Artikel top billede

Stram sikkerhedsskruen: Opdrag dine medarbejdere med disse effektive råd

Sikkerhed skal være til at forstå for medarbejderne, ellers retter de sig ikke efter det. Læs her og få helt simple råd til, hvordan dine kolleger kan blive bedre sikkerhedsvagter.

I dag findes mange smarte it-systemer, der kan fragte dine data sikkert fra serverne i kælderen eller i skyen og hele vejen ud til brugerne.

Men det er så her ved brugerne, at mange sikkerhedshovedpiner begynder.

For mange helt almindelige mennesker har det (stadig) med at klikke på links og åben vedhæftede filer, når de sidder på arbejdspinden. Den adfærd kan dog minimeres kraftigt, hvis de ansatte i din virksomhed får den fornødne hjælp.

Det fortalte Citrix' sikkerhedschef, Stan Black, på it-selskabets konference Synergy 2016, som blev afholdt i den amerikanske by Las Vegas i sidste uge.

"Skaderne sker, når folk bruger deres computere, for ingen computere hacker jo andre computere helt umotiveret. Det handler derfor om at fjerne så mange komponenter som muligt for at minimere risici," sagde Stan Black.

"Man kunne begynde med at give folk deres egne private computere, for så vil de passe bedre på. Det svarer jo til, at man kører forskelligt i en lejebil og i sin egen bil," lød det fra Stan Black fra en af de mindre scener på it-konferencen.

Som at hjælpe farmor på Facebook

Overfor Computerworlds udsendte medarbejder uddyber Stan Black sine pointer om, at medarbejderne på en arbejdsplads kan være med til at styrke sikkerheden, hvis det altså er relevant for dem.

På den måde får man en hel hær af sikkerhedsvagter frem for en skare af tikkende bomber, der kan finde på at klikke på hvad som helst.

Eksempelvis nævner han, at alarmen internt i Citrix går dobbelt så ofte, når folk sidder på arbejdets computere frem for, at de benytter en bring-your-own-device (BYOD) computer.

Dertil kommer så, at opmærksomheden om reelle trusler skal skærpes, uden at medarbejderne får tudet ørene fulde af irrelevant information.

"På mange interne sikkerhedskurser ude i virksomhederne får folk hele turen fra internet-fusk til international privacy-lovgivning. Helt ærligt, det er altså for meget. Når jeg kommunikerer sikkerhed til Citrix-medarbejderne, omhandler det altid en specifik trussel, som har været i nyhederne," siger Stan Black.

"Medarbejderne skal forstå, hvad den trussel betyder for dem lige nu og her - ligesom man forklarer sin farmor, hvad hun skal være bekymret om på Facebook, hvis hun spørger om noget. Den slags gør sikkerhed relevant for dem i den givne situation, og de husker at tage deres forholdsregler," fortsætter han.

Ville du klikke derhjemme?

Når man som medarbejder modtager mails fra helt ukendte afsendere eller fra en eller anden bank med et link, så skal medarbejderne trænes til at skærpe opmærksomheden.

"Hvis man aldrig har hørt fra sin bank på sin arbejdsmail, så kan man jo holde musen over URL'en. Og hvis URL'en er ligeså lang som skærmen, så bør man vide, at noget er galt," siger Stan Black.

Han erkender dog, at nysgerrigheden kan blive for stor for mange medarbejderne. Men så kan de jo spørge sig selv: Ville jeg også klikke på dette link, hvis jeg sad derhjemme på min egen computer?

"Jeg er professionel paranoid, og derfor er jeg meget skeptisk over for mails fra fremmede afsendere. Men vi kan jo blokere for den slags afsendere, for ellers risikerer vi, at medarbejderne klikker på links i mails fra den slags folk.

Machine learning som en redningskrans

I et større perspektiv skal man som sikkerhedsansvarlig identificere medarbejdernes roller i ens selskab, så de simpelthen ikke er i stand til at få adgang til filer og applikationer, som de intet har med at gøre.

Læs også: Det kan vi lære af Se og Hør-skandalen

"Hvis du ikke har brug for, at en dør eller et vindue står åbent, så sørg da for, at døren eller vinduet er lukket," siger Citrix' sikkerhedsansvarlige til Computerworld.

I Stan Blacks optik er machine learning ved at vinde indpas som en ekstra redningskrans.

For når ens sikkerhedssystemer kan identificere mærkværdig opførsel som alt lige fra anderledes tastetryk ved medarbejder-login til forsøg på login til systemer fra eksotiske lokationer, kan systemerne jo kræve en ekstra form for autentifikation fra medarbejderens side.

Det kunne eksempepvis være to-faktor-authentifikation via noget så simpelt som sms, som man kender det fra webmail-services som Gmail og Outlook.com.

Læs også:
Sikkerheds-ekspert: Derfor duer statisk sikkerhed bare ikke - her er tre fif til at få bedre it-sikkerhed i virksomheden




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere