TDC: DDOS-angreb mod Danmark kraftigere end nogensinde før

En ny rapport fra TDC’s Security Operations Center viser, at DDoS-angreb steg i styrke fra 2015 til 2016. Og TDC så det kraftigste angreb nogensinde.

Artikel top billede

Aldrig har DDoS-angreb mod danske virksomheders infrastuktur og servere været så kraftige som nu.

Det viser en rapport fra TDC’s Security Operations Center (SOC), der har målt angrebsstørrelse og frekvens på DDoS-angreb og lignende, der rammer et tre-cifret antal danske kunder virksomheder.

Særligt opsigtsvækkende er størrelsen af angreb, der er vokset med mere end 50 procent siden 2015.

I 2016 var gennemsnitsstørrelsen på et DDoS-angreb 4,5 Gbit i sekundet, og samtidig er de helt store angreb også vokset.

I 2016 blev der registreret 33 angreb over 100 Gbit/s mod en ip-adresse på TDC’s net.

Væksten i styrke er dog forventeligt, forklarer Lars Højberg, der er centerchef for SOC. Han forklarer de større angreb med, at der blandt andet er kommet højere bredbåndshastigheder.

“En mulig forklaring er, at der er højere bredbåndshastigheder hos de borgere og virksomheder, der har inficerede maskiner, der er en del af de botnet, som udfører DDoS-angrebene. Jo højere hastigheder, jo mere data kan der i sagens natur sendes i et angreb,” forklarer Lars Højberg.

“Samtidig sidder virksomhederne, der er mål for angrebene, jo også på større linjer, så der skal et større angreb til, før en linje er fyldt op, og det betyder, at botnets kapacitet bliver større,” tilføjer Lars Højberg.

Svært at finde bagmænd

Det største angreb mod en IP-adresse på TDC’s netværk var på 230 gbit/s, men selvom det er store mængder data, betyder det ikke, at bagmændene er lette at spore.

“Når vi oplever og analyserer et DDoS-angreb, kan vi ikke se den bagvedliggende tjeneste, men kun at angrebet kommer fra almindelige internetbrugere - altså dem med inficerede computere - og så ender sporet ofte der. I mange tilfælde er IP-afsenderadressen endda forfalsket,” siger Lars Højberg.

Dog har en lækket kundedatabase fra DDoS-tjenesten Vdos ført til, at TDC og NC3 kunne identificere tre unge drenge under 18, der havde bestilt angreb mod andre danske privatpersoner.

Læs mere: Politianmeldt af TDC: Unge drenge bestilte cyberangreb mod andre danskere på nettet

Nemt at købe sig adgang

Mens hacking stadig er et relativt videnskrævende foretagende, er det lettere at udføre et DDoS-angreb. 

“Vi kender ikke altid motivationen bag et specifikt angreb, men der er mange forskellige typer angreb. Ofte er det politisk motiveret som angrebet på 3F i forbindelse med Restaurant Vejlegården-sagen, eller også handler det om pengeafpresning. Men vi ser også unge gamere, der rammer hinanden i forbindelse med en vigtig turnering eller skoleelever, der ikke har nået at læse op til eksamen og rammer skolens servere til eksamen. Det kommer i mange varianter,” siger Lars Højberg.

Det er her, hvor et DDoS-angreb adskiller sig fra et mere avanceret hackerangreb: Man behøver ikke at have den store tekniske indsigt. Man skal blot kende et site, hvor man kan bestille et angreb.

“Det kan koste helt ned til fem dollars, og så skriver du bare IP-adressen ind i et felt og så er angrebet startet. Der findes sågar sider, hvor du kan få et prøveangreb i ti minutter, før du betaler, eller andre tjenester, som lover pengene retur, hvis angrebet ikke lykkes. Om man så rent faktisk får pengene igen er nok tvivlsomt,” siger Lars Højberg.

Den gennemsnitslige angrebslængde i 2016 var 36 minutter per angreb, og et DDoS-angreb består ofte af flere mindre aktioner.

Læs også: Lone er certificeret hacker: "Hvis man vil have god it-sikkerhed, er man nødt til at forstå, hvordan de gode hackere arbejder"

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S