Microsofts Surface Pro 3 versus Apples iPad Pro: Hvad vælger du?

Microsofts Surface Pro har allerede bevist sit værd hos virksomhederne. Nu kommer iPad Pro på banen og gør valget langt sværere.

Artikel top billede

En elegant pro-tablet med touchskærm og masser af muskler, der kan afvikle de nødvendige applikationer og fungere som både en bærbar computer og en tablet.

Dette behov i virksomhederne har Microsofts Surface Pro været i stand til at imødekomme, og den elegante 2-i-1-maskine er da også blevet lidt af et hit i erhvervssegmentet.

Apples iPad har haft en bredere appel og har derfor sejret som den foretrukne forbruger-tablet. Alt tyder dog på, at 2-i-1-produkterne bliver det store vækstområde i de kommende år. Læs mere om det her.

Her har Surface Pro fundet en god position i forhold til virksomhederne, mens Apple nu også melder sig ind i kampen med iPad Pro.

Læs også: Apples nye iPad Pro: Derfor bliver Microsofts Office nøglen til succes

For mange it-chefer og og it-organisationer bliver det helt store spørgsmål nu: Skal det være en iPad Pro eller Surface Pro 3, medarbejderne skal udstyres med, når de skal kunne arbejde effektivt på farten?

Mens det lette svar naturligvis er, at man bare kan understøtte begge produkter, så er det stadig vigtigt at gøre sig klart, at iPad Pro og Surface Pro har forskellige styrker og svagheder.

Hvor høj bliver prisen på en iPad Pro?

iPad Pro står på det amerikanske marked til at koste 799 dollars for en 32GB-version, der kun understøtter WiFi.

32GB er dog efter vores mening for lidt plads på en pro-tablet, der også skal kunne køre tungere applikationer, så vi tager udgangspunkt i 128GB, der koster 949 dollars for WiFi-udgaven.

Direkte omregnet til danske kroner bliver det 6.260 kroner, men så kommer der diverse afgifter på, og et forsigtigt gæt vil derfor være, at prisen ryger op på mindst 7.500 kroner i den danske udgave.

iPad Pro rammer først markedet i november, og derfor kendes de præcise danske priser ikke endnu.

Sikkert er det dog, at de ovennævnte priser ikke inkluderer et tastatur og en Apple Pencil - og begge dele skal med i købet, hvis en iPad Pro for alvor skal kunne udnyttes.

Derfor vil prisen heller ikke kunne holdes meget under 10.000 kroner for en iPad Pro-pakke.

Microsofts Surface Pro 3 er dog heller ikke helt billig.

En Surface Pro 3 med 128GB fås i dag fra 7.799 kroner i Danmark ifølge Edbpriser. Det er inklusiv en Surface Pen, men uden Microsofts tastatur, der koster lidt over 1.000 kroner, så den samlede pris altså løber op i næsten 9.000 kroner.

Alt i alt tegner iPad Pro til at blive en smule dyrere end en Surface Pro 3, men ikke i en grad, der i sig selv gør sidstnævnte til det oplagte valg i virksomhederne.

Det egentlige valg, der skal træffes

En iPad Pro og en Surface pro 3 måler stort set det samme.

iPad Pro er en smule højere og bredere, men ikke meget. Surface Pro har en 12 tommer skærm, mens iPad Pro har en 12,9 tommer skærm.

Maskinernes specifikationerne minder også en hel del om hinanden, og selvom der er forskelle i blandt andet vægt, opløsning og batteritid, så er den mest markante forskel naturligvis platformen.

Læs også: Test: Microsofts Surface Pro 3 får topkarakter

En iPad Pro har en Apple-processor i form af A9X og kører iOS, mens en Surface Pro 3 i 128GB-udgaven har en i5-processor fra Intel og kører Windows.

Mens en Surface Pro dermed gør det muligt at køre de samme applikationer, som man har på de almindelige pc'er, er en iPad Pro en anden platform, hvor man derfor har behov for særlige apps.

For år tilbage ville dette have været en stor barriere i forhold til at satse på iPad Pro, men i dag har stort set alle leverandører af forretningssoftware lavet iOS-apps, og langt de fleste virksomheder har allerede taget platformen i brug i form af iPhones og den traditionelle iPad.

Læs også: Apples nye iPad Pro: Derfor bliver Microsofts Office nøglen til succes

Faktisk er Microsoft selv med til at gøre satsningen på en iPad Pro endnu lettere for mange virksomheder, fordi softwareselskabet i dag satser stort på at kunne levere alle Office-applikationer helhjertet til Apples iOS-produkter og ikke mindst til iPad Pro.

Hvad taler for og imod?

Forskellige typer af brugere vil opleve forskellige fordele og ulemper ved henholdsvis en Surface Pro 3 og en iPad Pro.

Begge maskiner kan dog fungere som både pro-tablet og ultrabærbar på samme tid, og begge produkter er så lækre og elegante i designet, at medarbejderne formentlig vil sætte stor pris på det, uanset om de tildeles det ene eller det andet.

Set lidt fra oven kan man sige, at en iPad Pro (måske) vil vinde, hvis maskinen primært skal anvendes som tablet, mens en Surface Pro (måske) vil stå stærkest, hvis det primære behov er en bærbar computer.

Læs også: Derfor bliver iOS 9 til iPhone og iPad noget helt særligt for virksomhederne

Begge produkter kan imidlertid fungere glimrende til begge brugsscenarier, og mens Apple med iOS 9 inkluderer flere nye funktioner, der er hentet fra traditionelle computere, så er Windows 10 omvendt det mest touchvenlige styresyystem fra Microsoft hidtil.

Debat og afstemning

Fortæl gerne i debatten herunder om dit syn på, hvad der taler for og imod iPad Pro og Surface Pro 3 til erhvervsbrug. 

Afgiv også din stemme i debatten herunder:

Læs også:

Apples nye iPad Pro: Derfor bliver Microsofts Office nøglen til succes

Der sker store ting på tablet-markedet: 2-i-1-produkterne bliver afgørende

Derfor bliver iOS 9 til iPhone og iPad noget helt særligt for virksomhederne

Her er Apples helt nye gigant-iPad

Test: Microsofts Surface Pro 3 får topkarakter

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Everllence

    Software Developer – R&D

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    PET søger AD-specialister til Danmarks mest hemmelige AD-infrastruktur

    Københavnsområdet

    Udlændinge- og Integrationsministeriet

    Løsningsarkitekt til Kontoret Udviklingsprojekter i Udlændingestyrelsen

    Københavnsområdet

    BEC

    Business analyst (senior)

    Region Sjælland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S