Foto: Uffe Weng.

TDC-topchef: "Man kan faktisk godt sælge et mobilprodukt uden at have den laveste pris på markedet"

Interview: TDC's koncernchef, Pernille Erenbjerg, mener, at TDC har truffet den rigtige beslutning ved ikke at satse på at have de billigste mobilabonnementer. Men det har været et sats at hæve priserne.

TDC kan i det netop offentliggjorte kvartalsregnskab fremvise en en fremgang på samlet set 26.000 mobilkunder.

Det er i sig selv lidt af en overraskelse. 

Men endnu vigtigere er det måske, at TDC samtidig kan meddele, at omsætningen per mobilkunde (average revenue per user, ARPU) nu er stabiliseret efter længere tids tilbagegang.

Se TDC's resultater: TDC vinder mobilkunder - men det kan slet ikke redde resultaterne

Det betyder, at der nu ifølge TDC for første gang i fem år er vækst i bruttoavancen på mobilforretningen.

En del af forklaringen på, at TDC nu har en højere omsætning per mobilkunde, er, at selskabet har hævet priserne for de billigste mobilabonnementer.

Det er dog ikke hele historien.

Her er TDC's opskrift
Computerworld har spurgt TDC-koncernchef Pernille Erenbjerg, hvad opskriften på en højere ARPU er - og om TDC's opskift også kan holde i de kommende kvartaler?

"Vi har troet på, at hvis vi bygger det bedste netværk, og hvis vi sørger for at tilbyde de rigtige produkter, så er der også en betalingsvillighed. Så er pris ikke det eneste parameter," siger Pernille Erenbjerg til Computerworld.

"Selvfølgelig skal det være en fair pris, men man kan faktisk godt sælge et mobilprodukt uden at have den laveste pris på markedet. Hvis man vel at mærke underliggende har det, der skal bakke det op."

"I hotelbranchen siger man: 'If you build it, they will come'. Det er måske ikke helt der, vi er, men der er noget ved, at den grundlæggende infrastruktur og connectivity er på plads, og at det er bedre end det, der ellers er på markedet," lyder det fra TDC-koncernchefen.

"Når man så tager de her pris-beslutninger, som vi har taget, skal man så selvfølgelig være sikker på, at man har læst situationen rigtigt, og at man har analyseret og forstået, hvad det er, kunderne vil have."

"Hvis vi skal blive i opskrifts-analogien, så skal der nok også lige en knivspids mod til. Når man gør de her ting i et marked, hvor priserne i fem år konstant er faldet, ved man reelt ikke, hvad der kommer til at ske."

Plentis forsøg på at kapre kunder
Et selskab som Plenti går i øjeblikket på markedet med nogle meget lave priser og henter kunder med det. I hvor høj grad er sådan en spiller en kæp i hjulet på TDC's plan om at prøve på at få omsætningen per mobilkunde til at fungere?

"Man kan sige, at vores prisstrategi ikke er baseret på, at vi på nogen måde tror, at konkurrencepresset aftager. Det forventer vi ikke."

"Vores grundlæggende tanke for i hvert fald den periode, vi har planlagt for - de næste to og et halvt år - er, at vi egentlig ikke tror, at der er noget, der vil ændre sig på det danske marked strukturelt."

Læs også: Efter mange års priskrig: Derfor stiger prisen for et mobilabonnement i Danmark

"En af tingene på det danske marked har altid været, at de her små MVNO'er, som vi kalder dem (mobile virtual network operator, red.) popper op engang imellem, og der er jo hele tiden 10-12-15 stykker i markedet."

"Så er der så engang imellem en af dem, der får lidt medvind, og der må vi jo se, om Plenti bliver en af dem."

"Det er meget tidligt at begynde at spå om det, men vi har egentlig hele tiden regnet med, at der ville være en underskov af de her gensælgere på markedet. Sådan er det danske marked."

TDC's resultater
TDC's mobilkundebasen vokser med de 26.000 ved, at taleabonnementer og rene dataabonnementer steg med henholdsvis 19.000 privatkunder og 7.000 erhvervskunder i perioden.

Samtidig kom yderligere 16.000 erhvervskunder til TDC via opkøbet af Cirque.

Denne fremgang i mobilforretningen ændrer dog ikke ved, at TDC samlet set har betydelige udfordringer.

TDC's omsætning i kvartalet lander på 5,2 milliarder kroner, hvilket er et fald på fire procent i forhold til samme kvartal sidste år.

Værre ser det ud med selskabets overskud før skat, afskrivninger og renter (EBITDA), for det lande på 2,1 milliarder kroner - et fald på 9,7 procent i forhold til samme kvartal sidste år.

Zoomer man ind på den danske del af TDC, er faldet på hele 11,5 procent, mens de norske aktiviteter går frem med 9,7 procent.

Ser man på den første halvdel af 2016 sammenlignet med første halvår sidste år, lyder EBITDA-faldet på 12,3 procent i TDC i Danmark.

Mere om TDC:

TDC vinder mobilkunder - men det kan slet ikke redde resultaterne

Tusindvis af job forsvundet fra TDC - snart er endnu 800 fortid i den skrumpende telegigant

Magtkamp om de danske mobilkunder: Her er resultaterne hos TDC, Telia, Telenor og 3

Efter mange års priskrig: Derfor stiger prisen for et mobilabonnement i Danmark

Danske forhold tvinger TDC til frasalg: Derfor må TDC skille sig af med sin svenske milliard-forretning




Premium
Finanstilsynet kritiserer Nets og udsteder tre påbud: Selskabet lever ikke op til sine forpligtelser i betalingsloven
Nets får tildelt tre påbud af Finanstilsynet, der kritiserer selskabet i stærke vendinger for ikke at leve op til sine forpligtelser i betalingsloven.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Hybrid infrastruktur giver Jutlander Banks medarbejdere mere tid til kunderne
Hos Jutlander Bank sørger den nye, hybride infrastruktur fra HPE for, at bankens kunderådgivere i dag kan bruge væsentlig mere tid hos den enkelte kunde. I denne kundecase kan du få indsigt i hvordan IT-chef Kim Meling Christensen har oplevet samarbejdet med Atea og HPE – samt hvilke kundevendte fordele og muligheder for automatisering som det har givet.