Jørgen skiftede skærmen i sin søns iPhone - og nu er den død: "Det er en svinestreg"

Computerworld-læser Jørgen Bundgaard er blevet ramt af den berygtede "error 53". Han skiftede glasset på sin søns iPhone, og nu er telefonen ubrugelig.

Artikel top billede

Computerworld-læseren Jørgen Bundgaards søn har en uheldig vane med at ødelægge glasset på sin iPhone.

Det kan som bekendt hurtigt blive en dyr affære at få udskiftet glasset via officielle kanaler, og derfor valgte Jørgen Bundgaard selv af skifte glasset.

Det kostede 570 kroner i indkøb fra England, og bagefter fungerede telefonen, som var den ny.

Eller det gjorde den lige indtil for nylig, da hans søn opdaterede telefonen til den nyeste software-version.

Midt i opdateringen låste telefonen, og han fik fejlmeddelelsen: "Fejl 53".  

"I meddelelsen på skærmen står der, at du skal koble telefonen til iTunes. Men det nytter ikke noget. Du står med en ubrugelig telefon. Det er ikke muligt at resette den på nogen måde," siger Jørgen Bundgaard til Computerworld.

Den såkaldte "fejl 53" eller "error 53" opstår, når Apples fingeraftrykslæser Touch ID bliver udskiftet med en uautoriseret fingeraftrykslæser.

Folk, der får udskiftet skærmglasset på deres iPhone, vil dog ofte også løbe ind i problemet.

Det skyldes, at glaspanelerne ofte bliver leveret som et samlet frontpanel inklusiv en "homeknap" og eventuelt en Touch ID-sensor. 

Havde Jørgen Bundgaard kendt til problemet, havde han valgt at overflytte den originale Touch ID-sensor til den nye skærm. 

"Men sagen er jo, at Apple ikke har oplyst om problemet, og derfor var jeg ikke klar over problemstillingen, da jeg skiftede glasset. Jeg mener, at Apple bør orientere kunderne om det, når de køber enheden. Alt andet er urimeligt. Specielt med tanke på, at det er et stykke elektronik til mere end 6.000 kroner, som pludselig bliver ubrugeligt," siger han.

Skyldes et sikkerhedstjek

Til den britiske avis The Guardian oplyser Apple, at låsningen af telefon er et bevidst tiltag, der skal beskytte brugerne mod misbrug: 

"Vi tager brugernes sikkerhed meget seriøst, og Error 53 er et resultat af et sikkerhedstjek, der er designet til at beskytte brugerne og det skal sikre, at der ikke bliver installeret en bedragerisk Touch-ID-sensor," siger en Apple-talsmand til The Guardian. 

Jørgen Bundgaard mener dog, at Apple burde have valgt en mindre drastisk løsning end at låse hele telefonen. 

"Apple siger, at de låser telefonen af sikkerhedsmæssige årsager. Det er fair nok, at de tager sikkerheds-hensyn. Men løsningen bør være, at de i stedet blot frakobler fingeraftryks-funktionaliteten og ikke at de låser hele telefonen," siger han.

Trofast Apple-kunde

Jørgen Bundgaard er en trofast Apple-bruger.

Han har haft en iPhone, siden iPhone 3G kom på markedet, og derudover ejer han i dag både en iPad og et Apple Watch.

Hvad betyder det for din lyst til at købe Apple-produkter i fremtiden?

"Det ændrer ikke på, at jeg er glad for produkterne, og jeg ender sikkert også med at købe en iPhone næste gang, men jeg synes, at det er en svinestreg, når Apple låser brugernes telefoner uden at advare om det på forhånd," siger han.

Læs også:
Nye iOS-opdateringer tvangslukker din iPhone hvis du har repareret telefonen uden om Apple 

Ekspert: Derfor slår Apple hårdt ned på uautoriseret hardware med tvangslukning af iPhones

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S