Hovedstads-hospital: Problemer med Sundhedsplatformen langt større end ventet: Ventelister er vokset

Indførelsen af den nye Sundhedsplatform har givet flere problemer end forventet, lyder det nu fra Anne Gram, vicedirektør på Herlev og Gentofte Hospital. Først efter nytår vil alt kunne køre normalt.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Indførelsen af det nye it-system, Sundhedsplatformen, i sygehus-væsenet i Region Hovedstaden har voldt langt større problemer end først forventet.

Sådan lyder det fra vicedirektør på Herlev og Gentofte Hospital, Anne Gram, der til Ugeskrift for Læger erkender, at hospitaler var 'stærkt udfordrede i starten.'

Ifølge Anne Gram var systemet slet ikke klart, da det blev sat i drift, ligesom de kurser, som medarbejderne skulle igennem, ifølge hende ikke 'var optimale.'

"Vi vidste godt, at systemet var i en slags første version, men jeg er overrasket over, hvor mange problemer der har været med integrationerne med eksempelvis FMK [Det Fælles Medicinkort, red]," siger hun til bladet.

Alt i alt har arbejdet med det nye system taget med tid for de forskellige medarbejdere.

Og den tid er i sagens natur gået fra patienterne, ligesom arbejdet med systemet har kostet overarbejde og gjort ventelisterne længere.

Langt over forventet tid

Anne Gram havde oprindeligt forventet, at systemet ville være i drift på fuld kapacitet allerede tre uger efter, at Sundhedsplatformen blev sat i gang.

Men nu - seks måneder efter - kører sygehus-produktionen fortsat ikke på fuld kapacitet.

Det kommer først til at ske om nogle måneder - altså i begyndelsen af 2017, lyder det.

Løbende kritik

Sygehus-personale har løbende været ude med riven over det nye it-sundhedssystem.

Således meldte en række bekymrede overlæger for nogle uger siden, at de var frustrerede og bekymrede over systemet.

Dengang sagde Anja Mitchell, formand for overlægeforeningen, til Computerworld, at frustrationerne især byggede på problemer med integrationen med FMK og hospitalernes laboratorie-system, Labka.

"På længere sigt er en stor udfordring med platformen, at den ændrer arbejdsgange, så behandlingskvaliteten falder," sagde Anja Mitchell.

Det kan du læse mere om her: Frustrerede overlæger bekymrede over nyt it-platform: Behandlingskvaliteten risikerer at falde.

Sundhedsplatformen leveres af amerikanske Epic. Systemet bliver i løbet af i år og 2017 udrullet på alle hospitaler i Region Hovedstaden og Region Sjælland.

Systemet erstatter en hel stribe ældre it-systemer, som siden 1980'erne har opereret parallelt med hinanden med forskellige brugergrænseflader, forskellige logins og uensartede funktionaliteter.

Koster 2,8 milliarder kroner

Det nye it-system koster 2,8 milliarder kroner, og den kommer til at ændre arbejdsgange for 44.000 medarbejdere øst for Storebælt.

Det er ideen, at det nye system skal kunne hjælpe det kliniske personale på hovedstadens og de sjællandske hospitaler med at finde alle relevante sundhedsinformationer om en given patient, selvom en klinisk afdeling aldrig har set patienten før.

Der er eksempelvis indbygget forskellige alarm-funktioner i systemet, har Computerworld tidligere fortalt.

Det betyder, at systemet eksempelvis tjekker en indlagt patients syge-historik og automatisk advarer, hvis patienten eksempelvis i forvejen behandles med et medikamant, som kan have skadelig effekt, hvis den sammenblandes med ny medicin.

Denne funktion skal reducere antallet af de såkaldte 'utilsigtede hændelser,' som de registreres tusindvis af hvert år.

Det nye system indebærer også, at den måde, hvorpå de ansatte i dag journaliserer oplysninger, ændres.

Systemet er allerede i gang på en række sygehuse i andre lande - blandt andre Holland, Spanien, Tyskland, Sverige, Norge og USA, hvor leverandøren, Epic, stammer fra.

Epic samarbejder tæt med danske NNIT på opgaven.

Det amerikanske selskab blev valgt til kæmpe-ordren foran de øvrige fire selskaber, der var prækvalificerede til opgaven, nemlig Cerner Ireland/CGI, Cambio Healthcare Systems, Siemens og IBM Danmark/Systematic.

Ud af disse leverandører røg IBM, Epic og Cerner Ireland i finalerunden.

Tilbudsmaterialet fra de tre finalister fyldte i øvrigt 10 flyttekasser. Det skyldtes blandt andet, at regionerne havde opsagt 1.500 krav til systemet, som hver især skulle honoreres.

Også de øvrige regioner er herhjemme ved at indføre lignende systemer.

Læs også:

Splinternyt dansk sundhedssystem plages af fejl: Får 700 fejlmeldinger om dagen

Efter kritik: "Det støder nogle folk, at de skal ændre deres arbejdsgange, men ensretning og standardisering er altså et af formålene med sundhedsplatformen"

Frustrerede overlæger bekymrede over ny it-platform: Behandlingskvaliteten risikerer at falde

Stort dansk it-hospitalssystem mistænkt for at være skyld i patientskader

Kritik af sundhedsplatformen: "Jeg kender til flere situationer, hvor læger og sygeplejersker græder af frustration"

Gigantisk dansk it-projekt søsættes lørdag - læger er skeptiske

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job