Bedre end alle mennesker: Facebook og Intels AI-systemer dræber alle modstandere i 'Doom'

To it-giganters kunstige intelligens basker alle konkurrenter i en Doom-konkurrence. Andenpladsen blev indtaget af studerende, som hævder, at deres robot er bedre end menneskelige spillere.

Artikel top billede

Kunstig intelligens har for længst slået mennesket i skak, Jeopardy og brætspillet Go, og nu er turen så kommet til skyd-alt-ned-på-din-vej-spillet Doom fra 1993.

I den nyligt afholdte konkurrence VizDoom, hvor kunstig intelligens fra private it-selskaber, universiteter og freelance-kodere udkæmper dødskampe i 3D-spillet Doom, har Intels og Facebooks kunstige Doom-spillere fejet alle modstandere af banen.

Facebooks kunstige intelligens vandt i den kategori, hvor spillerne i forvejen kender til landkortet i Doom og kun er bevæbnet med raketstyr.

Intels AI-Doomspiller vandt i den anden kategori, hvor kortet er ukendt, og hvor spillerne har alle våben til rådighed.

Nummer to i begge konkurrencer blev et hold på to studerende fra Carnegie Mellon Universitetet beliggende i den amerikanske by Pittsburgh, skriver Pittsburgh Post Gazette.

Robot bedre end mennesker

De to studerende forklarer til avisen, at deres kunstige intelligens' arkitektur hæver sig over menneskelige spillere i dødsmatch-scenarier.

Blandt andet lærte deres Doom-spiller ved navn 'Arnold' med tiden at dukke sig for skud i kampen om andenpladsen mod en anden kunstig intelligens-spiller fra Essex Universitetet i Storbritannien.

Den læring minder i høj grad om, hvordan mennesker tilegner sig spil-kompetencer.

Så med andre ord er den bedste kunstige intelligens i VizDoom-konkurrencen bedre end forprogrammerede computerspillere og menneskelige ditto, når det kommer til at navigere i 3D-spillet og skyde modstandere i smadder.

Næste opgave for de studerendes AI-computerspiller Arnold bliver at tage kampen op mod monstre i en anden spilklassiker, Quake fra 1996, hvor modstanderne er i forskellige størrelser og former.

Læs også: Computerspillene fra din ungdom: Her er de 12 mest berømte spil nogensinde

Kan bruges i selvkørende biler

Inden man begynder at få nervøse tics ved tanken om Skynet-perspektiverne i, at kunstigt intelligente computerspillere langsomt kan lære at navigere i et virtuelt 3D-miljø og dræbe alt på sin vej, bør man nok slå koldt vand i blodet.

I hvert fald i første omgang.

For VizDoom-konkurrencen handler ultimativt ikke om at bygge den bedste dræberrobot, men derimod om at presse mulighederne for kunstig intelligens' læring og navigation i en 3D-verden.

Den slags viden kan komme udviklingen af selvkørende biler ved hjælp af blandt andet objektgenkendelse og i udførslen af komplekse opgaver på vejen.

Læs også:
"Jo mere kunstig intelligens er i stand til, jo mere skal vi være på vagt"

Robotter og kunstig intelligens kan meget snart overtage halvdelen af alle job - hvornår forholder vi os til det?

Fem actionspil der får dig gennem efteråret

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car