Artikel top billede

Google sætter Adwords ind i kampen mod radikalisering og rekruttering af terrorister til ISIS på YouTube

Google skyder en stor digital antiterror-indsats i gang, der kan være med til at stoppe tilstrømningen af nye medlemmer til terrorgruppen ISIS.

Terrorgruppen ISIS/Daesh benytter alle tænkelige platforme til at rekruttere nye medlemmer - for eksempel WhatsApp, Facebook, Twitter og YouTube.

Nu går Google ind i kampen for at stoppe rekrutteringen på den populære platform YouTube. Sammen med sin egen interne tænketank Jigsaw har Google igangsat project Redirect Method.

Når potentielle ISIS-rekrutter søger efter kendt ekstremistisk indhold på sitet eller efter bestemte nøgleord, vil de i stedet blive mødt af en række videoer, der fagligt giver modstand til terrorgruppen.

Målet med Redirect Method er at stoppe radikaliseringen online. I forbindelse med projektet har Google talt med en række ISIS-dessertører, og ved at benytte Google Adwords til at opsnappe nøgleord i søgningen går det ifølge Google ikke ud over folks digitale privatliv.

Herunder et eksempel fra Googles projekt Redirect Method. 

Samme strategi som med reklamer

Faktisk benytter Google og YouTube samme metode for at finde frem til de potentielle ISIS-rekrutter, som når Google vil vise reklamer for skærme, efter at du eksempelvis har søgt efter forskellen på 60Hz og 120Hz.

Her er søgeordene bare eksempelvis ISIS’ slogan, “Baqiyah wa Tatamadad.”

Projektet er stadig på forsøgsbasis, men indledende tests har allerede vist, at dokumenterer eller journalistik, der modsiger ISIS, fungerer godt. Det samme gælder videoer med ISIS-dessertører.

I alt har 320.000 personer set over 500.000 minutters antiterror-indhold i løbet af de første otte ugers pilotprojekt. 

Projektet er Open Source, så andre platformer og organisationer vil kunne udvikle lignende projekter.

Læs også: Efter terror-angreb i London: Det skal være slut med total kryptering i messenger-tjenester




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere