Situationen er alvorlig for CSC: Brændende underskud på 930 millioner kroner kan få konsekvenser

ComputerViews: Situationen er alvorlig for CSC Danmark, der har tabt 930 millioner kroner på et år. Har man nogen fremtid og kan man beholde både de dygtigste medarbejdere og sine kunder, når alle alarmklokker bimler, og pengene vælter ud ad kassen? Det har CSC intet svar på.

ComputerViews: CSC Danmark prøver med at vige uden om alvoren i selskabets enorme underskud.

CSC - der er en af de vigtigste og største it-leverandører til den danske stat - har i det seneste regnskabsår tabt næsten 930 millioner kroner

Det svarer til et underskud på mere end 2,5 millioner kroner hver eneste dag gennem et helt år, og det er selv for en virksomhed af CSC's størrelse et eksorbitant beløb.

CSC Danmarks regnskabstal indeholder tal for både Sverige og Norge, og ifølge selskabet skyldes det gigantiske underskud især kontrakt-udløb og udfordringer i Sverige samt omkostninger til den store fyringsrunde i Danmark, der i årets løb har kostet hver tredje medarbejder jobbet.

Den kan du læse mere om her: Gigant-underskud til CSC Danmark: Har tabt næsten en milliard kroner på et år.

De store udfordringer
CSC forsøger at nedtone situationens alvor, hvilket ikke ændrer på, at situationen er alvorlig.

CSC's danske og nordiske ledelse vil således ikke stille op til interview og fortælle nærmere om det enorme tab samt selskabets fremtid.

I stedet har CSC via selskabets eksterne pressebureau - som holder til huse på en adresse i København langt fra dagligdagen hos CSC i Valby - fremsendt en mail med nogle floskler og vage formuleringer med besked om, at selskabet ikke har yderligere kommentarer end det sendte.

Du kan læse hele denne mail her: Her er CSC Danmarks eneste kommentar til gigant-underskud på næsten en milliard kroner.

Fremgangsmåden med fremsendelsen af denne type mail er ofte anvendt af akut kriseramte selskaber, der håber, at de på denne måde kan slippe for at skulle forklare sig for offentligheden, kunder, partnere, medarbejdere og andre.

Det er værd at notere, at CSC i mailen slet ikke forholder sig til det gigantiske underskud - er det godt eller skidt? Er det vedvarende, eller er det en overstået fase? Kan man have tiltro til, at CSC overhovedet eksisterer i fremtiden?

I stedet bliver der flere gange lagt vægt på vage formuleringer, som at CSC er 'optimistisk', 'i bedring', at CSC 'er sund og vokser i vores strategiske forretningssegmenter efter omstruktureringen,' 'er optimistisk på baggrund af vores resultater indtil nu i indeværende regnskabsår' og at CSC er 'optimistisk i forhold til et forbedret resultat i indeværende regnskabsår.'

Altså alt sammen vage og ukonkrete vendinger uden hold i konkrete værdier og beløb og målsætninger.

Det er selvfølgelig fint at være optimistisk, men efter et giganttab på 930 millioner kroner, skal der mere konkrete mål og meldinger på bordet for at mane bekymringer og uro i jorden. Kan CSC levere overskud eller ej?

Selskabet har i de seneste par år præsenteret overskud, men landede mellem 2006 og 2013 med en enkelt undtagelse det ene store underskud efter det andet med et samlet tab på næsten 1,8 milliarder kroner - plus altså det nuværende underskud på 930 millioner kroner.

Det åbne spørgsmål for enhver efter det gigantiske underskud er selvfølgelig, om man kan regne med CSC i fremtiden?

CSC Danmark er en af de største it-leverandører til den danske stat og spiller derfor en central rolle i det danske it-landskab. Faktisk har CSC formået at bringe sig i en situation, hvor selskabet ikke sådan lige kan erstattes som ene-leverandør af flere vitale, offentlige systemer.

Det er det, som man kalder en 'vendor lock in,' og den har den danske stat arbejdet på at slippe ud af i årevis uden held.

Det kan du læse mere om her: Sådan beholder CSC sine kontrakter i 20 år.

Og så er der problemet med de ansatte.

Administrerende direktør Jørgen Jakobsen vil ikke fortælle offentligheden noget om selskabets helbred, konkrete fremtidsplaner og mål og den nødvendige genoprettelsesplan.

Men der venter ham ikke desto mindre en stor kommunikationsopgave, som han ikke kan løse ved at sende en mail eller to.

Først og fremmest gælder det medarbejderne. CSC er i gang med en stor kurs-ændring, der skal føre selskabet væk fra det gamle fokus på mainframes og lignende og ind i en ny, agil verden.

Det fortalte selskabets nordiske chef, John Walsh, om for et par år siden, hvilket du kan læse mere om her: Oprydning i CSC Danmark ved vejs ende efter fyringer og krise: Her er det nye CSC.

Omstillingen væk fra klassisk mainframe- og cobol-infrastruktur og over mod cloud kræver medarbejdere, der er dygtige til vækstområder som big data, mobility, sikkerhed, internet of things og løsninger inden for social - altså i grove træk de samme satsningsområder som SAP, HP, Microsoft, Dell, Tata, IBM og andre nu kigger på og samtidig områder, der kræver nye kompetencer i forhold til CSC's klassiske kerneområde.

Der er mangel på medarbejdere med disse skills i dag, og for Jørgen Jakobsen gælder det nu, at han skal overbevise både nuværende og kommende mulige medarbejdere om, at CSC er en god virksomhed at arbejde for.

Løn spiller selvfølgelig en rolle. Men vi skal ikke undervurdere værdien i anerkendelse (også fra omverdenen), faglig stolthed, følelsen af at levere noget at værdi samt følelsen af at arbejde et attraktivt sted som vigtige parametre, når de attraktive medarbejdere søger job.

Med en lang historie med skandalesager, fyringsrunder, flammende underskud i mange-millioner kroners-klassen og it-skandaler i bagagen, er det en stor opgave for CSC at overbevise de attraktive medarbejdere om, at CSC er værd at arbejde for.

Læs mere her: "Jeg var 14 år hos CSC Danmark - så begyndte alle skandalerne at komme"

Og kunderne
Også når det gælder kunderne har Jørgen Jakobsen en opgave: Et underskud i denne størrelse kræver en god forklaring til både nuværende og eventuelt kommende kunder.

De har i sagens natur brug for en sikkerhed for, at CSC ikke er truet, men i god gænge, og at der er penge bag til at finansiere denne type underskud.

Det kræver en solid fremlæggelse af en troværdig fremtidsplan.

CSC Danmark har brændt halvdelen af egenkapitalen af på at dække det store underskud og nævner i sit regnskab, at egenkapitalen nu skal genopbygges. Men driften giver samtidig stort underskud, så hvordan vil CSC gribe den opgave an?

Hertil kommer, at kunderne vil efterspørge en sikkerhed for, at nøglemedarbejdere på netop deres projekter bliver på posten.

CSC har tidligere været plaget af meget stor udskiftning af centrale medarbejdere på de vigtige projekter. Hvordan vil Jørgen Jakobsen sikre, at det samme ikke sker igen?

CSC Danmark ligner et skib i massivt uvejr. Kursen er sat, men kaptajnen er ingen steder at se. Vil mandskabet blive ombord? Og kan CSC nå i havn, inden det er for sent?

Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også:

Det store opgør på vej: Vil det lykkes for staten at frigøre sig fra dyb afhængighed af CSC og IBM?

Rigspolitiet har ikke sendt CSC-opgaver i udbud i årevis: System-dokumentation mangler på 19. år

Sådan beholder CSC sine kontrakter i 20 år

Gigantisk underskud til CSC Danmark: Har tabt næsten en milliard kroner på et år

CSC Danmark til 300 medarbejdere: I er sagt op



mest debatterede artikler

Premium
Coloplasts it-direktør: GDPR har givet de it-kriminelle et nyt værktøj til at angribe os
Interview: Det er ikke kun på plads og kapacitet, at sundhedssektoren lige nu er udfordret. De sikkerhedsansvarlige har også fået en del mere at se til gennem et kaotisk 2020. "Cyberkriminelle har opdaget, at der er en hel masse værdi i denne her datatype. Enten som afpresningsmulighed eller som viden, de kan udnytte til noget," siger CIO i Coloplast, René Rasmussen.


Læs første artikel i serien om perspektiver fra sektoren, der er de it-kriminelles nye guldkalv
Computerworld
Intel taber retssag og skal betale to milliarder dollar: "Det er skandaløst"
Chipgiganten Intel har tabt en retsag i USA, og er blevet idømt en bøde på hele 2,1 milliarder dollar. Det er en af de største bøder for en patentsag i USA's historie.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.