretningen er baseret på andet og mere end de klassiske teleydelser.

Her ser vi nærmere på, hvordan de tre største danske teleselskaber står rustet i den kamp:

TDC

Styrker: Som Danmarks største telekoncern har TDC masser af muskler at spille med.

Ambitionerne fejler heller ikke noget: "TDC er ikke bare et hvilket som helst teleselskab i Danmark - vi har jo altså også et særligt ansvar for at gøre hele den digitale verden lettere og mere tilgængelig," lød det i sidste uge fra den nye koncernchef, Pernille Erenbjerg. Læs det interview her.

TDC har i de senere år satset stort på at blive et selskab, der ikke bare levere netværksforbindelsen, men i høj grad også indholdsløsningerne. Apps som TDC Play og YouSee Play er de nye TDC-flagskibe:

Læs om det her: Kul under kode-kedlerne: Her udvikler TDC alle dine apps og streaming-løsninger

TDC er ikke bare Danmarks største telekoncern - det er også det teleselskab, der har den bredeste produktportefølje og dermed et rigtig godt udgangspunkt for også at være størst på det nye telemarked i Danmark.

Svagheder: TDC er dog også en koncern med betydelige udfordringer.

Ikke nok med at mobilkunderne falder fra, også YouSee og erhvervsforrentingen er i problemer i øjeblikket.

Den største udfordring for TDC er dog nok den ulempe, der følger med at være en kæmpe koncern: At det er langt sværere at sikre en høj agilitet, end hvis man er en mindre og nyere spiller, der er lettere til bens.

Samtidig må man også sige, at det, at TDC primært har valgt at satse på egne indholdsholdsløsninger (har også en aftale med HBO, ligesom Telmore bygger på eksterne partnerskaber), betyder, at selskabet bliver låst mere fast, end hvis det havde valgt primært at satse på partnerskaber med eksterne tjenester.

Telia & Telenor

Styrker: Selvom Telia og Telenor endnu ikke er smeltet sammen til ét selskab i Danmark, sker det formentig i løbet af få måneder, og så er en nyt dansk telegigant skabt.

Med en fælles kundebase på cirka 3,5 millioner kunder, en markedsandel på 40 procent af mobilmarkedet og en omsætning på mere end ni milliarder danske kroner, får Telia & Telenor for alvor en mulighed for at udfordre TDC, hvad angår markeds-musklerne.

De to selskaber har allerede en række partnerskaber med eksterne indholdstjenester.

Telenor bundler abonnementerne med musiktjensten Tidal (Wimp) og Microsofts OneDrive, mens Telia har samarbejder med HBO, Spotify og Storytel.

Nu får Telia & Telenor en størrelse, hvor det nye selskab står godt rustet i fremtidige forhandlinger med de globale tjenester.

Det må forventes, at fusionen skaber en masse optimisme og vilje til nytænkning, ligesom det er planen, at omkostningerne holdes nede, selvom to selskaber nu bliver til et.

Det kan blive afgørende styrker for Telia & Telenor i konkurrencen på det nye telemarked.

Læs også: Nu starter arbejdet: Her er tre helt centrale opgaver for det nye Telia & Telenor

Svagheder: De mange partnerskaber med eksterne indholdstjenester kan dog også ses som en svaghed, idet det betyder, at Telia og Telenor ikke som TDC selv har mulighed for at diktere den videre udvikling, og fordi Spotify eller HBO nu engang ikke er tjenester, man kan differentiere sig på, når de kan fås her, der og alle vegne.

Den kommende fusion kommer også til at kræve både opmærksomhed og tid.

Telenor og Telia oplyste i forbindelse med fusions-annonceringen, at sammenlægningen af de to selskaber forventes at skabe synergieffekter for mere end 800 millioner kroner om året med fuld effekt fra 2019.

Det arbejde - der nødvendigvis må indebære afskedigelser og stillinger, der ikke bliver genbesat - skal finde sted, samtidig med, at det nye selskab skal kæmpe imod allerede etablerede rivaler på markedet.

3

Styrker: Teleselskabet 3 er ualmindeligt godt kørende i disse år, hvor selskabet både henter nye kunder og tjener rigtig gode penge.

3 har tilsyneladende fundet den helt rigtige opskrift på succes med lave omkostninger i organisationen, populære data-abonnementer og en velsmurt markedsføringsmaskine, der har vist sig at give pote.

Som det mindste af de tre store teleselskaber, er 3 også den virksomhed, der har den letteste baggage at slæbe rundt på.

Samtidig har 3 en international ejerkreds, der kan sikre pengene til nye satsninger på det danske marked, hvis 3 ikke selv har dem til rådighed.

Læs også: Teleselskabet 3 har fundet vækst-formlen: Nu vælter pengene ind

Svagheder: 3 har mange styrker, hvad angår data-abonnementer, men står umiddelbart svagere hvad angår indholdstjenester.

3 tilbyder ganske vist kunderne tilkøb af ekstra services som Deezer og TV2 Play, men det er ikke rigtig noget, der kan matche eksempelvis TDC's setup, hvor meget af indholdet er med i abonnementsprisen.

Regnestykket er dog ikke helt ligetil. 3 satser på, at kunderne helst bare vil have et godt og billigt data-abonnement og så selv plukke de indholdstjenester, som de ønsker.

Så længe 3 tjener gode penge på den model, giver den god mening. Spørgsmålet er derfor mere, hvordan situationen ser ud om nogle år, når prisen på data-abonnementer er blevet endnu lavere?

3-direktør Morten Christiansen har flere gange udtryk bekymring over, at Telia & Telenor smelter sammen, fordi der nu vil være to kæmpe telekoncerner i Danmark, mens 3 forbliver den lille dreng i klassen.

"Vi er skræmt af fusionen, for det er lige pludselig to store overarme, som kommer til at dominere markedet. Det er ret skræmmende," har han udtalt.

Som vi ser det, kan den nye situation dog både blive en udfordring og en mulighed for 3. Det afhænger helt af, hvordan 3 spiller sine kort og af den generelle udvikling på markedet.

Læs mere om den danske telekrig:


Teleselskabernes desperate kamp: Har svært ved at følge med på brutalt marked

Efter pludseligt direktør-exit i TDC: Her er TDC's tre store udfordringer

Nu starter arbejdet: Her er tre helt centrale opgaver for det nye Telia & Telenor

Teleselskabet 3 har fundet vækst-formlen: Nu vælter pengene ind

Kul under kode-kedlerne: Her udvikler TDC alle dine apps og streaming-løsninger

Den danske telebranche bløder: Markant dyk i omsætning og beskæftigelse

Fem grunde til at dit teleselskab snart vil være totalt forandret

Nu begynder næste slag i den danske telekrig: Fri data i udlandet