Test af 60.000 harddiske: Denne fabrikant har færrest fejl på sine diske

Over 60.000 harddiske er fejl-testet gennem tre år og mere end en milliard arbejdstimer. Her er det mærke, der klarer sig bedst.

Nettjenesten Backblaze tilbyder sine kunder datalagring i skyen, og firmaet har derfor en masse harddiske til at gemme disse data på.

Med jævne mellemrum viser virksomhedens teknikere statistik over, hvordan diskene opfører sig i forbindelse med den daglige brug.

Nu har Backblaze frigivet en oversigt over de bedste og dårligste harddiske, de i netværksstalden har set over en treårig periode.

Firmaet har samlet set over 61.000 diske i sit it-setup, og de har til sammen kørt i mere end en milliard timer, hvilket er det grundlag, som fejl-statistikken bygger på.

For god orden skyld skal det understreges, at alle diske er roterende og ikke baseret på solid state-teknologi.

Hvor længe holder en disk?
Det korte svar på, hvor længe en harddisk holder, er, at efter tre år kan du begynde at forvente fejl på en roterende disk.

Det lidt længere svar er, at det er meget svært at sige.

Hovedparten af de testede diske fejlede slet ikke i en treårsperiode, men til forskel fra lagerenheden i din bærbare, så er disse enheder placeret i et beskyttet miljø.

Det, du kan se ud af statistikken, er, at elementer som mærke og model har stor betydning for levetiden.

Sidst men ikke mindst skal du være opmærksom på, hvordan du behandler enheden. Får den stød og slag, bliver den rystet? Og temperaturen spiller også en rolle.

Disse punkter er alle af betydning for, hvor længe din disk lever.

Backblaze anvender primært diske fra fire forskellige leverandører, og lægger man alle diskstørrelser og modeller sammen under hver leverandør, så ser fejlprocenterne således ud.

HGST (Hitachi) ligger godt til, og diskene viser sig meget stabile over en treårig periode.

Stabilitet har også været Hitachis styrke i tidligere opgørelser fra Backblaze.

Læs eksempelvis: Statistik over 42.213 diske: Her er de værste og de bedste

Da Backblaze startede sin statistik i 2014, fejlede Hitachis drev således mindst efterfulgt af Western Digital, mens Seagate havde flest fejl. Specielt firmaets 1,5 terabyte-modeller havde mange fejl det år.

En model hev altså fejlstatistikken betydeligt op for et enkelt firma.

Det understreger, at det kan være svært at sige hvilket mærke, der er bedst, fordi det også afhænger af modellen. Seagates 1,5TB fejler således langt mere end de større harddiske fra samme firma.

De to primære fejl, som Backblaze møder, er, at diskene ikke har et " spin up" og kan kontakte operativsystemet og, at diskene er ude af sync.

Du kan læse hele Backblaze's disk-statistik her.

Læs også:

Fem tegn på din harddisk er døende

Så lang tid levetid har din harddisk inden den går ned


Efter tre års test: Her er den mest driftssikre harddisk



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sikkerhed i små og mellemstore virksomheder

Et hackerangreb kan ende med konkurs for mindre virksomheder. Hackerne bliver dygtigere og dygtigere, og det resulterer i at omkring hver tredje danske virksomhed hvert år rammes af et ondsindet hackerangreb eller en virus. Hvis angrebet lykkes, har det den fatale konsekvens, at op imod halvdelen af de mindre virksomheder ender med at gå konkurs.

11. december 2018 | Læs mere


Software defined WAN

En ny generation af WAN er opstået, hvor optimering, automatisering og synlighed er kritiske faktorer for en samlet løsning. På denne How To får du overblik over fordelene ved SD-WAN - og du får indblik i, hvordan du hurtigst og nemmest når i mål med implementering af SD-WAN.

12. december 2018 | Læs mere


STYRK FORRETNINGEN MED CUSTOMER EXPERIENCE

På konferencen ”Styrk forretningen med costumer experience” kan du lære hvordan, du får skabt den afgørende gode oplevelse for dine kunder eller brugere. Oplevelser der kan mærkes – og oplevelser, som bunder i teknologiske værktøjer som softwarerobotter, RPA og AI.

13. december 2018 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
IBM siger farvel til Lotus Notes: Her er historien om systemet, der var elsket af konsulenter, hadet af slutbrugere - og en vigtig del af Stein Bagger-sagen
IBM's milliardsalg af Notes kan blive enden på eventyret om et af historiens mest succesfulde stykker enterprise-software. Gennem mere end 30 år har Notes været elsket af it-folk og konsulenter, hadet af frustrerede slutbrugere og spillet en birolle i Stein Baggers spektakulære svindel.
Computerworld
Microsoft smider håndklædet i ringen: Vil lukke Microsoft Edge og bygge ny open source-browser i Windows 10
Det kan snart være slut med den udskældte webbrowser Microsoft Edge i Windows 10. Allerede i første halvår af 2019 kan Microsofts egen browser blive erstattet af en ny open source-browser bygget på Chromium.
CIO
Tag med på Computerworlds store lederkonference og mød de danske top-CIO'er, som bygger de nye it-afdelinger
Anvendelsen af digital teknologi og organiseringen af it-afdelinger er under radikal transformation. På konferencen Digitaliseringsledelse 2.0 kan du møde de CIO'er fra Bankdata, Adform og Rockwool, som står i spidsen for teknologi-adoptionen.
Job & Karriere
Efter blodrødt regnskab: Nu fyrer Atea 20 medarbejdere i Danmark
Atea fyrer nu 20 medarbejdere. Det sker som en direkte konsekvens af, at den danske forretning er under pres, oplyser selskabets direktør.
White paper
Kan du eliminere alle IT-truslerne på egen hånd?
Det er krævende at håndtere de mangeartede IT-sikkerhedstrusler på egen hånd – og trusselbilledet udvikler sig hele tiden. Denne hvidbog stiller skarpt på mulighederne for at løse nogle opgaver internt og håndtere andre i samspil med en ekstern udbyder af Managed Security Services.