Masser af it, sensorer og dataanalyser skal i spil: Danmark skal helt i front med selvsejlende skibe

Danmark skal være helt fremme i førerfeltet, når de selvsejlende skibe skal bygges og sejle sikkert fra havn til havn. Læs her, hvad Danmarks ambitioner er inden for bygning af systemer til autonom skibsfart.

Danmarks skal som søfarts- og teknologi-nation også være helt fremme i førerfeltet, når det kommer til at benytte næste bølge inden for skibsfart: De autonome skibe.

De selvsejlende skibe kan få en central rolle for Danmark, så længe vi kan bygge driftssikkerhed ind i skibene, ligesom vi ser det på landevejene med de selvkørende biler.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) peger på, at Danmark skal være helt i front på teknologifronten og henviser til en foranalyse, som Søfartsstyrelsen og Danmarks Tekniske Universitet (DTU) står bag.

"Autonome maritime løsninger vil øge produktiviteten, lette logistikken og højne sikkerheden. Nu skal vi så sikre, at rammevilkårene er på plads, så der ikke er tekniske eller reguleringsmæssige barrierer, som spænder ben for udviklingen," lyder det fra Brian Mikkelsen i en pressemeddelelse om skibssatsningen.

Læs også: Her er planen med de selvflyvende taxier: Sådan kan du blive afhentet ved hoveddøren

Danmark skal på søkortet
Foranalysen udarbejdet af Søfartsstyrelsen og DTU peger i retning af, hvordan skibene fremover med fordel kan benytte sensorteknologien til at begive sig ud på de syv verdenshave på egen hånd.

Foranalysen skal nu bruges som inspirationspapir til andre og afprøves i forhold til blandt andet sikkerhed og fejlhåndtering.

I første omgang har der været fokuseret på mindre skibe som eksempelvis ø-færger og slæbebåde samt forsyningsskibe til boreplatforme og vindmøller.

"Jeg har bedt Søfartsstyrelsen fortsætte dialogen med erhvervet og brugerne om, hvorvidt der er projekter, der kan sættes i gang i nærmeste fremtid som kan styrke vores viden på området og medvirke til at få Danmark på søkortet, når der tales om autonom teknologi," forklarer Brian Mikkelsen i pressemeddelelsen.

Skibet er ladet med it
I dag er skibe allerede proppet med sensorer som navigationsudstyr som eksempelvis GPS og elektroniske søkort, der hjælper farttøjerne med at nå sikkert frem i havn.

Dertil kommer en autopilot, der holder skibet på rette kurs, hvor manuel styring af ror og hovedmotor oftest benyttes ved manøvrering eller for at håndtere en fejlsituation.

I den sammenhæng er det værd at bemærke, at tal fra den europæiske organisation European Maritime Safety Agency (EMSA) til hindring og opklaring af søulykker viser, at 62 procent af alle ulykker til søs med EU-registrerede skibe i perioden 2011 til 2016 skyldtes menneskelige fejl.

Derfor er det afgørende, at man kan få bygget korrekt og pålidelig fortolkning af søfartsreglerne ind i de selvsejlende skibe.

"Snævre farvande og fartøjer med begrænset manøvreevne, f.eks. på grund af størrelse og dybgang, er i særlig grad udfordrende såvel for navigatører som for algoritmer, der skal kunne varetage autonom navigation," lyder det fra DTU's forundersøgelse af de autonome skibe.

Her lyder det også, at visionen med fuldt ud selvsejlende skibe er, at de selv kan fortolke situationer og de givne omgivelser og herefter reagere på fornuftig og håndtere alle situationer selv.

Samtidig hævdes det også i DTU-foranalysen, at det fortsat diskuteres, om helt ubemandede skibe er det mest hensigtsmæssige og økonomiske rentable for alle typer selvsejlende farttøjer.

Du kan læse mere om DTU-foranalysen her.

Læs også:
Selvsejlende kæmpefragtskibe på vej på havene: Skal søsættes inden 2020

It-system har luret bølgernes dynamik: Kan forudsige kæmpebølger på havet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer & Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Premium
Datatilsynet øger GDPR-kontrollen med ny strategi: Første del bliver spørgeskema med 100 spørgsmål
Det danske Datatilsyn er på vej med en ny data- og risikobaseret strategi i tre faser. Den første bliver et skema med op mod 100 spørgsmål, som virksomheder og myndigheder skal besvare. "Tilsynsmodellen har et element af stikprøvekontrol og er opbygget som en tragt," siger tilsynschef Frederik Siegumfeldt.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Hyperkonvergeret infrastruktur: Få det bedste fra on-premise og cloud
Det står stadig mere klart, at cloud ikke er løsningen på alle udfordringer. Høje og ofte uigennemskuelige omkostninger er én årsag – omfattende krav til standardisering er en anden. Det efterlader organisationen i et limbo, hvor det kan være svært at finde den rette balance mellem cloudløsninger og det on-premise baserede datacenter. I denne hvidbog kan du få inspiration til, hvordan du opbygger en hyperkonvergeret infrastruktur, der opfylder kravene til hurtig skalering og forretningsmæssig agilitet med XaaS.