Modelfoto.

Bredbåndsselskab optog samtale med Anders Friis - og så klagede han til Datatilsynet: "Det er ikke ok, at man bare registrerer uden at tage hensyn til reglerne"

Anders Friis ringede til sit bredbåndsselskab, der optog samtalen. Men det ville han ikke finde sig i. "Det er ikke ok, at man bare registrerer uden at tage hensyn til reglerne." Datatilsynet giver ham ret.

Måske har du selv modtaget denne besked, når du ringer til en kundeservice:

"Samtalen bliver optaget til internt brug og til uddannelsesmæssige formål"

Den besked får man tit, men den går ikke.

Det er nemlig i strid med persondatalovens regler.

Af den grund har Anders Friis fra Vejle klaget til Datatilsynet over en oplevelse, han har haft med fiberbredbåndsleverandøren Waoo (Trefor A/S).

"Det er en helt klassisk oplevelse, hvor man får en oplysning om, at telefonsamtalen bliver optaget," fortæller han til Computerworld.

Men der skal gives samtykke fra brugeren, der skal godkende, at Waoo (Trefor) - og alle andre firmaer - må optage samtalen.

Waoo-produktet er leveret via energiselskabet Trefor, der ligeledes han varetaget kundebetjeningen i denne sag.Det er også Trefor, der nævnes i Datatilsynets afgørelse. Kunden kender dog produktet under navnet Waoo.

"Man skal have mulighed for at sige enten ja eller nej. Det er ikke i orden, at firmaer bare optager samtaler i et væk."

Han peger også på, at forudsætningerne, som opremses, ikke altid er fyldestgørende.

"Går man firmaerne lidt på klingen, så handler det ikke kun om uddannelse. Det handler også om medarbejdernes sikkerhed eller dokumentation af aftaler."

Da Anders Friis ikke fik muligheden for at vælge optagelse fra, og da firmaet heller ikke ville slette samtalen efterfølgende, sendte han 4. april 2013 en skriftlig klage til Datatilsynet.

Hvorfor valgte du at klage?

"Det er ikke ok, at man bare registrerer uden at tage hensyn til reglerne. Det virker som om, at bare fordi det kan lade sig gøre, så er det nok også lovligt. Jeg arbejder med it-revision, og er nok også en smule miljøskadet på den konto," fortæller han.

Så grunden til, at du har klaget, er, at du mener, at du ikke er blevet behandlet efter reglerne?

"Ja, det er rigtigt, Jeg er irriteret over, at der bliver registreret mere og mere uden hensyn til reglerne. Det bryder jeg mig ikke om."

Du kan bare skrive ind
I et skriftligt svar til Anders Friis (og til Datatilsynet) oplyser Waoo (Trefor), at optagelserne kun bliver anvendt i forbindelse med uddannelse af konsulenter samt, at alle kunder bliver gjort opmærksomme på, at optagelse finder sted.

Hvis man ikke ønsker, at samtalen optages, henviser bredbåndsfirmaet til, at man kan henvende sig skriftligt.

Waoo oplyser ligeledes, at firmaet efter egen opfattelse overholder Persondataloven.

Den vurdering kommer Datatilsynet dog ikke frem til.

27. august 2015 kom beskeden fra Datatilsynet, der stempler episoden som kritisabel. En afgørelse, som Computerworld er i besiddelse af.

Tilsynet begrunder den beslutning med, at konflikten mellem de to parter er sket i strid med persondatalovens regler.

Datatilsynet ønsker ikke at kommentere på denne sag, da der stadig foregår en korrespondance mellem tilsynet og Waoo (Trefor A/S)

Datatilsynet har anmodet virksomheden om en reaktion på tilsynets vurdering. Denne udtalelse er Datatilsynet i øjeblikket i gang med at vurdere.

Men man vil gerne vejlede om reglerne i Persondataloven.

Det er jo ikke en ukendt situation, at man som kunde oplever, at en samtale med kundeservice eller lignende bliver optaget. Hvordan er reglerne?

"Ifølge Persondatalovens skal du som kunde give dit samtykke til optagelse og efterfølgende have mulighed for at kunne tilbagetrække dit samtykke igen," fortæller kommitteret cand. jur. Birgit Kleis fra Datatilsynet til Computerworld.

Så det er et problem, I kender?

"Dette tilfælde bunder i en helt konkret klage. I afgørelsen lægger vi vægt på, at der skal gives samtykke, og at der skal være en mulighed for at fortryde. Der må ikke være tale om tvang," siger hun.

Hvad er konsekvensen af Datatilsynets vurdering i denne sag? Vil I kontakte andre firmaer?

"Det er for tidligt at sige noget om. Denne afgørelse er som sagt sket på baggrund af en konkret henvendelse. Hvis den har interesse for andre, så oplyser vi om vores afgørelse på vores webside," siger Birgit Kleis.

Vi ville naturligvis også gerne have spurgt Waoo (Trefor) om, hvad Datatilsynets vurdering betyder for firmaet, og om der vil ske optagelser af denne type i fremtiden.

På grund af ferie, er det dog ikke været muligt at få en kommentar, oplyser firmaet.

Læs også:
Kim Nielsen er frustreret: "Mit telefonnummer bruges som dæk-nummer til fup-opkald til danskere"

Dansk it-sikkerhedsmand bliver jagtet af kriminelle: "Jeg forsøger at holde lav profil"

Gal eller genial: Mød den russiske sikkerhedskonge med X-Factor i verdensklase

Verdens bedste e-sportshold kommer fra Danmark: "Adrenalin-suset, når publikum jubler, er for vildt"


mest debatterede artikler

Premium
Test: Lenovos seneste budget-basker kan det hele - man skal dog leve med en alt for synlig svaghed
Computerworld tester Lenovos Ideapad 5. Maskinen er stærk, prisen er skarp og designet er vellykket. Men der er stadig en god grund til at springe modellen over.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Når du skal designe, udvikle og implementere dokumenter i Dynamics 365
I dette whitepaper får du et overblik over de forskellige muligheder, der findes, når du skal designe, udvikle og implementere eksterne ERP-dokumenter i Dynamics 365 for Finance and Operations. I dokumentet kan du blandt andet se en sammenligning mellem Lasernet og en række andre løsninger. Bag whitepaperet står Tabellae, der over de seneste ni år har arbejdet med mere end 500 ERP-projekter og som har stor indsigt i Lasernet Output Management-systemet fra Formpipe Software.