Google sætter Adwords ind i kampen mod radikalisering og rekruttering af terrorister til ISIS på YouTube

Google skyder en stor digital antiterror-indsats i gang, der kan være med til at stoppe tilstrømningen af nye medlemmer til terrorgruppen ISIS.

Artikel top billede

Terrorgruppen ISIS/Daesh benytter alle tænkelige platforme til at rekruttere nye medlemmer - for eksempel WhatsApp, Facebook, Twitter og YouTube.

Nu går Google ind i kampen for at stoppe rekrutteringen på den populære platform YouTube. Sammen med sin egen interne tænketank Jigsaw har Google igangsat project Redirect Method.

Når potentielle ISIS-rekrutter søger efter kendt ekstremistisk indhold på sitet eller efter bestemte nøgleord, vil de i stedet blive mødt af en række videoer, der fagligt giver modstand til terrorgruppen.

Målet med Redirect Method er at stoppe radikaliseringen online. I forbindelse med projektet har Google talt med en række ISIS-dessertører, og ved at benytte Google Adwords til at opsnappe nøgleord i søgningen går det ifølge Google ikke ud over folks digitale privatliv.

Herunder et eksempel fra Googles projekt Redirect Method. 

Samme strategi som med reklamer

Faktisk benytter Google og YouTube samme metode for at finde frem til de potentielle ISIS-rekrutter, som når Google vil vise reklamer for skærme, efter at du eksempelvis har søgt efter forskellen på 60Hz og 120Hz.

Her er søgeordene bare eksempelvis ISIS’ slogan, “Baqiyah wa Tatamadad.”

Projektet er stadig på forsøgsbasis, men indledende tests har allerede vist, at dokumenterer eller journalistik, der modsiger ISIS, fungerer godt. Det samme gælder videoer med ISIS-dessertører.

I alt har 320.000 personer set over 500.000 minutters antiterror-indhold i løbet af de første otte ugers pilotprojekt. 

Projektet er Open Source, så andre platformer og organisationer vil kunne udvikle lignende projekter.

Læs også: Efter terror-angreb i London: Det skal være slut med total kryptering i messenger-tjenester

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S