Dansk ekspert: Derfor får Apple Pay svært ved at få succes i Danmark

Kan Apple Pay overhovedet tilbyde noget nyt?, spørger en ekspert i betalingsløsninger, der tvivler på, at tjenesten kan få succes i Danmark.

Artikel top billede

Apples betalingsløsning, Apple Pay, får det svært på det danske marked.

Det vurderer Henning N. Jensen, der er seniorkonsulent i virksomheden Pluscon, der rådgiver om betalingsløsninger.

“Danskerne er ekstremt konservative, når det gælder betalingsformidling, og jeg tror, at deres loyalitet til velkendte løsninger er meget stor,” siger han.

Læs også: Danske banker tavse om Apple Pay-lanceringen: “Hvis vi har været i kontakt med Apple, må jeg ikke fortælle dig om det”

Udenlandske kreditkort er floppet i Danmark

Han påpeger, at udenlandske kreditkort som eksempelvis Diners Club og American Express' traditionelt set har haft det svært på det danske marked.

Derfor vurderer han også, at Apples indtog på markedet har mange lighedspunkter med American Express' fejlslagne forsøg på at komme ind på det danske privatmarked.

“American Express endte med at forlade markedet igen, fordi selskabet ikke kunne tilbyde de danske forbrugere noget nyt. På samme måde har jeg svært ved at se, at Apple - udover selskabets gode ry og rygte - kan tilbyde de danske forbrugere noget, som de ikke i forvejen får med MobilePay og Nets Dankort-app,” siger han.

Et af problemerne for American Express var, at antallet af transaktioner var så lavt, at det ikke var rentabelt for bankerne at udbyde American Express-kort.

Det er uvist, præcist hvor store omkostninger der er forbundet med at tilbyde Apple Pay

“Men det er ikke billigt at drive den slags systemer,” lyder det fra Henning N. Jensen, der tilføjer:

“Derfor bliver kan denne type tjenster hurtigt blive lukket ned igen, hvis omkostningerne ikke står mål med antallet af transaktioner. Bankerne tilbyder i forvejen andre betalingsløsninger. Derfor er der tale om en alternativ omkostning, som bankerne og detailhandlen skal være villige til at absorbere, hvis de ønsker at tilbyde Apple Pay.”

Apple Pay mangler bred opbakning

Amerikanske undersøgelser har tidligere vurderet, at Apple Pay indtil videre ikke har været i stand til at opnå bred udbredelse hos forbrugerne.

Den amerikanske avis Wall Street Journal kunne tidligere på året fortælle, at blot 13 procent af verdens iPhone-brugere har prøvet at anvende Apple Pay (Her er det dog værd at huske på, at Apple Pay i skrivende stund kun er tilgængelig i 16 lande, red), mens blot en tredjedel af alle amerikanske butikker tilbyder Apple Pay. 

Henning N. Jensen mener også, at der er grund til at tvivle på, at efterspørgslen efter Apple Pay bliver stor i Danmark.

“Spørgsmålet er, om det er nok, at der er tale om et Apple-produkt? Det tvivler jeg på. Min vurdering er, at der er relativ meget hype om det, der ikke er funderet i en reel efterspørgsel i markedet. Derfor tror jeg, at der er mange, der er forsigtige med at påtage sig de omkostninger, der er forbundet med at starte op,” vurderer han.

Læs også:
Nets opruster i kampen mod MobilePay, men gider danskerne overhovedet mobilbetalinger? 

Danske Bank forudser Apple Pays snarlige ankomst: Sådan vil banken forsvare sig

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S