Artikel top billede

Debatindlæg: Stofas udmeldinger om skjult tv-gebyr er lodret forkerte og noget vrøvl

Debatindlæg: Stofa påstod fornylig i Computerworld, at vi danskere betaler et skjult gebyr, når vi ser fjernsyn. Det er lodret forkert og faktisk noget vrøvl. Vi forklarer her, hvorfor Stofa tager fejl.

Vidste du, at du betaler et skjult gebyr hver gang du ser tv? Et gebyr, der ikke optræder på din tv-regning fra TDC eller Stofa - men som du skal af med måned efter måned?

Nej - det vidste du nok ikke - og det er heller ikke rigtigt.

Din kabeloperatør har nemlig en udgift, der hedder "strøm."

Derfor betaler eksempelvis Stofa til sin leverandør af el - som alle andre virksomheder. Men Stofa kalder vel ikke sine udgifter til strøm for "et gebyr."

Alligevel skriver public affairs-chef for Stofa og SE, Jes Brichmann Christensen, i et indlæg her på Computerworld 18. oktober , at kabel-selskaberne "opkræver et retransmissionsgebyr, der gør din tv-regning dyrere, "og at "du betaler to gange for at se Bagedysten."

Du kan læse Jes Brichmann Christensens klumme her: Måske skal du snart betale for at streame tv: Ny afgift formentlig på vej

Han foreslår derfor, at Stofa fremover ikke længere skal betale for rettighederne til at sende tv-programmer, men at den regning i stedet skal gå til producenterne af indhold - som for eksempel DR.

Disse påstande er ikke bare misvisende - de er direkte forkerte.

En forretning

Lad os forklare hvorfor:

Stofa er et selskab, hvis forretning går ud på at sælge en tv-pakke til os forbrugere.

For at kunne gøre det skal Stofa først købe rettighederne til at sende programmerne ud gennem sit kabelnet.

De rettigheder skal der naturligvis betales for.

Udgiften til programrettighederne er derfor en helt retfærdig og naturlig udgift for Stofa - på linje med el, vand, husleje og personale.

Rettighederne ejes af tv-stationerne, af producenter og af de kunstnere, der har været med til at producere det pågældende indhold: Instruktører, skuespillere, komponister og musikere.

Det, som Stofa kalder "et retransmissionsgebyr," er altså intet andet end betaling for de rettigheder, der er nødvendige for, at Stofa kan drive sin forretning.

Det er ikke en "afgift," men derimod løn til de mennesker, der har skabt det indhold, du sidder og nyder foran skærmen.

Men hvad så med at "du betaler to gange for at se Bagedysten"?

Ja, det er også noget vrøvl.

DR har købt rettighederne til at sende Bagedysten.

I gamle dage skete den udsendelse direkte fra DR via en antenne på taget ud til os forbrugere.

Stofa og de andre tv-distributører har efterfølgende skabt en forretning på at sende det samme signal ud gennem et kabel og derefter sammensætte forskellige pakker, som vi kan abonnere på. Fint nok.

Men Stofa og de andre selskaber har dermed også skabt en ny forretning, der lukrerer på de samme rettigheder, som DR oprindelig har købt.

Og det skal Stofa naturligvis betale for.

Hvis man laver en forretning på at bruge andres rettigheder i et nyt led, så skal der naturligvis betales igen.

I sit indlæg peger Stofa på, at markedet for tv-distribution er under forandring, og at internettet er ved at blive en ny, vigtig transmissionskanal.

Det skaber en ulige konkurrence mellem eksempelvis Stofa og Apple, hvis Stofa skal betale for at bruge rettighederne, mens Apple ikke skal betale til rettighedshaverne, når Apples tv-boks kan bruges til at se eksempelvis DR.

Det er en fair pointe.

Derfor hilser vi også det udvalg, som kulturminister Bertel Haarder (V) på opfordring fra blandt andre  Mogens Jensen (S) har nedsat, velkommen.

I Koda og Copydan er vores grundholdning, at hvis nogen bruger vores rettigheder til at skabe forretning, så skal de betale til os.

Pengene for rettigheder forsvinder ikke ned i et sort hul. De går direkte til producenter og kunstnere og er dermed en vigtig del af finansieringen af nyt, dansk indhold.

Som så ofte før, så skaber den teknologiske udvikling både muligheder og problemer, som vi så må løse.

Finansieringen af dansk indhold i en digital verden er et af dem.

Men løsningen er ikke at tillade, at selskaber, der i forvejen tjener millioner, bruger danske producenters og kunstneres indhold uden at betale for det.

Selvfølgelig koster indhold penge. Ligesom strøm, vand, og husleje.

Og hvis du tjener penge på andres indhold, skal du selvfølgelig betale for rettighederne til det.

Du kan læse public affairs-chef for Stofa og SE, Jes Brichmann Christensens, klumme her: Måske skal du snart betale for at streame tv: Ny afgift formentlig på vej

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


Sats på DevOps og få mere kvalitet og hastighed i både udvikling og drift

Der er mange potentielle gevinster at hente ved at satse på DevOps. Rigtig mange danske virksomheder er allerede i gang. På denne konference får du et indblik i mulighederne med DevOps og gode råd, der kan sikre dig succesen.

02. november 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere