Artikel top billede

Google sætter Adwords ind i kampen mod radikalisering og rekruttering af terrorister til ISIS på YouTube

Google skyder en stor digital antiterror-indsats i gang, der kan være med til at stoppe tilstrømningen af nye medlemmer til terrorgruppen ISIS.

Terrorgruppen ISIS/Daesh benytter alle tænkelige platforme til at rekruttere nye medlemmer - for eksempel WhatsApp, Facebook, Twitter og YouTube.

Nu går Google ind i kampen for at stoppe rekrutteringen på den populære platform YouTube. Sammen med sin egen interne tænketank Jigsaw har Google igangsat project Redirect Method.

Når potentielle ISIS-rekrutter søger efter kendt ekstremistisk indhold på sitet eller efter bestemte nøgleord, vil de i stedet blive mødt af en række videoer, der fagligt giver modstand til terrorgruppen.

Målet med Redirect Method er at stoppe radikaliseringen online. I forbindelse med projektet har Google talt med en række ISIS-dessertører, og ved at benytte Google Adwords til at opsnappe nøgleord i søgningen går det ifølge Google ikke ud over folks digitale privatliv.

Herunder et eksempel fra Googles projekt Redirect Method. 

Samme strategi som med reklamer

Faktisk benytter Google og YouTube samme metode for at finde frem til de potentielle ISIS-rekrutter, som når Google vil vise reklamer for skærme, efter at du eksempelvis har søgt efter forskellen på 60Hz og 120Hz.

Her er søgeordene bare eksempelvis ISIS’ slogan, “Baqiyah wa Tatamadad.”

Projektet er stadig på forsøgsbasis, men indledende tests har allerede vist, at dokumenterer eller journalistik, der modsiger ISIS, fungerer godt. Det samme gælder videoer med ISIS-dessertører.

I alt har 320.000 personer set over 500.000 minutters antiterror-indhold i løbet af de første otte ugers pilotprojekt. 

Projektet er Open Source, så andre platformer og organisationer vil kunne udvikle lignende projekter.

Læs også: Efter terror-angreb i London: Det skal være slut med total kryptering i messenger-tjenester




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning 2022: Sæt data på den strategiske dagsorden

Lær hvordan du tænker automatisering, data og digitalisering ind i dagligdagen, over for kunderne og hvordan du får skabt ny forretning.

31. maj 2022 | Læs mere


Sådan gør du din forsyningskæde mere robust

Vi sætter fokus på standardværktøjer og tillægsløsninger til Microsoft Dynamics 365 FO i produktionsvirksomheder, som vil planlægge og drive en effektiv supply chain.

31. maj 2022 | Læs mere


AI & machine learning i praksis: Sådan får du gevinst i din dagligdag

Kunstig intelligens, machine learning og algoritmer er i fuld gang med at forandre måden, vi arbejder og driver virksomhed på. På seminaret kan du møde førende eksperter på området, leverandører, beslutningstagere og praktikere, der fokuserer på best practise på området.

02. juni 2022 | Læs mere






CIO
Årets CIO 2022: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?