Artikel top billede

ATP fyrer KMD efter måneders utilfredshed: KMD mister kæmpe-ordre midt i alvorlig krise

Opdateret: Efter mange måneders tovtrækkeri opsiger Udbetaling Danmark og ATP it-leverandøren KMD. Dermed mister KMD en af selskabets allerstørste kunder.

Udbetaling Danmark, der bestyres af pensionskassen ATP, opsiger efter mange måneders tovtrækkeri og utilfredshed sin meget store aftale med KMD.

Det sker efter, at ATP adskillige gange har rettet voldsom kritik mod KMD, som er stærkt forsinket i arbejdet med at levere den aftalte løsning, Social Pension, der skal anvendes til at udbetale pension til 1,3 millioner danskere.

"Bestyrelsen for Udbetaling Danmark har besluttet at ophæve kontrakten med KMD [...] Det sker efter kritiske drøftelser med KMD, hvor det ikke er lykkedes at finde en acceptabel løsning," lyder det i en pressemeddelelse fra ATP.

ATP meddeler envidere, at selskabet 'gerne havde set,' at KMD havde leveret systemet som aftalt, men ATP peger på dårlig projektstyring, manglende viden om metode og manglende viden om pension blandt KMD's folk som nogle af de væsentlige mangelpunkter.

"[KMD vil] ikke på tilfredsstillende vis kompensere Udbetaling Danmark og kommunerne for de store millionbeløb, forsinkelserne koster," lyder det fra Udbetaling Danmark.

Det er nu planen, at ordren på at udvikle og levere Social Pension skal i genudbud i løbet af foråret. Her vil ATP med en udelukkelsesparagraf fra udbudsloven i hånden udelukke KMD fra at byde.

Mange måneders utilfredshed

ATP har tidligere krævet, at KMD tilbagebetaler en halv milliard kroner for de meget omfattende forsinkelser, ligesom ATP flere gange har truet med at ophæve den pågældende kontrakt, hvis ikke KMD rettede ind.

Det kan du læse mere om her: Pensions-gigant kræver en halv milliard af KMD - har fået nået nok af forsinkede it-systemer.

Utilfredsheden fik yderligere næring fornylig, da det kom frem, at mindre end halvdelen af de komponenter, som KMD indtil videre har udviklet til projektet, i strid med ATP's ønsker er baseret på standardkomponenter.

"Dette gør det betragteligt dyrere for os at vedligeholde og sværere at genudbyde. Vi har indtil nu løbende forsøgt at finde løsninger sammen med KMD, men desværre uden held. KMD mener, at ATP er hovedansvarlig for udfordringerne i projektet, og det er vi dybt uenige i. Derfor ser vi ikke anden udvej end at ophæve kontrakten," lyder det fra Lillian Mogensen, koncerndirektør i ATP og direktør i Udbetaling Danmark.

KMD afviser blankt, at ATP ikke få leveret det aftale standard-baserede system.

"KMD har tilbudt et system med en arkitektur, som er baseret på et SAP standardsystem, der opfylder kravene i ATP's udbud. ATP har gennem hele projektet været klar over og haft viden om systemets arkitektur, samt omfanget af specialudvikling. Specialudviklingen har været nødvendig for at implementere de krav, som ATP i øvrigt har stillet til systemet. ATP har hele tiden været bekendt med, at der ikke findes en standardløsning til håndtering af en så kompleks lovgivning som den danske pensionslovgivning," siger KMD's juridiske direktør, Mark Skriver Nielsen.

Ifølge ham garanterer KMD, at systemet både kan vedligeholdes og overtages af andre leverandører end KMD på almindelige markedsvilkår.

Mange problemer

ATP's fyring af KMD er den hidtidige kulmination på en lang række problemer for KMD, der helt usædvanligt for en virksomhed af denne størrelse for tiden oplever, at en lang række af selskabets helt store kunder i enighed udtrykker massiv utilfredshed.

KMD har således netop indgået forlig med kommunernes it-selskab Kombit om en lignende sag. Dette har ført til tilbagebetaling fra KMD af 100 millioner kroner til kommunerne.

Både kommunerne, ATP, FTF-A, Skat, Region Syddanmark og senest Coop har i hårde vendinger udpeget KMD som en væsentlig årsag til it-problemer.

Flere af dem har peget på dårlige leverancer, manglende efterlevelse af aftaler og dårligt samarbejde som nogle af de væsentligste kritikpunkter.

Fornylig har både Region Syddanmark og FTF-A ophævet store aftaler med KMD om udvikling og levering af store it-systemer, mens Skat har stævnet KMD med krav om tilbagebetaling af 700 millioner kroner for det kuldsejlede EFI-projekt.

"Vi står med et it-system, der aldrig kom til at fungere og en leverandør, der ikke har leveret som lovet," sagde skatteminister Karsten Lauritzen (V) dengang.

Vundet foran andre store

KMD vandt i foråret 2015 ordren med at udvikle Social Pension foran selskaber som CSC, EG, IBM og Netcompany.

ATP har tidligere beskyldt KMD for at score 23 millioner kroner hver eneste måned, systemet er forsinket. Dette skyldes, at Social Pension skal erstatte et af KMD's langt dyrere monopolsystemer.

Det kan du læse mere om her: KMD scorer 23 millioner kroner om måneden på ikke at levere offentligt it-system til aftalt tid

Samme kritik retter kommunerne for tiden mod KMD. De truer direkte med at udelukke KMD fra fremtidige ordrer.

KMD-topchef Eva Berneke har kategorisk afvist, at KMD skulle spekulere i at forsinke systemerne for egen vindings skyld.

Det kan du læse mere om her. KMD-topchef efter voldsom kritik: "Jeg afviser fuldstændigt blankt, at KMD spekulerer i at forsinke systemer til kommunerne"




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere