Artikel top billede

Mozilla-topfolk i åben diskussion: Kan teknologiske forbedringer overhovedet redde Firefox?

Moxilla har efter nogle års nedtur fået indbygget en række teknologiske forbedringer i Firefox. Men er det overhovedet nok til at få trukket brugerne tilbage fra Chrome, der buldrer frem?

Firefox-browseren har i lang tid været under voldsom pres af de øvrige store browsere på markedet - Googles Chrome, Apples Safari og Microsofts Edge.

Chromes markedsandel er fire gange så stor som Firefox, der ifølge Net Applications sidder på 12 procent af det globale markedet, men med kurs på under de 10 procent.

At Chrome er meget anvendt understreges måske af, at Mozillas marketingchef, Eric Pettit, i en blogpost skriver, at han faktisk selv anvender Chrome hver dag - godtnok til leg, mens han siger, at han anvender Firefox til arbejde.

Han opfordrer imidlertid alle til ikke kun at anvende Chrome, som ifølge ham er bygget alene med henblik på at maksimere indtjening på alt.

"Jeg er ok med Chrome. Men jeg kan ikke lide kun at bruge Chrome, for det er, hvad Chrome ønsker. Chrome er ikke ond, bare for stor. Dens indflydelse på internet-økonomien og personer er ude af balance," skriver han i blogposten med titlen Browse against the machine.

Igen på toppen

Her bedyrer han, at Firefox efter nogle år, hvor browseren har haltet bagefter den teknologiske udvikling, nu igen er på toppen.

"Performance er igen på toppen, og der er meget mere på vej, hvilket burde gøre Firefox til et stærkt alternativ for mange af os. Så husk at genåbne Firefox næste gang du har brug for en browser," skriver han.

Det er ikke alle enige i.

Mozillas tidligere CTO, Andreas Gal peger i et blogindlæg på, at browserne er nærmest ens i både udseende og brug.

Han mener derfor ikke, at teknologiske småforbedringer kan få ret mange brugere til at skifte til en ny browser.

"Det er ikke sandsynligt, at man kan flytte brugere ved at være en smule hurtigere eller ved at anvende en smule mindre memory," skriver han.

Han mener, at fremtiden ser dyster ud for Firefox, hvis ikke udviklingen bliver vendt.

Under titlen Chrome won ('Chrome vandt') skriver han i et blogindlæg, at både Firefox og Microsofts Internet Explorer ganske stille taber markedsandele i et marked, der ellers vokser ganske pænt.

"Firefox flytter sig nærmest ikke. Det betyder nok, at browseren vil leve i mange år, men med faldende markedsandel. Det betyder desværre også, at det ikke er muligt at gennemføre en turnaround", skriver han.

Læs også:

Skifter grafisk identitet: Mozilla skal nu hedde 'moz://a'

Browser-krigen 2016: Vælger du Chrome, Firefox, Safari, Edge - eller en helt anden browser?

Hackerne kaster sig over de fire største browsere: Her er den mest usikre browser

Chrome buldrer frem: Er nu verdens mest udbredte browser - Microsoft drøner tilbage




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere