Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Fire nye sikkerheds-trends - her er hackernes yndlings-metoder lige nu

Hackerne arbejder mere og mere professionelt og målrettet, hvor jagten på rå gevinst har voldsomt indflydelse på deres metoder. Her er de fire mest udbredte hacker-metoder lige nu.

I takt med den stigende professionalisering af hacker-markedet er hackerne efterhånden blevet så dygtige og udstyret med så avancerede værktøjer, at de kan bryde ind i hvad som helst. Hvis de altså vil.

Mens værktøjerne og metoderne bliver mere og mere avancerede i den øverste hacker-liga, bliver automatiseringen mere og mere udbredt i den nederste del - altså der, hvor man udsender spam-mails og halv-dumme phishing-mail.

Sikkerhedsselskabet Proofpoint har netop udsendt en halvårs-rapport, der kaster lys over de mest udbredte hacker-metoder lige nu.

Phishing

Proofpoint kan måle sig til en stigning inden for phishing-forsøg af den klassiske slags, hvor afsenderne forsøger at narre modtageren til at klikke på en attachement i en tilsendt e-mail, som så inficerer computeren.

Proofpoint-chef Kevin Epstein siger, at "mennesker har meget kort hukommelse," og at det derfor er muligt at vende tilbage til denne metode efter en periode på otte-ni år, hvor aktiviteterne på dette område har været lave - ganske enkelt fordi de fleste brugere har været klar over, at de ikke skal klikke på mystiske filer.

Ifølge sikkerhedsselskabet er internet-brugerne i dag primært fokuserede på ikke at klikke på ukendte URL'er.

Ifølge selskabet består de fleste inficerede attachements af en falsk Microsoft Word-fil.

Målrettet mod udvalgte personer

De pågældende attachements bliver dog ikke sendt til alle, og det er en helt ny udvikling, lyder det fra it-sikkerhedsselskabet.

Højt på listen står brugernes arbejdsmail-adresser, da det her er eksempelvis er muligt at få de inficerede mails og filer til at ligne en firma-relateret henvendelse, som brugerne er mere tilbøjelige til at klikke på.

Ifølge Proofpoint er også timingen vigtigt. Således bliver der sendt klart flest phishing-mails ud tirsdag klokken 10.00, som hackerne har fundet ud af ofte er ugens travleste tidspunkt, hvor medarbejderne derfor er mere tilbøjelige til at klikke på de ting, der kommer ind.

Hackernes robotter søger ofte efter navne og mail-adresser på økonomifolk og finansdirektører på firmaers websites.

Sikkerhedsfirmaet anbefaler derfor, at virksomheder overvejer, om det nu også er nødvendigt at have mailadresser og telefonnumre på finansfolk liggende på deres websites.

Alternativt kan man vælge ikke at indeksere 'Om XX"-sitet eller at ændre teksten om de enkelte medarbejdere fra at være tekst-baseret til at være grafik-baseret.

Proofpiont kan desuden se, at hackerne i stor stil er begyndt at kravle rundt på professionele sociale foraer som LinkedIn.

Sociale medier

En fremtrædende tendens blandt hackerne er stærkt fokus på de sociale medier, hvor både firmaer og privatpersoner gavmildt deler ud af alverdens nyttige oplysninger om deres vaner, adresser og meget andet.

For hackerne er omdrejningspunktet store begivenheder - som eksempelvis store sports-begivenheder - der kan samle tusindvis af brugere på bestemte sociale sites.

Hackere har således ifølge selskabet forsøgt at plante malware via sociale medie-sites, der er koblet direkte til store begivenheder som Super Bowl, Valetines Day og lignende.

Ifølge selskabet kan den type angreb både skade en organisations brand, ligesom det kan blive en genvej for malware direkte ind på organisationernes egne websites.

Stærkt forhøjet effektivitet

Er der en ting, som går igen, så er det, at hacker-angrebene bliver stærkt specialiserede og målrettede.

Volumen falder, og man ser ikke mange angreb, hvor der bliver skudt med spredehagl til højre og venstre.

I stedet går hackerne efter udvalgte og specialiserede mål, hvilket blot understreger, at hacker-verdenen har gennemgået en professionalisering gennem de seneste år.

Ifølge Proofpoint-chef Kevin Epstein er hackerne kort og godt blevet bedre til at 'follow the money.'

Det kan du læse mere om her: Hackerne kommer - og du kan (næsten) intet gøre.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere






Premium
Magtfuld stilling hos rengøringsgigant lokkede Erik Kaae væk fra it-branchen - men nu er han tilbage igen: "Jeg har savnet at arbejde i it-branchen"