Direktør i dansk it-firma med succes arbejder helst ikke mere end 40 timer om ugen

Succes-direktør i Computerworlds Top-100-konkurrence arbejder helst ikke mere end 40 timer om ugen. Læs her, hvordan også resten af virksomhedens medarbejdere motiveres til at klare deres jobs i kontortiden.

Artikel top billede

John Wainer er direktør i Webtop.

Der er mange klicheer om hvor meget arbejde, der ligger bag en erhvervs-succes.

Historien inkluderer gerne lange dage, aftener og nætter, hvor programmørerne sveder en blanding af kaffe og Red Bull ned i tastaturerne, imens direktøren pløjer igennem kontrakter og strategier, indtil solen står op.

Det er selvfølgelig en måde at gøre tingene på, men ikke for Webtop.

Her fokuseres energien benhårdt på udvikling og salg af firmaets intranetløsning Wizdom. Her holder direktør John Wainer og hans ansatte fritiden hellig, og der skal være tid til at købe ind til aftensmaden.

Det giver pote for Webtop, der ligger på en imponerende andenplads i Computerworlds Top-100 2015-kategori 'konsulenter'.

Læs også: Webtop dropper prisvindende strategi, her er den nye vej frem

"Jeg arbejder selv 40 timer om ugen i gennemsnit," fortæller John Wainer, som mener, at en succesfuld virksomhed ikke behøver at lægge beslag på hele ens hverdag.

Tværtimod har det aldrig været nemmere at passe kontortiden.

"Noget af det med folk, som har så travlt, er vel også, at de gerne vil have, at det ser sådan ud. Møder er jo typisk inden for arbejdstid, og man klarer meget med mail og telefon i dag."

Tillid er nøglen

Spørger man John Wainer, er vejen til en fornuftig balance imellem arbejde og privatliv tillid til medarbejderne.

Det lønner sig nemlig, når medarbejderne føler, at de kan byde ind.

"Hvis man ikke absolut mener, at man er den eneste lyksalige og skal igennem alt i virksomheden, så kan det jo sagtens lade sig gøre at have et liv. Det er forhåbentlig også med til at gøre os til en god arbejdsplads, at der på denne måde er mulighed for at påvirke tingene og tage initiativer."

Lad de unge være unge

Webtop har de seneste tre år arbejdet på at opbygge et netværk af udenlandske partnere, som skal sælge intranetløsningen Wizdom til kunder uden for Danmark.

Det har betydet en stor mængde ekstra arbejde med forhandlinger, uddannelse og løbende servicering af partnernes medarbejdere.

Læs også: Turbo på intranet-udviklingen: Så hurtigt bliver de bedste intranet udviklet

For en virksomhed, der har været vant til selv at kunne køre ud til kunderne og ordne sagerne hands on, har det været en udfordring. Og Webtop har udvidet med flere medarbejdere, som skal håndtere samarbejdet med partnerne.

Møder i udlandet ligger dårligt i tråd med en arbejdsdag fra 9-17, men det er ikke et problem i Webtop.

"Der er jo en masse rejser og arbejde i udlandet forbundet med, at vi bevæger os ind på en række udenlandske markeder. Nogle af os tænker jo, hvordan det dog skal koordineres med familien," indrømmer John Wainer.

Men den udfording er der heldigvis en glimrende løsning på.

"Vi har jo nogle unge medarbejdere, som synes, at den slags er rigtigt spændende. Så tager de kæresten med på turen og får en oplevelse ud af det. Det er jo dejligt for os alle sammen."

Læs også:

Webtop dropper prisvindende strategi, her er den nye vej frem

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S