Artikel top billede

It-sikkerhedsekspert om 3's hacker-afpresning: "Det er nok noget, som alle kan lære at udføre ved at Google lidt"

Teleselskabet 3 er blot en af mange virksomheder, der bliver udsat for afpresning fra hackere. Ifølge it-sikkerhedsmanden Jens Monrad er denne type angreb ofte meget simple at udføre.

Mange virksomheder bliver udsat for den type afpresnings-angreb, som teleselskabet 3 i øjeblikket er udsat for.

Det fortæller sikkerhedsekspert Jens Monrad fra sikkerhedsselskabet FireEye til Computerworld.

"Denne form for afpresning er meget udbredt, og det er ikke noget, som nødvendigvis er udført af en specielt sofistikeret hacker," fortæller han.

Jens Monrad understreger, at han udtaler sig generelt om denne type angreb og ikke ønsker kommentere specifikt på den konkrete sag. 

Angreb er sjældent avancerede

Men han fortæller, at det er hans oplevelse, at denne type afpresningssager ofte skyldes, at de berørte virksomheder er blevet ofre for ganske usofistikerede hackerangreb. 

"En af de mest anvendte metoder er SQL-inection, der er en meget simpel metode. Det er noget, som alle kan lære at udføre ved at Google lidt," siger han.

Eksempelvis blev det britiske teleselskab TalkTalk i 2015 ramt af et angreb af denne type.

Dengang var det en 19-årig britisk hacker, der tilstod at stå bag angrebet. Han krævede 465 bitcoins (der på daværende tidspunkt havde en værdi af knap 1,8 millioner kroner) for ikke at offentliggøre de stjålne kundedata.

Jens Monrad tilføjer ligeledes, at andre udbredte metoder er phising-angreb, hvor ofrene lokkes til at klikke på et skadeligt link eller åbne en skadelig fil.

Ligesom bliver virksomheder i stigende grad også udsat for såkaldt CEO-svindel eller "fake-president" svindel, hvor hackere udgiver sig for at være en højtplaceret medarbejder i virksomheden og på denne måde lokker ansatte til at sende filer med fortrolige oplysninger til dem.

Noget som blandt andet amerikanske Snapchat har været udsat for.

Men når denne type svindel er så simpel - er det så ikke også meget simpelt for virksomheder at beskytte sig mod den? 

"Jo, det kan man sige, men i den helt konkrete sag vil jeg gerne opfordre til, at man ikke begynder at pege fingre af nogen, når vi ikke har kendskab til, hvad der rent faktisk er sket," siger Jens Monrad.

3 afviser forhandling med svindlere

Teleselskabet 3 understreger, at virksomheden ikke ønsker at forhandle med afpresserne.

I stedet har virksomheden afleveret sagen til myndighederne og valgt at informere offentligheden om den.

Det er ifølge Jens Monrad en klog strategi at forfølge, hvis man som virksomhed bliver udsat for denne type angreb.

Han forklarer, at det kan være fristende for en virksomhed at betale, fordi afpresningssummen kan være relativ lille sammenlignet med den skade, som det påføre virksomhedens brand og det eventuelle tab af kunder, som det kan resultere i. 

"Men problemet er, at der ingen garanti er for at afpresningen stopper her, og hvis det efterfølgende kommer frem, at du som virksomhed har betalt afpresser og forsøgt at skjule så står du med en meget dårligere sag i offentligheden," lyder hans vurdering.

Læs også: Hackere har stjålet data tusindsvis af 3-kunder: Det skal du gøre om 3-kunde




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Produktion 2.0: Drift og sikkerhed når der går IT i OT

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

23. februar 2023 | Læs mere


MS Power Platform

Bliv inspireret til, hvordan du kan gribe mulighederne via Microsofts Power Platform og Power Apps gennem oplæg om og demonstrationer af, hvordan danske virksomheder anvender mulighederne. Eksempelvis ved at visualisere og dele data med Power BI, tilpasse, digitalisere workflows med Power Apps samt automatisere workflows mellem services med Power Automate.

28. februar 2023 | Læs mere


Customer Experience - sådan får du glade og loyale kunder

En dyb og relevant indsigt i dine kunders behov, ageren og navigeren er med til at skabe den bedste kundeoplevelse. Det kræver mange data, og det er afgørende at virksomhederne har det rette setup og viden om dataindsamling og dataanalyse. Deltag på dette semirnår og bliv klogere på de store aktuelle muligheder som data, software og ny innovation skaber inden for customer experience.

01. marts 2023 | Læs mere