Snart findes it-afdelingen (måske) ikke længere - men it-chefen har en fremtid alligevel

Klumme: Dommedagsbasunerne har varslet it-afdelingens snarlige død og CIO'ens forvandling til en vicevært. Den gode nyhed er, at CIO'en kan genstarte sig selv og blive den vigtigste forandringsagent. Tør du tage ansvaret?

It-afdelingen eksisterer ikke om fem år.

Sådan lød en (meget modig) overskrift på en artikel fra 2013 skrevet af Lucas Mearian, journalist på det amerikanske Computerworld.

Det er nu tre år siden, og ærligt, så tror jeg ikke, at it-afdelingerne forsvinder, og da slet ikke inden for de næste to år.

Men som Brandon Porco, chief technologist & solutions architect i sikkerhedsfirmaet Northrop Grumman, siger i samme artikel: "The business itself will be the IT department. [Technologists] will simply be the enabler."

Det er dystre fremtidsudsigter, og jeg er til dels enig.

Fremtidens vindervirksomheder ER teknologi, de ER digitale, og det vil være teknologi der udgør hele forretningsfundamentet.

Så spørgsmålet er, hvor det efterlader CIO'en? Hvordan undgår han, som Brandon Porco forudsiger, at CIO'en og hans medarbejdere blot ender som enablers og ikke som en drivkraft for forretningen?

Forstå, hvad digital omstilling er
Først og fremmest skal CIO'en forstå, hvad digital omstilling er, og dernæst skal CIO'en tage lederskab for forandringsprocessen.

For spørgsmålet er ikke, OM de digitale forandringer vil ramme din virksomhed, men nærmere hvornår, hvordan, og i hvor høj grad.

Når en virksomhed begiver sig ud på den digitale rejse, omfatter det alle dele af forretningen, herunder kundernes oplevelse af virksomhedens services og produkter, den interne kultur, nye processer, automatisering, nye kanalstrategier, sourcing-overvejelser, blot for at nævne et udpluk.

Og velviljen er der: Vi gennemførte sidste år en global undersøgelse inden for såkaldt digital modenhed, hvor vi spurgte virksomhederne, hvor parate de egentlig er til en endegyldig og gennemgribende digital transformation.

Hele 68 procent af virksomhederne svarede, at de var klar til at skabe en ny, digital forretningsmodel.

Det er her, CIO'en skal tage ansvar og lederskab.

Du skal vide alt om de nye muligheder
Det er CIO'en, der har (eller bør have) kendskab til og indsigt i de nyeste teknologier, der kan understøtte den digitale transformation, det er CIO'en, der kender mulighederne inden for automatisering og ved, hvilke it-platforme der skaber den unikke, digitale kundeoplevelse.

Hvor starter man så, i rollen som CIO eller snarere som den vigtige agent og drivkraft for den transformation, virksomheden står over for?

Det kan virke uoverskueligt, især hvis det digitale ikke ligger i virksomhedens DNA.

Det er ikke nødvendigvis attråværdigt at digitalisere alt på én gang. Investeringen er stor, og det kan hurtigt gå hen og blive svært at synliggøre den umiddelbare værdi.

Find noget i mindre skala, og udbyg det derfra.

Værdien skal være synlig fra begyndelsen
Start med et isoleret område, hvor værdien af den digitale transformation bliver synlig for ledelsen og den øvrige organisation. Det kan være en ny app eller en ny onlineservice til kunderne.

Et godt eksempel på det er det britiske forsikringsselskab Aviva, som har introduceret en såkaldt drive-app, der ved hjælp af smartphone-teknologi registrerer bilisternes kørestil og dermed kan beregne mulige rabatter på deres bilforsikringer.

Du kan også kigge indad i virksomheden og fokusere på udvikling af en digital platform, der faciliterer hurtig og effektiv beslutningskraft.

Hvad end det er, skal resultaterne være tydelige og målbare. Det behøver ikke være svært, men tager du rollen og ansvaret og synliggør resultaterne over for ledelsen, er du godt på vej.

Husk, du har den nødvendige viden i forvejen
Hvilke krav stiller den nye nye rolle som forandringagent så til CIO'en?

Hvis du vil fastholde og styrke din rolle som CIO og en uundværlig (forandrings)rådgiver til forretningen, skal du konstant være opdateret på de nyeste teknologier, du skal udnytte din erfaring og indsigt i, hvilke nye virksomhedssystemer, der kan standardisere og effektivisere forretningsprocesserne.

Du skal vide, hvad der sker inden for robotteknologi (og hvad det gør ved den digitale medarbejder), du skal have styr på din outsourcing-model for at sikre adgang til de nyeste teknologier. Og meget meget mere.

Men husk, du har allerede erfaringen, og du har allerede indsigten. Nu gælder det bare om at bruge den rigtigt.

Du er den bedste kandidat
Jeg vil vove den påstand, at du som CIO ikke alene er den bedste kandidat til at indtage rollen som forandringsagent, det er også din pligt at tage lederskab for virksomhedens digitale forretning.

Det kræver, at du gør sig synlig over for ledelsen.

Spørgsmålet er, om CIO'en har modet til at tage imod udfordringen. Hvis ja, er CIO'ens rolle sikret langt ud i fremtiden - også selv om it-afdelingen forsvinder inden for en uoverskuelig fremtid.

Jeg tvivler på det - men hvem ved.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

mest debatterede artikler

Computerworld
For to år siden nedsænkede Microsoft 864 servere i Nordsøen: Nu er datacenteret på land igen - se resultatet her
Microsoft har efter to år hævet sit undervands-datacenter op af Nordsøen. Her er de erfaringer, selskabet har gjort sig.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Få overblikket: Her er Gartners vurdering af 16 førende CRM-leverandører
Den teknologiske udvikling skaber pt. en massiv omstilling inden for kundeservice. Samtidig muliggør teknologien også en konsolidering, som igen stiller nye krav til moderne CRM-systemer. Især kunstig intelligens og muligheden for digitale kanaler står højt på kundernes liste. I dette whitepaper kan du derfor læse om analysevirksomheden Gartners research af 16 leverandører inden for CRM og dermed få et overblik over det stadigt mere komplekse landskab.