Telenor dropper 205.000 mobilkunder - gider ikke længere sælge taletidskort

Telenor Danmark stopper salget af taletidskort, og det betyder, at selskabet står til at få 205.000 færre kunder i kundebasen.

Artikel top billede

(Foto: Telenor/PR)

Forenklingen af Telenors danske forretning fortsætter, og det betyder, at selskabet nu dropper salget af taletidskort i Danmark.

"Telenor har solgt taletidskort i Danmark siden 1998, men taletidskort er ikke længere en del af Telenors kerneforretning, og derfor stopper Telenor med at sælge taletidsprodukter," skriver Telenor i en pressemeddelelse.

Salget af taletidskort stopper den 31. marts 2016, og dermed kan man ikke længere gå ind i den lokale kiosk og købe et taletidskort til Telenors netværk.

Det er taletidsprodukterne Telenor Taletid, CBB Mobil Taletid, One Mobile og Colour Mobile, Telenor nu dropper.

"Hele grundlaget for vores forretning er at kunne etablere et godt forhold til vores kunder, og det kan vi kun, hvis vi kender dem."

"Brugerne af taletidskortene er anonyme, og vi har derfor ikke mulighed for at komme i dialog med kunderne og tilbyde dem hverken rådgivning eller nye digitale tjenester," udtaler Jesper Hansen, der er administrerende direktør i Telenor Danmark.

"Dertil kommer, at konkurrencen på taletidskort er så hård, at vi ikke længere tjener penge på den del af forretningen. Derfor har vi besluttet at stoppe med at sælge taletidskort."

Siger farvel til 205.000 kunder

Konsekvensen af Telenors beslutning er, at selskabet frivilligt vinker farvel til de cirka cirka 205.000 aktive taletidskort-kunder, selskabet har.

"Med virkning fra udgangen af dette kvartal tælles disse kunder ikke længere med i Telenors kundebase, således at de ikke længere fremgår af Q1-regnskabet," skriver Telenor, der altså nu enten skal konvertere de 205.000 kunder til almindelige abonnenter eller se dem skifte til en af konkurrenterne. 

Læs også: Telenor-direktør: Derfor lukker vi Bibob og flytter kunderne til CBB

Taletidskort er et produkt, hvor man køber et simkort med et telefonnummer, som man så kan købe yderligere taletid til efterfølgende - men uden at man er registreret som kunde. 

Hvis man har et taletidskort fra Telenor, kan man stadig tanke op frem til 31. marts, og herefter kan taletiden benyttes, indtil gyldighedsperioden (som varierer fra produkt til produkt) udløber.

"Efter 31. marts 2016 kan der ikke længere optankes taletid på de nævnte kort," lyder det fra Telenor.

Telenor Danmark under pres

Det er en presset dansk Telenor-forretning, der har gang i en større forenklings-proces.

Telenor Danmark endte ud med et driftsresultat (EBITDA) på 591 millioner norske kroner i 2015, et betydeligt fald i forhold til 726 millioner i 2014.

Værre var det dog, at selskabet endte med et samlet tab på 2,5 milliarder norske kroner, omkring 1,9 milliarder danske kroner, for året samlet set.

Læs også: Telenor hårdt udfordret i Danmark: Ender med dundrende milliardunderskud

Det skyldtes primært, at koncernen nedskrev værdien af den danske forretning med 2,1 milliarder norske kroner - hvilket svarer til omkring 1,6 milliarder danske kroner.

"Udsigterne på det danske telemarked forbliver udfordrende. Som en konsekvens af det har Group (koncernen, red.) revurderet værdien af Telenor Danmark med opdaterede indtjenings-forventninger," skrev Telenor-koncernen i regnskabet.

Telenor har også netop besluttet, at selskabets to lavprisbrands, Bibob og CBB, bliver smeltet sammen til ét - CBB.

Administrerende direktør Jesper Hansen har forklaret til Computerworld, at Telenor er i gang med en større forandringsrejse, der handler om at forenkle virksomheden.

Læs også:

Telenor-direktør: Derfor lukker vi Bibob og flytter kunderne til CBB

Telenor-koncernens til salg-skilt i Danmark: Her er de mulige købere af Telenor

Telenor afliver lavprisselskabet Bibob - samler alle kunderne i CBB

TDC, Telenor, Telia og 3: Sådan klarer selskaberne sig i kampen om mobilkunderne

Efter havareret fusion mellem Telenor og Telia: Alt er (stadig) i spil i dansk telekrig

Telenor hårdt udfordret i Danmark: Ender med dundrende milliardunderskud

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Dygtig teknisk IT-medarbejder søges til optimering af KESDH-løsning

Region Sjælland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Servicecenter

Midtjylland

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job