Foto: Anders Engelbøl.

Hiper klar med gigabit-bredbånd på TDC's net: Kan disse priser kapre kunder?

Det nye danske bredbåndsselskab Hiper er klar til at levere gigabit-bredbånd via TDCs fibernet.

Det nye danske bredbåndsselskab Hiper er nu gået live med sine bredbåndsprodukter, der leveres via TDC's infrastruktur.

Den mest interessante løsning er en 1.000/1.000 Mbit-forbindelse via TDC's fibernet i og omkring København, som TDC erhvervede sig med købet af Dongs fibernet for år tilbage.

Mere end 100.000 husstande har i dag ifølge Hiper mulighed for at få bredbånd leveret via TDC's fibernet, og vælger man at lade Hiper stå for leveringen, lyder prisen på 299 kroner om måneden samt 299 kroner i oprettelse.

Derudover koster et teknikerbesøg 699 kroner, fremgår det af Hipers hjemmeside.

Direktør Stig Myken oplyser desuden til Computerworld, at Hiper leverer fiber til samtlige husstande som ligger mindre end 30 meter fra TDC-fiberen i fortovet, uanset om der er gravet i forvejen eller ej.

Han forklarer også, at de 699 kroner til teknikerbesøg dækker over, hvis der skal sættes stik og boks op og graves.

Læs også: Nu indledes ny dansk bredbåndskrig: Sådan vil Hiper kapre kunder

Det store spørgsmål bliver nu, om Hipers priser kommer til at at kunne rykke kunder fra de andre selskaber, ikke mindst TDC, og i hvilken grad det vil skabe en ny priskrig på det danske bredbåndsmarked?

Kan priserne rykke kunder?
Umiddelbart ser 299 kroner om måneden for en 1 Gbit fiberforbindelse ganske billigt ud, ligesom selve installation-prisen også er i den lave ende.

Morten Imsgard, teleanalytiker fra Sydbank, har da også tidligere vurderet, at Hiper bliver nødt til at gå aggressivt til værks i jagten på bredbåndskunder:

"Det bliver Hipers fornemste opgave at gå i markedet med nogle priser, der presser prispunkterne nedad."

"Der kan sagtens være en større kundegruppe, der bare efterspørger basisproduktet til billige penge - og så kan man selv bygge oven på," udtalte Morten Imsgard for nogle uger sden til Computerworld.

Læs også: Hipers bredbåndsangreb på TDC: Derfor har TDC selv åbnet en flanke

Hiper har også andre produkter på programmet end fiberbredbånd. Blandt andet leverer Hiper også bredbånd via TDC's kabel-tv. Vil man have bredbånd via koaksialkablerne, kræver det dog, at man også har en tv-pakke fra Yousee - men bredbåndsløsningen leveres så stadig via Hiper.

Her er prisen for en 100/25 Mbit-bredbåndsforbindelse 199 kroner om måneden plus 99 kroner til oprettelsen.

Fra april næste år bliver det dog muligt helt at fravælge tv-pakken, så man kan nøjes med bredbånd via kabel-tv-nettet, oplyser Hiper.

Samtidig kan Hiper også levere bredbånd via telefonstikket, her er prisen også 199 kroner om måneden.

Tidligere Fullrate-stiftere
Hiper består blandt andet af to tidligere Fullrate-stiftere, og det er nok den primære grund til, at det vakte stor opsigt, da selskabet meldte sig på banen i Danmark tidligere i år.

Det grundlæggende forretningskoncept hos Hiper er at sælge rå bredbåndsforbindelser og at gøre det via den infrastruktur, andre selskaber allerede har etableret.

"Vi vil gerne på alle net, hvor der er åben adgang. Når vi går i gang, er det begrænset til TDC's net, hvor der er en regulatorisk adgangsforpligtigelse," har Stig Myken, stifter og direktør i Hyper, forklaret til Computerworld.

Selvom Hiper nu vil udnytte TDC's infrastruktur til at sælge rå bredbåndsforbindelser, så står TDC også stærkt med sine pakkeløsninger - en position, som TDC vil forsvare, har Morten Imsgard fra Sydbank vurderet.

"TDC's opgave er hele tiden at sikre, at selskabet er relevant som det her mellemled, et distributionsled, så kunderne ikke går direkte til dem, der har indholdet, og kun vil købe basisydelsen hos TDC."

Hiper er ikke ene om at levere gigabit-bredbånd via TDC's fibernet - det samme gør Gigabit.dk.

TDC har i øvrigt selv annonceret, at omkring 1,3 millioner husstande med koaksial-kabler i løbet af 2016 vil kunne få leveret bredbånd med hastigheder på op til en gigabit per sekund begge veje, men priserne kendes ikke endnu.

Læs også:

Nu indledes ny dansk bredbåndskrig: Sådan vil Hiper kapre kunder

Hipers bredbåndsangreb på TDC: Derfor har TDC selv åbnet en flanke




Premium
Med de japanske ejere i ryggen skal KMD's løsninger nu for alvor ud i verden: Her er topchef Eva Bernekes plan
Interview: KMD er med sine nye japanske ejere godt på vej ud på verdensmarkedet. Nu skal KMD's softwareløsninger for alvor udover stepperne. Se topchef Eva Bernekes plan her.
Computerworld
Trump bønfalder Helle Thorning: Giv mig min Facebook-konto tilbage
Facebooks tilsynsråd, der har Helle Thorning-Schmidt i spidsen, har modtaget en erklæring fra Donald Trump, som ønsker at få genoprettet adgangen til sin Facebook og Instagram-konto.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.