Artikel top billede

I krig med kunderne? Derfor er blokering af adblockere en tvivlsom ide

Klumme: Facebook tager kampen op mod adblockere. Men er det nu en god ide? Måske skal man gå en helt anden vej.

Facebook har skruet bissen på, når det handler om at forhindre brugen af adblocking på Facebook.com.

Selskabet har således taget tekniske skridt til at forhindre adblockere i at virke på Facebook. I hvert fald i desktopversionen.

Det kan du læse mere om her: Facebook blæser til angreb mod adblockere - vil tvinge alle til at se reklamer

Men virker det - teknisk og strategisk? Kan man virkelig blokere for folks brug af adblockere, og er det fornuftigt at gøre det?

Musikbranchen tabte krigen

Du husker sikkert, hvordan musikbranchen i første omgang reagerede på "truslen fra nettet". Det var dengang, branchen kørte tv-reklamer med budskabet om, at "vi sagsøger dig ind i helvede".

Det gør musikbranchen ikke mere.

Branchen lærte heldigvis til sidst, at det er en forbandet dårlig strategi at føre krig mod sine kunder.

For ja, selvom nogle uretmæssigt snuppede musikværker og delte dem ulovligt, var og er de samme "forbrydere" også musikbranchen kunder. De køber også musik. De går også til koncerter, og de køber merchandise.

I software- og den digitale publiceringsbranche har vi også oplevet, hvordan pirateri har været forsøgt bekæmpet på forskellige måder og med tvivlsom succes.

Softwarebranchen kæmper

Musiksoftware-selskabet bag studiesystemet Protools forsøgte sig i de tidligere år med en yderst aggressiv model. Ved opstart scannede softwaren systemet, og hvis der blev fundet ulovlige plugins, slettede softwaren samtlige plugins og licenser på computeren - også alle de lovlige.

Udover, at denne praksis nok var ulovlig, var den også virkelig dum.

Det var stærkt skadeligt for selskabets omdømme, og ligesom musikbranchen glemte man, at dem, der "stjal" et par plugins, også var kunder, der lige havde brugt ofte flere hundredeusinde på Protools soft- og hardware.

Propellerheads sofistikerede modangreb

Det svenske musiksoftware-firma Propellerheads var omkring samme tidspunkt lidt mere sofistikerede i sit modangreb mod pirateriet. Og - må jeg sige - med et skønt humoristisk tvist.

Allerede for over 15 år siden have Propellerheads godt fat i markedet og havde samtidig en rigtig god og stærk online-strategi - herunder et godt debatforum med mange, meget dedikerede brugere af selskabets software.

Men naturligvis var der også pirater, der fik kodet sig udenom den tekniske beskyttelse af softwaren, og spredte den på nettet.

Propellerheads gjorde så det meget usædvanlige, at selskabet selv lavede en piratkopi af softwaren, uden password, som naturligvis var meget bedre en piraternes og spredte den.

Meget hurtigt blev denne version meget mere udbredt - den udkonkurrerede piraternes versioner.

Der var så bare lige den lille hage ved Propellerheads version, at den efter 30 dage slettede alle de sange, som brugeren havde brugt en masse tid på at lave med softwaren.

Det vakte naturligvis en del vrede, og de uheldige brugere strømmede derpå ind i Propellerheads bruger-forum, hvor de forklarede, at Propellerheads lortesoftware lige havde slettet alle deres sange.

Men de mange, og meget loyale Propellerheads brugere, kendte godt til den der fejl, og grinede derfor højlydt af staklerne, der godt nok altid hårdnakket påstod, at de havde betalt for softwaren. Vi vidste, at det var løgn.

Men selv denne lidt mere kreative og sjove strategi, gik Propellerheads også væk fra. At gå i frontal krig med kunder - eller potentielle kunder - dur ikke.

Krigen mod adblockere

Det er ikke nyt at der findes adblockere. Vi har haft dem i mange år og diskuteret problematikken.

På den ene side kan man med rimelighed argumentere for, at folk, der besøger et website må leve med den måde, som websitet nu engang har valgt at indrettet det på. Herunder også hvilke og hvor mange reklamer, sitet ønsker at vise.

Kan du ikke lide festen, så fis af!

Der står ikke noget i Grundloven om, at du skal besøge Facebook. Det er en privat virksomhed, der driver et website, som du helt frivilligt kan vælge at bruge.

At du så måske bliver socialt stigmatiseret og udelukket af det gode selskab ved at droppe Facebook, er en anden sag, men dybest set er det helt frivilligt, om du gider bruge det - og dermed støtte Facebook.

Men du kan jo naturligvis også bare bruge en adblocker, hvis du ikke kan lide alle Facebooks mange reklamer. Eller kunne i hvert fald, indtil i dag. Tilbage til det om lidt.

Nogle vil sammenligne det med folk, der stjæler software eller musik. Men er det en helt rimelig sammenligning?

Går du ind i et stormagasin, kører der løbende reklamer i højtalerne. Hvis du går derind med hovedtelefoner og musik på, er det i realiteten en audio-adblocker. Er det fair? Hvad med de døve, må de gerne komme ind?

På togstationerne vises også reklamer til akkompagnementet af de romantiske futtog-lyde.

Nogle vil påstå, at det er en samlet oplevelse, som vi må acceptere, hvis vi bruger togene. Så når du går derned med høj musik i hørebøfferne, så adblocker du deres univers.

Måske et par lidt skøre eksempler, men min pointe er, at vi altid har - og nok altid vil have - forskellige former for adblocking omkring os.

Efter et reklamebudskab eller format har forladt din afsender-mekanisme og havner på mit bord, min computer, mine øjne eller ører, kan jeg manipulere med det, begrænse det, eller blokere for det.

Man kan som afsender, som leverandør af et medie, et rum eller en oplevelse ikke forvente eller kræve, at vi alle sammen oplever det hele på samme måde.

Kan man adblocke, og er det klogt?

Facebook påstår, at selskabet nu har fundet en så godt som skudsikker metode til at blokere for adbockere.

Det er ikke helt sandt. Muligvis er Facebooks' metode lidt bedre end forgængernes. Men det er kun et spørgsmål om tid.

Det er et våbenkapløb, og med al respekt, så taber Facebook den krig! Facebook kan ikke vinde på hverken teknik eller strategi.

Man vinder ikke (over) sine kunder ved at bekrige dem. Man vinder dem ved at inspirere og motivere dem til at gøre det, som gavner en selv.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.