Masser af it, sensorer og dataanalyser skal i spil: Danmark skal helt i front med selvsejlende skibe

Danmark skal være helt fremme i førerfeltet, når de selvsejlende skibe skal bygges og sejle sikkert fra havn til havn. Læs her, hvad Danmarks ambitioner er inden for bygning af systemer til autonom skibsfart.

Danmarks skal som søfarts- og teknologi-nation også være helt fremme i førerfeltet, når det kommer til at benytte næste bølge inden for skibsfart: De autonome skibe.

De selvsejlende skibe kan få en central rolle for Danmark, så længe vi kan bygge driftssikkerhed ind i skibene, ligesom vi ser det på landevejene med de selvkørende biler.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) peger på, at Danmark skal være helt i front på teknologifronten og henviser til en foranalyse, som Søfartsstyrelsen og Danmarks Tekniske Universitet (DTU) står bag.

"Autonome maritime løsninger vil øge produktiviteten, lette logistikken og højne sikkerheden. Nu skal vi så sikre, at rammevilkårene er på plads, så der ikke er tekniske eller reguleringsmæssige barrierer, som spænder ben for udviklingen," lyder det fra Brian Mikkelsen i en pressemeddelelse om skibssatsningen.

Læs også: Her er planen med de selvflyvende taxier: Sådan kan du blive afhentet ved hoveddøren

Danmark skal på søkortet
Foranalysen udarbejdet af Søfartsstyrelsen og DTU peger i retning af, hvordan skibene fremover med fordel kan benytte sensorteknologien til at begive sig ud på de syv verdenshave på egen hånd.

Foranalysen skal nu bruges som inspirationspapir til andre og afprøves i forhold til blandt andet sikkerhed og fejlhåndtering.

I første omgang har der været fokuseret på mindre skibe som eksempelvis ø-færger og slæbebåde samt forsyningsskibe til boreplatforme og vindmøller.

"Jeg har bedt Søfartsstyrelsen fortsætte dialogen med erhvervet og brugerne om, hvorvidt der er projekter, der kan sættes i gang i nærmeste fremtid som kan styrke vores viden på området og medvirke til at få Danmark på søkortet, når der tales om autonom teknologi," forklarer Brian Mikkelsen i pressemeddelelsen.

Skibet er ladet med it
I dag er skibe allerede proppet med sensorer som navigationsudstyr som eksempelvis GPS og elektroniske søkort, der hjælper farttøjerne med at nå sikkert frem i havn.

Dertil kommer en autopilot, der holder skibet på rette kurs, hvor manuel styring af ror og hovedmotor oftest benyttes ved manøvrering eller for at håndtere en fejlsituation.

I den sammenhæng er det værd at bemærke, at tal fra den europæiske organisation European Maritime Safety Agency (EMSA) til hindring og opklaring af søulykker viser, at 62 procent af alle ulykker til søs med EU-registrerede skibe i perioden 2011 til 2016 skyldtes menneskelige fejl.

Derfor er det afgørende, at man kan få bygget korrekt og pålidelig fortolkning af søfartsreglerne ind i de selvsejlende skibe.

"Snævre farvande og fartøjer med begrænset manøvreevne, f.eks. på grund af størrelse og dybgang, er i særlig grad udfordrende såvel for navigatører som for algoritmer, der skal kunne varetage autonom navigation," lyder det fra DTU's forundersøgelse af de autonome skibe.

Her lyder det også, at visionen med fuldt ud selvsejlende skibe er, at de selv kan fortolke situationer og de givne omgivelser og herefter reagere på fornuftig og håndtere alle situationer selv.

Samtidig hævdes det også i DTU-foranalysen, at det fortsat diskuteres, om helt ubemandede skibe er det mest hensigtsmæssige og økonomiske rentable for alle typer selvsejlende farttøjer.

Du kan læse mere om DTU-foranalysen her.

Læs også:
Selvsejlende kæmpefragtskibe på vej på havene: Skal søsættes inden 2020

It-system har luret bølgernes dynamik: Kan forudsige kæmpebølger på havet


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDCH A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Vælg den rigtige storage-løsning og skab mere værdi

Valget af storage-løsning er blevet et strategisk valg, der skal passes ind i virksomhedens overordnede mål og planer. På denne konference får du overblik over de væsentligste problemstillinger og indblik i nogle af de nyeste løsninger inden for moderne datacenter-drift, cloud-løsninger, serverum, drifts-modeller og it-sikkerhed.

18. januar 2018 | Læs mere


It-sikkerhed 2018: Dit forsvar mod nye digitale trusler

Trusselsbilledet ændrer sig hele tiden. Flere end nogensinde før bliver udsat for cyberangreb, og hackerne finder konstant nye veje ind i virksomhedernes systemer. Kom og bliv opdateret på den aktuelle sikkerhedssituation. Vi går i dybden med de nyeste tendenser inden for it-kriminalitet, og når dagen er omme, er du klædt på til at styrke din virksomheds digitale selvforsvar.

23. januar 2018 | Læs mere


Få succes med customer experience

Fremtidens kunder skal vindes med den bedste kundeoplevelse. Vi sætter fokus på, hvordan I kommer i gang med at give bedre oplevelser til jeres kunder og brugere. Kom og hør om forretningsmodeller, centrale begreber og værktøjer som brugervenlighed, brugerrejser, betalingsløsninger og alle de andre centrale områder, som du forventes at have styr på, når kunderne skal sikres den nødvendige 5-stjernede oplevelse.

25. januar 2018 | Læs mere






Computerworld
Live fra Retten i Glostrup (afsluttet): Retten vurderer: Må Computerworld fortsætte liveblog eller ej?
Live fra Retten i Glostrup: Vi er tilbage i retten til Atea-sagens tredjesidste dag inden jul. Følg med i sagen her live og hør om, hvorvidt en rejse til USA var ren ferie på skatteydernes penge eller ej.
CIO
Falcks mangeårige CIO stopper: "Jeg forlader min stilling inden for en uges tid"
Torben Ruberg, der er Group CIO i Falck og i 2015 blev kåret til Årets CIO i Danmark, må forlade topstillingen hos Falck.
Comon
Ny topmobilprocessor afsløret: Her er de fire ting, du skal vide om Snapdragon 845
Qualcomm har præsenteret sin Snapdragon 845-chipsæt, som vil være at finde i mange af næste års bedste Android-telefoner. Her er alt, hvad du skal vide om chippen
Job & Karriere
Dansk it-virksomhed indførte fire-dages arbejdsuge: I dag er sygefraværet rekord-lavt og direktøren har tabt sig 13 kilo
Interview: Great Place To Work kategori-vinderen IIH Nordic har indført en fire-dages arbejdsuge og taget et opgør med forstyrrende storrums-kontorer og en frustrerende mailkultur. I dag er medarbejderne gladere end nogensinde før.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.