Derfor kørte politiets kæmpe Polsag-projekt i sænk: "Ingen hos politiet kunne fortælle, hvorfor man skulle have et nyt system"

Politiets Polsag-projekt endte som en it-skandale, fordi politiet ikke engang kunne forklare egne arbejdsprocesser. Det fortæller en dansk professor, der har obduceret en række af danmarkshistoriens største it-skandaler.

Politiets kuldsejlede sagsbehandlingssystem, Polsag, er en af danmarkshistoriens største it-skandaler, og ifølge professor ved IT-Universitetet, Søren Lauesen, gik det blandt andet galt, fordi ingen vidste, hvad det nye system skulle bruges til.

Søren Lauesen har netop udarbejdet et udkast til en rapport, der undersøger årsagerne til en række af de seneste 20 års største it-skandaler.

Det kan du læse mere om her: Derfor ender danske it-projekter i kaos: Sådan får vi bugt med it-skandalerne

Og ved et debat-arrangement på IT-Universitetet onsdag fortalte han, hvordan det gik til, da udviklingen af politiets store sagsbehandlingssystem kørte af sporet.

"Ingen hos politiet kunne fortælle, hvorfor man skulle have et nyt system. Politiet vidste kun, at de skulle have et system, der var mere moderne end det gamle," sagde han og konstaterede herefter:

"Og det forstår man sådan set godt, når man ser skærmbillederne fra det gamle system. Det var en sort skærm med grønne streger og bogstaver, som man kender det fra it-systemerne tilbage i 1980'erne." 

Læs også: Derfor ender danske it-projekter i kaos: Sådan får vi bugt med it-skandalerne

Valget faldt på et standardsystem
It-virksomheden Scanjour, der var leverandør af sagsbehandlingssystemet, besluttede, at Polsag skulle baseres på et standardssystem.

Det var en beslutning, der ifølge Søren Lauesen umiddelbart virkede fornuftig. 

"Det kunne jeg også selv finde på at anbefale, men det udviklede sig bare ikke som forventet," fortalte han til debatarrangementet.  

Læs også: Dorte Toft: Politiet røvrendes med dybt forældet it - og millionerne fosser ud af kassen

For standard-systemer skal tilpasses den enkelte kundes arbejdsprocesser.

Derfor valgte leverandøren at indkalde politiets medarbejdere til et møde, der skulle gøre dem klogere på betjentenes arbejdsgange.

Ifølge Søren Lauesen mødte der i alt 40 betjente fra forskellige politikredse op på mødet.

"Men da leverandørens folk spørger dem, hvad det er for nogle arbejdsprocesser, som systemet skal understøtte, kigger betjentene på hinanden og svarer, at det kan de ikke oplyse, fordi deres arbejdsprocesser er fortrolige," fortæller Søren Lauesen.

Det er på trods af, at Scanjour er en certificeret leverandør, der er underlagt tavshedspligt.

Læs også: Minister: Derfor trækker vi stikket på Polsag

Leveandør står i absurd situation
Ifølge Søren Lauesen har politiet dog efterfølgende erkendt, at det egentlige problem ikke var fortroligheden, men at politiet ganske enkelt ikke var i stand til at beskrive sine arbejdsprocesser.

"Det betyder, at leverandøren står i den absurde situation, at man skal lave et system til nogle arbejdsprocesser, som den ikke kender."

Derfor vælger Scanjour en løsning, hvor virksomheden genskaber funktionaliteten i skærmbillederne fra det eksisterende system.

"Men det går efterhånden op for dem, at der er en masse helt specielle funktionaliteter, der ikke uden videre kan indbygges i et standardsystem," fortalte ITU-professoren.

Det er ifølge Søren Lauesen en medvirkende årsag til, at Polsag-projektet ender med at køre helt af sporet.

Læs også: Overblik: Sådan kørte Polsag helt af sporet
Blev stoppet seks år for sent
Polsag-projektet var estimeret til at tage tre år og seks måneder, men først efter syv år blev projektet skrinlagt uden nogensinde at have været taget i brug.

Prisen var fastlagt til 173 millioner, men den endelige regning endte på 354 millioner. 

Og sidst men ikke mindst blev det ifølge Søren Lauesen konstateret, at driftsomkostningerne vil blive fem gange større i forhold til det oprindelige system.

"Det var den væsentligste årsag til, at man valgte at lukke projektet. Det var et sund beslutning, men den kom bare seks år for sent," fortalte Søren Lauesen, der konstaterer, at projektet aldrig burde være kommet længere end ide-fasen.

Læs også:

Derfor har politiet lagt Polsag-afløser til halv milliard kroner i kunstigt koma

Professor: Vi kan undgå flere offentlige it-skandaler ved at fjerne it-udviklingen fra det offentlige

Dansk opgør med standardsystemer: Derfor kan standardsystemer give store problemer

Statens It-projektråd: De statslige it-skandaler vil fortsætte, hvis ikke der bliver ændret på basale forhold

Professor: Det offentlige har selv ansvaret for mange af de store it-katastrofer



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer & Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens It service management: Optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

22. november 2017 | Læs mere


GDPR - De sidste skridt frem mod fuld compliance

På denne konference vil du høre danske virksomheder fortælle om deres GDPR-projekter og deres udvikling, faldgruber og gevinster. Du vil også få præsenteret en række værktøjer - både proces- og it-værktøjer - der hjælpe dig med at nå det sidste stykke frem mod målet: At blive fuld compliant med de nye GDPR-regler inden 25. maj 2018.

07. december 2017 | Læs mere


Office 365 og Windows 10: Sådan udnytter du de nyeste værktøjer og funktioner

Office 365 har over de senere fem år vundet indpas i utallige danske virksomheder. Mange af disse er nu også i gang med at opgradere til Microsofts Windows 10. På dette event bliver du klogere på mulighederne og udfordringerne med Office 365 og Windows.

12. december 2017 | Læs mere






CIO
Ekspert er ikke i tvivl: Det er nødvendigt at indføre helt nye KPI’er i virksomhederne
Interview: Mange virksomheder er nødt til at indføre helt nye KPI'er, der skal bruges til at måle og styre den digitale indsats. Gartners toprådgiver Peter Søndergaard forklarer, hvorfor det er nødvendigt - og hvordan du kommer i gang.
Comon
Test af Razer Phone: Hvem havde troet, at et gaming-brand ville lancere årets mobiloverraskelse?
Test: Razer har lanceret sin første smartphone, og mens det langt fra er en smartphone for alle, så indeholder den alligevel nogle innovative ideer, som vi kan lide.
Job & Karriere
Dansk it-virksomhed indførte fire-dages arbejdsuge: I dag er sygefraværet rekord-lavt og direktøren har tabt sig 13 kilo
Interview: Great Place To Work kategori-vinderen IIH Nordic har indført en fire-dages arbejdsuge og taget et opgør med forstyrrende storrums-kontorer og en frustrerende mailkultur. I dag er medarbejderne gladere end nogensinde før.
White paper
Sådan anvender du Microsofts Assessment og Planning Toolkit i dit it-miljø
Dette whitepaper gennemgår hvordan du anvender du Microsofts Assessment og Planning Toolkit i dit it-miljø og kommer med specifikke råd og konkret vejledning til anvendelsen.