Efter kritik: "Det støder nogle folk, at de skal ændre deres arbejdsgange, men ensretning og standardisering er altså et af formålene med sundhedsplatformen"

Brugerne af den store it-sundhedsplatform på Herlev-Gentofte Hospital har problemer med brugen af det splinternye it-system. Læs her, hvor den største udfordring ligger ifølge sundhedsplatformens programdirektør.

Sundhedsplatformen har to en halv uge efter udrulningen på Herlev-Gentofte Hospital været mødt med harsk kritik fra Dansk Sygeplejeråd (DSR) og Overlægeforeningen.

Den kritik kan du læse mere om her: "Jeg kender til flere situationer, hvor læger og sygeplejersker græder af frustration"

Programdirektør for sundhedsplatformen i både Region Hovedstaden og senere i Region Sjælland, Gitte Fangel, erkender, at der i begyndelsen har været tekniske og brugervenlighedsmæssige problemer med den store, nye it-platform.

Disse problemer skulle dog ifølge Gitte Fangel være godt i gang med at blive fejlrettet, og så snart der kommer nye tekniske problemstillinger ind, bliver de også rettet løbende, forklarer hun.

Dermed skulle der være kommet nogenlunde styr på eksempelvis blodprøvebestillinger, som der har været en del knas med. Udover blodprøvebestillinger har Computerworld også fået meldinger om, at ordination af medicin for patienter, der kommer ind via akutmodtagelsen, skulle volde problemer.

"Blodprøvebestillingen var på nogle områder ikke særlig smart, så det er naturligvis rettet til. Problemstillingen med medicin til akutpatienter på sengeafsnit har jeg ikke hørt om før, men det gør vi gerne noget ved, hvis det meldes til os," siger Gitte Fangel til Computerworld.

Planen i halvanden uges tid
Hun peger samtidig på et andet stort problem, som der skal tages hånd om i den kommende tid.

"Lige nu er den største udfordring systemets indbyggede workflows, som altså betyder, at nogle medarbejdere skal ændre arbejdsgange. Lige nu har vi derfor fokus på at undersøge, om disse workflow-udfordringer skyldes, at der er indbygget besværlige arbejdsgange, eller om det er et træningsproblem," siger hun.

Workflowet er den arbejdsgang, som man benytter i den nye sundhedsplatform.

Hun forklarer, at repræsentanter fra sundhedsplatformen i den kommende halvanden uges tid vil besøge samtlige afdelinger på Herlev-Gentofte Hospital for at undersøge brugen af konkrete workflows.

"Vi begynder med en overordnet gennemgang af afdelingernes udfordringer, hvorefter vi vil gå i dybden med særlige udfordringer på specifikke afdelinger i den kommende tid," bedyrer Gitte Fangel.

Ændringer støder folk
Fra starten af arbejdet med sundhedsplatformen har der ellers været stort fokus på at ensrette workflows, så alle i en hospitalskittel gør ting på samme facon.

"Det støder nogle folk, at de skal ændre deres arbejdsgange, men ensretning og standardisering er altså et af formålene med sundhedsplatformen," siger Gitte Fangel og fortsætter:

"Vi vil gerne skynde lidt på processen, hvor vi identicerer, om det drejer sig om skidt opbygning eller træning, for det vil jo være dumt at introducere de samme problemer ved udrulning på eksempelvis Rigshospitalet." 

Konkret vil sundhedsplatformens folk opsamle informationer fra afdelingerne og se, hvordan systemet kan tilpasses alle på den mest hensigtsmæssige måde.

Det betyder så også, at hvis en enkelt læge eller to har sine helt egne måder at gøre tingene på, kan de næppe få dette indføjet i platformens generelle workflows.

Klik, klik, klik og klik
Gitte Fangel forklarer, at kritikken af (for) mange museklik for at komme ind til væsentlige funktioner også er et område, som hun og resten af organisationen har kig på.

Overordnet set inddeler hun disse mange klik i tre kategorier, som først og fremmest omhandler certifikationskrav, så eksempelvis det Fælles Medicinkort kan kobles til sundhedsplatformen.

Dernæst kan overforbruget af klik skyldes, at sundhedsplatformen på visse områder er konfigureret forkert.

"Det kan være, vi har været for overambitiøse med folks forståelse af workflows, hvilket naturligvis også skal undersøges, når vi i den næste halvanden uges tid er rundt på afdelingerne," siger Gitte Fangel.

Et sidste område omkring uhensigtsmæssig brug af den store it-platform er ifølge Gitte Fangel, at ikke alle medarbejdere endnu har hittet ud af at sætte deres it-system op til personligt brug - som det eksempelvis kendes med favoritliste i en internetbrowser.

Læs også: 
Splinternyt dansk sundhedssystem plages af fejl: Får 700 fejlmeldinger om dagen



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Tag med Computerworld på besøg i Fujitsus udviklingslab i japanske Kawasaki: I fuld gang med radikalt kursskifte
Fujitsu Labs, Kawasaki, Japan: I mere end 75 år har Fujitsu udviklet og loddet hardware sammen inden for alverdens kategorier. Men løsningerne til kunderne skal ikke længere loddes. De skal programmeres. Det stiller store krav til en virksomhed i færd med en afgørende omstilling.
Computerworld
Se listen: Disse it-virksomheder drømmer de danske it-studerende om at arbejde for
Konsulenthusene buldrer frem på listen over de virksomheder, som de danske it-studerende helst vil arbejde for. "Konsulenthusene har simpelthen øget kendskabet til sig selv som arbejdsgiver blandt de it-studerende. Det kræver heftig aktivitet på de sociale medier og universiteterne," lyder det fra Universum, der står bag undersøgelsen.
CIO
Sådan kan du stå imod, når hackerangrebet rammer: 16 nye anbefalinger fra politiet
En ny vejledning fra Rigspolitiet og Dansk IT skal hjælpe danske virksomheder med at få bedre styr på it-sikkerheden. Se her, hvad du bør gøre før, under og efter du bliver ramt af et hackerangreb.
Job & Karriere
Vil strejkende it-folk kunne lægge hele Statens It ned? "Det har vi ingen kommentarer til," lyder den kryptiske melding fra Statens It
50 it-medarbejdere hos Statens It truer med at nedlægge arbejdet i sympatistrejke. Vil det betyde, at Statens It går ned?
Statens It nægter at svare.