Derfor kørte politiets kæmpe Polsag-projekt i sænk: "Ingen hos politiet kunne fortælle, hvorfor man skulle have et nyt system"

Politiets Polsag-projekt endte som en it-skandale, fordi politiet ikke engang kunne forklare egne arbejdsprocesser. Det fortæller en dansk professor, der har obduceret en række af danmarkshistoriens største it-skandaler.

Politiets kuldsejlede sagsbehandlingssystem, Polsag, er en af danmarkshistoriens største it-skandaler, og ifølge professor ved IT-Universitetet, Søren Lauesen, gik det blandt andet galt, fordi ingen vidste, hvad det nye system skulle bruges til.

Søren Lauesen har netop udarbejdet et udkast til en rapport, der undersøger årsagerne til en række af de seneste 20 års største it-skandaler.

Det kan du læse mere om her: Derfor ender danske it-projekter i kaos: Sådan får vi bugt med it-skandalerne

Og ved et debat-arrangement på IT-Universitetet onsdag fortalte han, hvordan det gik til, da udviklingen af politiets store sagsbehandlingssystem kørte af sporet.

"Ingen hos politiet kunne fortælle, hvorfor man skulle have et nyt system. Politiet vidste kun, at de skulle have et system, der var mere moderne end det gamle," sagde han og konstaterede herefter:

"Og det forstår man sådan set godt, når man ser skærmbillederne fra det gamle system. Det var en sort skærm med grønne streger og bogstaver, som man kender det fra it-systemerne tilbage i 1980'erne." 

Læs også: Derfor ender danske it-projekter i kaos: Sådan får vi bugt med it-skandalerne

Valget faldt på et standardsystem
It-virksomheden Scanjour, der var leverandør af sagsbehandlingssystemet, besluttede, at Polsag skulle baseres på et standardssystem.

Det var en beslutning, der ifølge Søren Lauesen umiddelbart virkede fornuftig. 

"Det kunne jeg også selv finde på at anbefale, men det udviklede sig bare ikke som forventet," fortalte han til debatarrangementet.  

Læs også: Dorte Toft: Politiet røvrendes med dybt forældet it - og millionerne fosser ud af kassen

For standard-systemer skal tilpasses den enkelte kundes arbejdsprocesser.

Derfor valgte leverandøren at indkalde politiets medarbejdere til et møde, der skulle gøre dem klogere på betjentenes arbejdsgange.

Ifølge Søren Lauesen mødte der i alt 40 betjente fra forskellige politikredse op på mødet.

"Men da leverandørens folk spørger dem, hvad det er for nogle arbejdsprocesser, som systemet skal understøtte, kigger betjentene på hinanden og svarer, at det kan de ikke oplyse, fordi deres arbejdsprocesser er fortrolige," fortæller Søren Lauesen.

Det er på trods af, at Scanjour er en certificeret leverandør, der er underlagt tavshedspligt.

Læs også: Minister: Derfor trækker vi stikket på Polsag

Leveandør står i absurd situation
Ifølge Søren Lauesen har politiet dog efterfølgende erkendt, at det egentlige problem ikke var fortroligheden, men at politiet ganske enkelt ikke var i stand til at beskrive sine arbejdsprocesser.

"Det betyder, at leverandøren står i den absurde situation, at man skal lave et system til nogle arbejdsprocesser, som den ikke kender."

Derfor vælger Scanjour en løsning, hvor virksomheden genskaber funktionaliteten i skærmbillederne fra det eksisterende system.

"Men det går efterhånden op for dem, at der er en masse helt specielle funktionaliteter, der ikke uden videre kan indbygges i et standardsystem," fortalte ITU-professoren.

Det er ifølge Søren Lauesen en medvirkende årsag til, at Polsag-projektet ender med at køre helt af sporet.

Læs også: Overblik: Sådan kørte Polsag helt af sporet
Blev stoppet seks år for sent
Polsag-projektet var estimeret til at tage tre år og seks måneder, men først efter syv år blev projektet skrinlagt uden nogensinde at have været taget i brug.

Prisen var fastlagt til 173 millioner, men den endelige regning endte på 354 millioner. 

Og sidst men ikke mindst blev det ifølge Søren Lauesen konstateret, at driftsomkostningerne vil blive fem gange større i forhold til det oprindelige system.

"Det var den væsentligste årsag til, at man valgte at lukke projektet. Det var et sund beslutning, men den kom bare seks år for sent," fortalte Søren Lauesen, der konstaterer, at projektet aldrig burde være kommet længere end ide-fasen.

Læs også:

Derfor har politiet lagt Polsag-afløser til halv milliard kroner i kunstigt koma

Professor: Vi kan undgå flere offentlige it-skandaler ved at fjerne it-udviklingen fra det offentlige

Dansk opgør med standardsystemer: Derfor kan standardsystemer give store problemer

Statens It-projektråd: De statslige it-skandaler vil fortsætte, hvis ikke der bliver ændret på basale forhold

Professor: Det offentlige har selv ansvaret for mange af de store it-katastrofer



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Salg, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger inden for CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Kompetera SolutionsDay 2017

Som it-professionel i dag forventes du at have et bud på fremtiden, fod på sikkerheden og fuldt styr på driften. På Kompetera SolutionsDay 2017 får du inspiration og svar - kom og hør spændende indlæg fra blandt andre Jakob Scharf tidligere chef for PET og Ken Bonefeld Nielsen, head of corporate security & ACA Department hos Sony Mobile Communications.

05. oktober 2017 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

10. oktober 2017 | Læs mere


EU persondataforordning - praktiske løsninger på dataudfordringer

Seminaret sætter fokus på dataportabilitet, Right to be Forgotten og 72-timers notifikationsreglen. Den 25. maj 2018 skal det hele være på plads! Her skal danske virksomheder leve op til EUs nye regler om databeskyttelse. Deltag og få indsigt i metoder og praktiske eksempler.

11. oktober 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

Computerworld
Apples nye iOS 11 skaber store batteriproblemer på iPhone og iPad: Disse fire ting kan du gøre ved det
Apples nye iOS 11 skaber batteriproblemer for mange brugere, der oplever, at iPhonen pludselig ikke længere holder til en hel dag på jobbet. Du kan dog selv minimere problemet med disse fire lette trin.
CIO
Bare glem alle advarsler og alarmklokker: ”Din smartphone får ikke virus”
Sikkerhedsfirmaer advarer jævnligt om, at almindelige menneskers smartphone står pivåbne for virus og malware. Men ifølge en kendt sikkerhedsekspert findes det stort set ikke i Danmark.
Comon
Oversigt: Her er de bedste Android-smartphones der kan købes i Danmark
Det vrimler med spændende Android-smartphones på markedet. Vi har samlet en oversigt over de bedste Android-telefoner, du kan købe herhjemme netop nu.
Job & Karriere
Se listen: Disse it-folk bliver ansat på stedet - cheferne skriger efter helt bestemte it-kompetencer
Der er en markant mangel på it-folk med helt bestemte kompetencer samtidig med, at it-cheferne er i gang med at øge bemandingen i it-organisationerne. Se listen med de mest efterspurgte it-kompetencer netop nu.
White paper
Digitaliseringen af finanssektorens sætter skub i et helt nyt syn på it-infrastruktur
Finanssektoren er i fuld gang med en voldsom digital omvæltning. Det betyder blandt andet et helt nyt syn på it-infrastruktur. Stadig flere virksomheder skifter fokus fra on-premise-løsninger til et miks af on-premise, hosting og cloud som kaldes en hybrid it-infrastruktur. Læs i dette whitepaper udarbejdet af IDC for Interxion om udviklingen, den nye tankegang og de umiddelbare fordele. 12 sider på engelsk.