En måned senere: leverer Overwatch stadig varen?

En ærlig - opfølgende - mening om den yderst populære shooter fra Blizzard

Artikel top billede

Jeg anmeldte for noget tid siden Overwatch - det nyeste skud på stammen fra WoW-udviklerne hos Blizzard. Her fik spillet stående applaus og den varmeste anbefaling fra min hånd af, hvilket ikke var uden grund.

Læs: Overwatch er en oplevelse ud over det sædvanlige

Blizzards - for tiden - altoverskyggende FPS har nemlig taget markedet med storm, og høstet fantastiske anmeldelser. Men! Er det stadig værd at give sig i kast med?

Forleden læste jeg en artikel om, at spillet simpelthen var for dyrt, og det blot var et F2P koncept svøbt i en lækker indpakning. Et statement der fik tankerne i gang. Er Overwatch virkelig så indholdsmæssigt tyndt, at man har svært ved at retfærdiggøre en pris på €40?

Et af argumenterne var, at der simpelthen ikke er nok indhold. De mange karakterer blev nævnt som et plus, men banernes manglende varians, tilbehøret til oplåsning og de online-only spildele var ikke just faldet i god jord.

Argumenter der deler vandene, men alligevel har noget genkendeligt gemt i frustrationerne.

Er det berettiget kritik? Muligvis. Der er tilbehør der kan låses op for, hvilket kun sker gennem drops én gang pr. level, eller for en mindre sum rigtige penge. Det er ganske vist en anelse greedy, men fair; du tvinges ikke til at bruge penge på det.  Dertil er der kommentaren om banerne.

Der er ikke mange for tiden, men de der er, fungerer ret godt. Man efterlades med ønsker om små ændringer, men de bliver progressivt mere intense, desto længere ind i kampen man kommer. Det fungerer godt.

Når man tager fat i konceptet, så er Overwatch holdbaseret underholdning, der nærmest kræver et hold bestående af venner og bekendte, for at udnytte det fulde potentiale. Det er nemlig knapt så spændende at give sig i kast med, hvis ikke der er nogle velkendte ansigter i gruppen.

Læs også: Disse 10 fede spil vil komme til at præge 2016

Netop dette gør, at jeg for tiden har svært ved at rose Overwatch til skyerne. Kommunikationen halter med fremmede, og som med alt andet på internettet, findes der også afskyelige personligheder i Overwatch. Desværre.

Blizzard har ikke lagt skjul på, at der ligger et tykt eSports-fokus i spillet, hvilket nok har gjort, at man valgte et strømlinet approach. Et spil der besidder uendeligt meget charme, men knapt så meget indhold. Jeg ville lyve hvis jeg sagde, at min egen interesse ville være holdt ved lige uden vennerne.

Hvad jeg prøver at sige er, at spillet ikke er for alle. Det er action-packed underholdning på absolut højeste niveau, men til tider kan det føles for tyndt.

Er man ikke til konkurrence-aspektet og det tydelige eSportspræg der gennemsyrer titlen for tiden, så er det måske heller ikke noget, der skal smides penge efter. Der er simpelthen ikke nok indhold til, at man vil fortsætte ene mand i månedsvis.

Jeg vil dog ikke fratage noget af hæderen fra spillet, for det er et pragtfuldt FPS, der besidder en kæmpe styrke i sit omfattende karaktergalleri og varierende taktikker.

Hvis du endnu ikke har spillet Overwatch, så er det stadig ikke for sent at give sig i kast med. Man får mange timers underholdning ud af pakken - især hvis man kan lide holdbaserede skydespil - men det anbefales dog ikke, hvis man er sky og/eller ligeglad med et velfungerende FPS.

Læs også: Anmeldelse: Skæbnetimen for Destiny 

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S