Foto: Uffe Weng.

TDC-topchef: "Man kan faktisk godt sælge et mobilprodukt uden at have den laveste pris på markedet"

Interview: TDC's koncernchef, Pernille Erenbjerg, mener, at TDC har truffet den rigtige beslutning ved ikke at satse på at have de billigste mobilabonnementer. Men det har været et sats at hæve priserne.

TDC kan i det netop offentliggjorte kvartalsregnskab fremvise en en fremgang på samlet set 26.000 mobilkunder.

Det er i sig selv lidt af en overraskelse. 

Men endnu vigtigere er det måske, at TDC samtidig kan meddele, at omsætningen per mobilkunde (average revenue per user, ARPU) nu er stabiliseret efter længere tids tilbagegang.

Se TDC's resultater: TDC vinder mobilkunder - men det kan slet ikke redde resultaterne

Det betyder, at der nu ifølge TDC for første gang i fem år er vækst i bruttoavancen på mobilforretningen.

En del af forklaringen på, at TDC nu har en højere omsætning per mobilkunde, er, at selskabet har hævet priserne for de billigste mobilabonnementer.

Det er dog ikke hele historien.

Her er TDC's opskrift
Computerworld har spurgt TDC-koncernchef Pernille Erenbjerg, hvad opskriften på en højere ARPU er - og om TDC's opskift også kan holde i de kommende kvartaler?

"Vi har troet på, at hvis vi bygger det bedste netværk, og hvis vi sørger for at tilbyde de rigtige produkter, så er der også en betalingsvillighed. Så er pris ikke det eneste parameter," siger Pernille Erenbjerg til Computerworld.

"Selvfølgelig skal det være en fair pris, men man kan faktisk godt sælge et mobilprodukt uden at have den laveste pris på markedet. Hvis man vel at mærke underliggende har det, der skal bakke det op."

"I hotelbranchen siger man: 'If you build it, they will come'. Det er måske ikke helt der, vi er, men der er noget ved, at den grundlæggende infrastruktur og connectivity er på plads, og at det er bedre end det, der ellers er på markedet," lyder det fra TDC-koncernchefen.

"Når man så tager de her pris-beslutninger, som vi har taget, skal man så selvfølgelig være sikker på, at man har læst situationen rigtigt, og at man har analyseret og forstået, hvad det er, kunderne vil have."

"Hvis vi skal blive i opskrifts-analogien, så skal der nok også lige en knivspids mod til. Når man gør de her ting i et marked, hvor priserne i fem år konstant er faldet, ved man reelt ikke, hvad der kommer til at ske."

Plentis forsøg på at kapre kunder
Et selskab som Plenti går i øjeblikket på markedet med nogle meget lave priser og henter kunder med det. I hvor høj grad er sådan en spiller en kæp i hjulet på TDC's plan om at prøve på at få omsætningen per mobilkunde til at fungere?

"Man kan sige, at vores prisstrategi ikke er baseret på, at vi på nogen måde tror, at konkurrencepresset aftager. Det forventer vi ikke."

"Vores grundlæggende tanke for i hvert fald den periode, vi har planlagt for - de næste to og et halvt år - er, at vi egentlig ikke tror, at der er noget, der vil ændre sig på det danske marked strukturelt."

Læs også: Efter mange års priskrig: Derfor stiger prisen for et mobilabonnement i Danmark

"En af tingene på det danske marked har altid været, at de her små MVNO'er, som vi kalder dem (mobile virtual network operator, red.) popper op engang imellem, og der er jo hele tiden 10-12-15 stykker i markedet."

"Så er der så engang imellem en af dem, der får lidt medvind, og der må vi jo se, om Plenti bliver en af dem."

"Det er meget tidligt at begynde at spå om det, men vi har egentlig hele tiden regnet med, at der ville være en underskov af de her gensælgere på markedet. Sådan er det danske marked."

TDC's resultater
TDC's mobilkundebasen vokser med de 26.000 ved, at taleabonnementer og rene dataabonnementer steg med henholdsvis 19.000 privatkunder og 7.000 erhvervskunder i perioden.

Samtidig kom yderligere 16.000 erhvervskunder til TDC via opkøbet af Cirque.

Denne fremgang i mobilforretningen ændrer dog ikke ved, at TDC samlet set har betydelige udfordringer.

TDC's omsætning i kvartalet lander på 5,2 milliarder kroner, hvilket er et fald på fire procent i forhold til samme kvartal sidste år.

Værre ser det ud med selskabets overskud før skat, afskrivninger og renter (EBITDA), for det lande på 2,1 milliarder kroner - et fald på 9,7 procent i forhold til samme kvartal sidste år.

Zoomer man ind på den danske del af TDC, er faldet på hele 11,5 procent, mens de norske aktiviteter går frem med 9,7 procent.

Ser man på den første halvdel af 2016 sammenlignet med første halvår sidste år, lyder EBITDA-faldet på 12,3 procent i TDC i Danmark.

Mere om TDC:

TDC vinder mobilkunder - men det kan slet ikke redde resultaterne

Tusindvis af job forsvundet fra TDC - snart er endnu 800 fortid i den skrumpende telegigant

Magtkamp om de danske mobilkunder: Her er resultaterne hos TDC, Telia, Telenor og 3

Efter mange års priskrig: Derfor stiger prisen for et mobilabonnement i Danmark

Danske forhold tvinger TDC til frasalg: Derfor må TDC skille sig af med sin svenske milliard-forretning



mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan kan du arbejde effektivt uanset tid, sted og type af enhed
Hvad nu hvis dit arbejde, din information, dine processer og teknologien bag ved, var organiseret på en måde så det passede til din organisation – alt sammen guidet af en intelligent udgave af det digitale arbejdsrum? Det er visionen bag Atea og Citrix´s samarbejde med digital workspace – en smartere og mere effektiv måde at arbejde på. I dette whitetpaper kan du derfor læse om, hvordan du kan skabe et mere effektivt og brugervenligt arbejdsrum uanset tid, sted og enhed. En løsning der på en gang er både enkel og som sætter brugeren i centrum.