Dansk supermarkedskæde i digital satsning: Ny app skal få dig til at lave indkøb for naboen

En ny konkurrent melder sig på det danske marked for dagligvarehandel på nettet. Men i stedet for at investere millioner i infrastruktur har Rema 1000 valgt at satse på deleøkonomien.

Dagligvarekæden Rema 1000 udgiver i næste måned en helt ny app-baseret tjeneste, hvor målet er at få dig til at handle ind for dine naboer.

Den nye tjeneste bærer navnet Vigo, og ifølge Rema 1000 er det "en slags GoMore for dagligvarehandel".

Appen fungerer som en digital markedsplads, hvor du kan lægge din indkøbseddel ud og herefter få andre folk til at foretage indkøbene for dig og bringe dem hjem til dig.

Til gengæld skal du betale 39 kroner for den første indkøbspose, og herefter 10 kroner ekstra per pose. Fem kroner af beløbet går til forsikring og betalingsgebyr.

Læs også: Nemlig.com åbner i Østjylland på fredag: "Med tiden vil vi dække langt størstedelen af Danmark"

Ikke et fuldtidsjob
Forretningsrådgiver og ekspert i deleøkonomi Jesper Bove-Nielsen er direktør for Vigo og har dermed stået i spidsen for udviklingen af den nye tjeneste.

Han understreger, at du som udbringer af indkøbene aldrig vil kunne komme til at tjene en månedsløn på det.

Det skal snarere ses som en mulighed for at hjælpe andre og samtidig tjene et lille beløb på det, mener han.

"Når du alligevel selv er ude og handle, kan du ligeså godt lave indkøbene for folk, der bor i nærheden af dig. Det er sådan set en digital viderførelse af en tradition, som vi havde i gamle dage, hvor vi havde bedre tid til at hjælpe hinanden. Eksempelvis ved tage ting med for naboen, når vi var ved købmanden," siger Jesper Bove-Nielsen.

Betalingen for indkøbene kommer til at foregå via et samarbejde mellem Rema 1000 og Danske Banks MobilePay-app.

"Når du som kunde laver en bestilling betaler du via MobilePay direkte i Rema-1000 appen, og herefter bliver beløbet reserveret på din MobilePay-konto. Herefter skal personen der foretager indkøbet for dig betale med MobilePay i butikken, og når varerne kort tid efter udveksles, bliver beløbet udlignet, og indkøberen får sit honorar," forklarer Jesper Bove-Nielsen.

Læs også: Alarmklokkerne bimler for danske virksomheder: Sats på deleøkonomien eller dø Digital konkurrence på dagligvarehandel
Rema 1000's nye satsning er et led i en stigende digitale konkurrence på dagligvaremarkedet, der for alvor blev sat i gang af internetsupermarkedet Nemlig.com, der gennem de seneste år har ekspanderet kraftigt.

Sidenhen er også Coop fuldt trop og er begyndt at udbyde dagligvarer handel på nettet.

Men Rema 1000s satsning adskiller sig fra konkurrenterne ved at basere sig på deleøkonomi, mens Nemlig.com og Coop har valgt at investere store summer i infrastruktur, der består af centrallagre, fordelingscentraler og en hær af vognmænd, der bringer varerne ud.

"Men med vores koncept er det ikke behov for at sende en lastbil af sted fra et lager, der ligger 50 kilometer væk. I stedet foregår al handel i lokale butik, og det betyder også , at det ikke er nødvendigt at sætte en minimumspris på dine indkøb. Vi mener at folk i stedet bare skal købe det, som de har behov for."

Hvordan vil I sikre jer, at I opnår den nødvendige kritiske masse, der betyder, at jeg ikke står i den situation, hvor jeg laver en bestilling, men ingen er interesseret i at bringe mine vare ud?

"Der er ingen tvivl om, at det kræver en kritisk masse, og derfor er det her også et sats. Men vi tror på, at danskerne er klar hjælpe hinanden med at handle ind. Danskerne er et meget digitalt folkefærd og et folkfærd med meget høj tillid, hvilket betyder at de grundlæggende forudsætninger er på plads."

Hvem er det, I forventer er interesseret i at bringe varerne ud? 

"Jeg tror sådan set, at det bliver alle - lige fra ung til gammel til børnefamilier. Jeg forestiller mig eksempelvis, at en pensionist, der har god tid gerne vil tjene en lille skilling. Men det kan også være en teenagere, der er på vej hjem fra skole og lige stikker forbi Rema på vejen."

Læs også:

Coop-direktør om ny online-butik: "Det bliver svært at tjene penge, så det er et sats på fremtiden"


Han så lyset i New York: Sådan vil Nemlig.com forandre dine indkøb



mest debatterede artikler

Premium
Faxe Kommune prøver igen efter to kuldsejlede forsøg: Sender ERP-udbud i markedet for tredje gang
Efter at Faxe Kommune fornylig endnu engang måtte trække stort ERP-udbud tilbage, forsøger kommunen sig nu igen.
Computerworld
Trump bønfalder Helle Thorning: Giv mig min Facebook-konto tilbage
Facebooks tilsynsråd, der har Helle Thorning-Schmidt i spidsen, har modtaget en erklæring fra Donald Trump, som ønsker at få genoprettet adgangen til sin Facebook og Instagram-konto.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
Benefits of Automating P2P Processes
Purchasing and accounting departments are under constant pressure to boost efficiency. An ever-increasing number of processes to be managed; vacancies that cannot be filled; rising compliance demands: these are just some of the reasons why already heavy workloads keep growing. However, digitalizing and automating operational business processes can help reduce these workloads considerably. And when repetitive manual tasks such as data entry are eliminated, employees are freed up to focus on more challenging tasks. This white paper will outline just which tasks can be automated in purchasing and accounts payable departments, from issuing purchase requisitions to filing invoices in line with auditing standards. We will describe how daily operations in Purchasing and Accounting are changing, as well as the benefits that automation offers.