Sådan får du fuldt udbytte af at få mange it-leverandører til at arbejde sammen

Klumme: Multi-sourcing er blevet normen, og samspillet af services i såkaldte service-integration-modeller bliver mere og mere udbredt, men det kan være en svær størrelse at håndtere. Få her et par gode råd til, hvordan du bedst realiserer gevinsterne af din multi-sourcing-strategi.

Nordiske virksomheder outsourcer som aldrig før.

Det kan blandt andet læses i PA Consulting Groups og Whitelanes sourcing-rapport, hvis resultater jeg skrev om i en af mine tidligere klummer.

Tendensen til at samarbejde med flere forskellige leverandører er voksende, og heri ligger der mange, spændende muligheder, men også en række udfordringer.

Tidligere sværgede danske og nordiske it-organisationer til et udvalg af få leverandører (ja, nogle gange kun én - så var det nemt at eskalere problemerne) med væg-til-væg-løsninger.

Kontrakterne var langvarige, og det handlede dybest set om at opnå så store omkostningsbesparelser som muligt og udnytte de arbejdsmarkeder, hvor leverandørernes medarbejdere kostede mindst.

Sådan er det ikke (kun) længere.

Nu skal leverandørerne være i stand til at understøtte forretningen (via it) og være drivkraft i forhold til strategiske forandringer.

De skal mestre leverancemodeller, der kan integreres på tværs af geografiske markeder, og de skal skabe mere agilitet og skalerbarhed.

Når en multi-sourcing-strategi anvendes, spredes leveringsrisici på flere leverandører, og man får adgang til skræddersyede specialist-kompetencer, som er innovative og optimalt set på forkant med den nyeste teknologi.

Endelig bliver kontrakterne kortere - og leverandørerne bliver flere: Faktisk overvejer kun 10 procent af de CIO'er, vi har spurgt, at outsource mindre.

Hvad sker der så?
Hvordan vil det så påvirke sourcing-markedet?

Først og fremmest vil der opstå et øget behov for flere standardservices og SLA'er, og it-organisationer vil i stigende grad efterspørge services, som kan købes eller licenseres fra åbne markeder med henblik på at øge kvaliteten, minimere prisen og samtidig sikre hurtigere leverance (cloud services som Software-as-a-Service er et godt eksempel).

Vi vil også se, at it-infrastruktur i stigende grad bliver en hyldevare, hvor prisen er den primære differentiator, hvilket også øger kravene til standardisering og skalerbarhed.

Denne udvikling mod mere - og flere - specialiserede leverandører kræver en dybere og mere gennemtænkt relation til leverandørerne - og så stiller det store krav til samarbejde. Og det er her service-integration kommer ind i billedet.

Skab et sundt økosystem
Service-integration handler basalt set om at styre og orkestrere de mange services fra de forskellige leverandører og få dem til at fremstå som én samlet service, som giver den største værdi for forretningen.

Det kræver et stærkt økosystem, hvor kunden og leverandørerne samarbejder tæt både i forhold til kontrakter, processer og SLA'er.

Et succesfuldt økosystem afhænger af en god og ærlig forventningsafstemning mellem leverandører og kunden, og at de hver især forstår hinandens adfærd og mål.

Dertil skal der skabes gennemsigtige og konsistente processer, ligesom der skal være en klar definition på plads af de færdigheder og kompetencer, der kræves af både leverandører og kunden.

Etableringen af et sundt øko-system er endnu ikke på plads i mange virksomheder, og mange er kommet for sent i gang, hvorfor de også tit oplever udfordringer med en eller flere leverandører, eller at kunden selv skal bruge uforholdsmæssig meget tid på at sikre en høj kvalitet og sammenhæng af services.

For at få succes med multi-sourcing og service-integration skal man kort sagt:

  • Have realistiske forventninger, da selv en god model ikke løser alle udfordringer - særligt ikke i opstartsfasen eller når leverandører udskiftes.

  • Som kunde selv tage ansvar for alle faser af sourcing-forløbet.

  • Sikre, at alle involverede kolleger forstår service-leverancen og kan udfordre leverandørerne på den.

  • Holde fast i den vision og de mål, man har defineret - også selv om der presses på for lige at gøre en undtagelse - ellers risikerer man, at hele økosystemet bryder sammen.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
mest debaterede artikler

Premium
Tung Atea-dominans på hardware-markedet helt ok, mener SKI: "Hvis en virksomhed vokser sig stor, er det typisk også fordi, den gør et eller andet rigtigt. Der er ikke noget i vejen med at være dominerende"
Der er glimrende konkurrence på markedet for det offentliges hardware-indkøb, selv om Atea lander de fleste ordrer, mener SKI. "Det er min opfattelse, at der er en glimrende og benhård konkurrence på hardwaremarkedet. Det er ikke nemt at være aktør på det marked," siger udbudsdirektør i SKI, Christian Lunding.
Computerworld
Kæmpe-cyberangreb afsløret: Millioner af computere hacket - pilen peger (igen) mod Rusland
Pilen peger entydigt mod Rusland, mener USA og Storbritannien. Se stor advisory om angrebet, der har inficeret millioner af routere, switche og lignende i virksomheder og myndigheder.
CIO
Allersidste opdatering på vej: Om en uge er det slut med stor-version af Windows 10 - skynd dig at opdatere
Om en uge er det slut for altid med den første store udgave af Windows 10, som Microsoft efter 29 måneder ikke længere vil supportere.
Job & Karriere
Klassiske brokere af it-konsulenter står over for kæmpe udfordring - forretningsmodellen er under pres
Klumme: Eksterne konsulenter er populære og en god løsning i en branche i vækst. Men selve forretningsmodellen bag it-konsulenterne er under alvorligt pres.
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.