(Foto: Rolls Royce)

Selvsejlende kæmpefragtskibe på vej på havene: Skal søsættes inden 2020

Dette fragtskib kan være på vej ud på de store verdenshave inden for de kommende år. Skibet sejler uden besætning og skal blot fjernovervåges fra land. Fordelene er enorme.

Inden for de kommende år vil vi begynde at se besætningsløse og selv-sejlende kæmpefragtskibe på de store verdenshave.

Sådan lyder det fra Rolls Royce, der i et netop offentliggjort white paper beretter om selskabets ambitiøse planer på området.

Rolls Royce - der er mest kendt for at bygge luksusbiler og fly-motorer - er overbevist om, at udviklingen mod de selvsejlende fragtskibe er uafvendelig - ikke mindst i lyset af, at bil-branchen for tiden arbejder på fuldt tryk på at udvikle selvkørende biler.

Det kan du læse mere om her: Derfor vil bil-firmaerne få afgørende betydning for it-firmaerne i de kommende år

Ideen med de store fragtskibe er, at de skal sejle og navigere automatisk, men at de skal overvåges og følges af en kaptajn, som befinder sig på land i et kontrol-center, hvor han hele tiden vil kunne overtage styringen af skibet.

Rolls Royce kalder projektet for AAWA (Advanced Autonomus Waterborne Applications Initiative). Her arbejder og tester forskere, ingeniører, skibs-designere og en række udstyrs-producenter teknologier og løsninger til de selvsejlende kæmpe-fragtskibe.

Hos AAWA er man sikker på, at de første selvsejlende fragtskibe vil være søsat inden 2020.

Fordelene er flere: Uden besætning er der plads til mere last, da der ikke skal afsættes plads på skibet til kahytter, kabys og andre opholds-områder. I stedet kan hele skibet udnyttes til at stable containere.

Uden mandskabs-områder vil skibene desuden blive langt lettere, ligesom selve skibskonstruktionen vil meget enklere, da store dele af et skib i dag er bygget alene til forplejning af mandskabet.

Forenklingen vil dermed føre til mindre vedligeholdelsesbehov, hvilket vil minimere omkostningerne, tidsforbruget og risikoen for nedbrud, hedder det.

Skibene vil samtidig blive billigere at bygge.

Desuden vil rederierne slippe for at skulle håndtere den ret omfattende logistiske håndtering af besætningsmedlemmer, der skal rejse til og fra påmønstrings-steder over alt i verden, ligesom de selvfølgelig vil kunne spare anseelige beløb i løn-omkostninger.

Ifølge Rolls Royce vil skibene desuden være langt sikrere i drift, selv om selskabet i white paperet er opmærksom på, at det kan indebære en risiko at indføre selvsejlende kæmpe-skibe.

Lykkes det for hackere at overtage kontrollen med sådan et skib, kan det eksempelvis udnyttes til at styre skibet ind i andre skibe eller i havneanlæg eller lignende.

Dermed vil skibene kunne anvendes til terror-formål, ligesom hackere vil kunne opkræve ransomware eller lignende for at frigive skibet igen.

AAWA skriver, at disse udfordringer skal adresseres, og at det er nødvendigt at gennemføre tilbundsgående og strukturerede undersøgelser af disse riscisi for at komme videre.

Også den amerikanske flåde arbejder på at udvikle selvsejlende skibe. Flåden har allerede søsat skibet Sea Hunter, som ubemandet kan sejle togter på op til tre måneder.

Se white paperet fra AAWA og Rolls Royce her: Remote and autonomous ships - the next steps

Læs også:

Prominente it-navne er bekymrede: Vil sikre, at intelligente it-systemer og robotter ikke vender sig mod os

Dansk kommune sender denne selvkørende bil på gaden om få måneder - og ja, den vil nok køre galt

Sådan kan du være med til at udvikle på selvkørende bil på vej til Danmark

Se de fede detaljer: Mercedes selvkørende fremtids-superbil er fyldt med it

Volvo: Vi har 100 selvkørende biler på gaden i 2017

Her er udfordringerne med selvkørende robotbiler i Danmark



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

21. august 2018 | Læs mere


GDPR fire måneder efter ikrafttræden: Få styr på processerne – de næste skridt

På dette seminar får du bud på, hvor du kan finde de skjulte proces-fordele ved at være GDPR-compliant. Og hvordan du får fikset de mest kritiske GDPR-mangler lige nu.

28. august 2018 | Læs mere


GDPR fire måneder efter ikrafttræden: Få styr på processerne – de næste skridt

På dette seminar får du bud på, hvor du kan finde de skjulte proces-fordele ved at være GDPR-compliant. Og hvordan du får fikset de mest kritiske GDPR-mangler lige nu.

30. august 2018 | Læs mere





Premium
IBM efter overtagelsen af 300 KMD-medarbejdere: "Vi har ikke planer om at indføre tryghedsaftaler"
Interview: IBM ønsker ikke at indføre tryghedsaftaler. Det er meldingen fra selskabets kommunikationschef, Benedicte Strøm, der understreger, at selskabet vil overholde sine forpligtelser over for de 300 KMD-ansatte, der overflyttes til virksomheden fra begyndelsen af oktober.
Computerworld
KMD tæt på milliardaftale med IBM: Klar til at outsource infrastruktur og hundredevis af medarbejdere
Ifølge Computerworlds oplysninger er KMD tæt på at outsource selskabets infrastruktur og driftsopgaver til IBM. Det betyder, at flere hundrede medarbejdere vil blive berørt af den flerårige aftale, som har en årlig værdi på omkring 500 millioner kroner.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Gør som millioner af andre brugere i hele verden - bind hele dit forretningssystem sammen med Microsoft Dynamics 365 Business Central
Alle kender efterhånden til ”digital transformation”, og uanset hvor langt din virksomhed er i processen, så kan I med det rette forretningssystem, tage de nødvendige skridt og løfte det hele op i skyen. Herigennem opnår I højere effektivitet gennem automatisering og enklere arbejdsgange for jeres medarbejdere. Det er nemt og hurtigt at komme i gang, og løsningen kan tilpasses i takt med at jeres forretningsbehov ændrer sig. Bliv klogere på Microsoft Dynamics 365 Business Central her.