Artikel top billede

Københavns CIO har 452 millioner kroner og mere end 30 ledige it-stillinger: "Folk kan bare ringe"

Interview: Københavns Kommune er underdigitaliseret, siger kommunens egen CIO. Nu skal kommunale penge og ideer fra private it-virksomheder løfte kernevelfærden. Se her hvor kommunen vil investere i it og teknologi.

"Københavns Kommune er simpelthen underdigitaliseret. Vi har for få innovative ideer og for få små smarte løsninger."

Så hård er CIO og underdirektør i Københavns Kommunes Økonomiforvaltning, Stig Lundbech, da Computerworld beder ham om at beskrive digitaliseringen i Danmarks største kommune.

Det er ifølge Stig Lundbech resultatet af et for hårdt fokus på at få skiftet de store systemer og en pipeline hos kommunes projektråd, som har været alt for lille.

Det skal gode ideer fra blandt andet private virksomheder nu hjælpe på.

Ifølge Stig Lundbech, som i 2014 var en af kandidaterne til titlen som Årets CIO, har pengene været til stedet - men ideerne og projekterne har det haltet mere med:

"Der er ikke nok af vores projekter, som har ændret kommunen. At skifte et fagsystem og justere en arbejdsgang rykker ikke nok. Det skal vi gøre noget ved."

Sidder på en pengekasse på 452 millioner

Det er derfor, at kommunen i budgettet for 2016 har afsat i 452 millioner kroner til det, som aftaleteksten kalder "Smarte investeringer i kernevelfærden". 

Og det er her, at Stig Lundbechs afdeling for Koncernservice, som udvikler og servicerer it til kommunens syv forvaltninger, kommer ind.

For de smarte investeringer i velfærden er baseret på anvendelsen af it og teknologi.

Men ikke, understreger Stig Lundbech, for digitaliseringens egen skyld.

Investeringerne skal ske inden for fire hovedområder:

-Smart city og byens rum. Det er områder som smart trafik, klima og sensorer.

-Velfærd og velfærdsteknologi. Det er områder som løfterobotter og mobility-løsninger.

-Bedre løsninger til erhvervslivet. Det kan være erhvervsservice, APIs og lignende.

-Administration. Her handler det om at gøre administrationen smartere, sjovere og mere spændende at arbejde med - men ikke mindst hurtigere for borgerne.

For meget bøvl med store fagsystemer

Ifølge Stig Lundbech har Koncernservice over de seneste par år holdt meget øje med egne og andre offentlige myndigheders it-projekter, for at lære hvor effekterne er størst.

"Vi digitaliserer for at effektivere og flytte penge til borgerrettede forbedringer som skoler. Jeg tror på at der er muligheder inden for velfærdsteknologien som gør det nemmere at være længere i eget hjem. En oplagt mulighed kunne være vaskerobotter, som for mange er at foretrække i stedet for at der kommer en fremmed og vasker dig".

Og hvor mange offentlige digitaliseringsprojekter har været fokuseret på store systemer og store - teoretiske - gevinster, så vil Stig Lundbech og Københavns Kommune tage et opgør med den tankegang.

"Der har nok i det offentlige været for meget fokus på at lave noget hvor medarbejderen kun skal indtaste noget én gang. Men det er ikke der effektiviseringen nødvendigvis ligger.", fortæller Stig Lundbech og fortsætter:

"Vi vil fokusere på hvordan vi bruger data og hvordan det er nemmere for borgere og virksomheder i kommunen. Derfor er vi også ærlige når vi internt siger at digitalisering godt kan betyde at nogle medarbejdere får mere arbejde med de nye systemer i stedet for mindre - hvis det til gengæld betyder at der kommer gevinster andre steder."

Samtidig er det ikke engang sikkert at gevinsterne er størst ved at pille ved de største it-systemer understreger Stig Lundbech:

"De store lovbundne områder er måske bare for komplekse at give sig i kast med når man også vil effektivisere. Så måske skal man gå uden om dem og finde nogle af de små systemer, hvor værdien er at kæde deres data sammen til nye processer."

Software automatisering hjælper med arkiveringen

Det er også her at Stig Lundbech gerne hører fra firmaer med ideer til at forbinde de eksisterende kommunale systemer eller potentielle kandidater til de over 20 ledige stillinger som arkitekter, projektledere og tekniske folk i Koncernservice.

For selvom de store fagsystemer ikke nødvendigvis er hvor effektiviseringen skal ske, så har Stig Lundbech og Koncernservice stadig kig på hvordan kommunens mange systemer og opgaver kan bringes bedre sammen:

"Kommuner har mange små systemer og det er simpelthen for dyrt at integrere dem, så kan man lade robotten flytte mellem dem og på den måde gøre det. I stedet for at det er 30-40 mand som sidder og arbejder med dem.

Vi tror meget på robotteknologier forstået som intelligent software som tage ting fra et system og lægger over i et andet.

Vi kører pt. forsøg med automatisering hvor vi tager de mest monotome og tunge opgaver og lader robotten sortere eller fordele for eksempel indkomne mails."

Og det er blandt andet inden for sådanne felter at Stig Lundbech ser en måde at rette op på underdigitaliseringen. For der er brug for ideer, og ikke kun interne ideer fra Københavns Kommune:

"Vi har brug for ideer udefra og jeg vil gerne invitere virksomheder ind for samarbejde. Der er i indsatsen specifik sat penge af til offentlig privat innovation. De må alle sammen godt ringe på mandag," sigerStig Lundbech med et smil.
 
Læs også: Sådan fik København langt bedre styr på sin it-drift