TDC: DDOS-angreb mod Danmark kraftigere end nogensinde før

En ny rapport fra TDC’s Security Operations Center viser, at DDoS-angreb steg i styrke fra 2015 til 2016. Og TDC så det kraftigste angreb nogensinde.

Artikel top billede

Aldrig har DDoS-angreb mod danske virksomheders infrastuktur og servere været så kraftige som nu.

Det viser en rapport fra TDC’s Security Operations Center (SOC), der har målt angrebsstørrelse og frekvens på DDoS-angreb og lignende, der rammer et tre-cifret antal danske kunder virksomheder.

Særligt opsigtsvækkende er størrelsen af angreb, der er vokset med mere end 50 procent siden 2015.

I 2016 var gennemsnitsstørrelsen på et DDoS-angreb 4,5 Gbit i sekundet, og samtidig er de helt store angreb også vokset.

I 2016 blev der registreret 33 angreb over 100 Gbit/s mod en ip-adresse på TDC’s net.

Væksten i styrke er dog forventeligt, forklarer Lars Højberg, der er centerchef for SOC. Han forklarer de større angreb med, at der blandt andet er kommet højere bredbåndshastigheder.

“En mulig forklaring er, at der er højere bredbåndshastigheder hos de borgere og virksomheder, der har inficerede maskiner, der er en del af de botnet, som udfører DDoS-angrebene. Jo højere hastigheder, jo mere data kan der i sagens natur sendes i et angreb,” forklarer Lars Højberg.

“Samtidig sidder virksomhederne, der er mål for angrebene, jo også på større linjer, så der skal et større angreb til, før en linje er fyldt op, og det betyder, at botnets kapacitet bliver større,” tilføjer Lars Højberg.

Svært at finde bagmænd

Det største angreb mod en IP-adresse på TDC’s netværk var på 230 gbit/s, men selvom det er store mængder data, betyder det ikke, at bagmændene er lette at spore.

“Når vi oplever og analyserer et DDoS-angreb, kan vi ikke se den bagvedliggende tjeneste, men kun at angrebet kommer fra almindelige internetbrugere - altså dem med inficerede computere - og så ender sporet ofte der. I mange tilfælde er IP-afsenderadressen endda forfalsket,” siger Lars Højberg.

Dog har en lækket kundedatabase fra DDoS-tjenesten Vdos ført til, at TDC og NC3 kunne identificere tre unge drenge under 18, der havde bestilt angreb mod andre danske privatpersoner.

Læs mere: Politianmeldt af TDC: Unge drenge bestilte cyberangreb mod andre danskere på nettet

Nemt at købe sig adgang

Mens hacking stadig er et relativt videnskrævende foretagende, er det lettere at udføre et DDoS-angreb. 

“Vi kender ikke altid motivationen bag et specifikt angreb, men der er mange forskellige typer angreb. Ofte er det politisk motiveret som angrebet på 3F i forbindelse med Restaurant Vejlegården-sagen, eller også handler det om pengeafpresning. Men vi ser også unge gamere, der rammer hinanden i forbindelse med en vigtig turnering eller skoleelever, der ikke har nået at læse op til eksamen og rammer skolens servere til eksamen. Det kommer i mange varianter,” siger Lars Højberg.

Det er her, hvor et DDoS-angreb adskiller sig fra et mere avanceret hackerangreb: Man behøver ikke at have den store tekniske indsigt. Man skal blot kende et site, hvor man kan bestille et angreb.

“Det kan koste helt ned til fem dollars, og så skriver du bare IP-adressen ind i et felt og så er angrebet startet. Der findes sågar sider, hvor du kan få et prøveangreb i ti minutter, før du betaler, eller andre tjenester, som lover pengene retur, hvis angrebet ikke lykkes. Om man så rent faktisk får pengene igen er nok tvivlsomt,” siger Lars Højberg.

Den gennemsnitslige angrebslængde i 2016 var 36 minutter per angreb, og et DDoS-angreb består ofte af flere mindre aktioner.

Læs også: Lone er certificeret hacker: "Hvis man vil have god it-sikkerhed, er man nødt til at forstå, hvordan de gode hackere arbejder"

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S