Du har et halvt år til at få styr på håndteringen af persondata – her er, hvad du skal nå

Klumme: Persondata er meget mere end cpr-numre, så databeskyttelsesforordningen berører næsten alle virksomheder og organisationer.

Artikel top billede

Henrik Larsen er chef for DKCERT.

I dag er der kun en måned til juleaften – har du styr på gaverne?

Når det er klaret, kan du kaste dig over en noget større opgave. Den har du et halvt år til, men det er også mere omfattende: At få styr på alle jeres organisations persondata.

Den 25. maj 2018 begynder myndighederne at håndhæve den databeskyttelsesforordning, som EU indførte sidste år.

Når jeg taler med universiteternes sikkerhedsfolk, får jeg indtryk af, at de er godt i gang med arbejdet. Men mange andre har slet ikke opdaget, hvor stor opgaven er.

Nogle siger, "Vi opbevarer ikke cpr-numre, så vi er ikke omfattet."

Men det er en misforståelse. Hvis I opbevarer enhver form for personhenførbar oplysning, skal I leve op til kravene.

Video, interviews, adresselister

I skal sikkert ikke have en databeskyttelsesrådgiver (DPO, Data Protection Officer). Det er kun virksomheder, der primært arbejder med persondata, og offentlige myndigheder, der skal det. Men derfor skal I alligevel overholde en række krav.

Det er fx nok, at I bare registrerer en mail-adresse eller telefonnummer om en person. Har I overvågningskameraer? Hvis de optager billeder af personer, er de optagelser også omfattet.

Vi talte for nylig med en uddannelsesinstitution, der mente, at de ikke havde mange personoplysninger. Det handlede kun om ansatte og studerende.

Så spurgte vi dem, hvordan de håndterede personer, der bliver interviewet til de studerendes opgaver? For data om de personer er naturligvis også omfattet.

Identificer persondata

Hvis I er godt i gang med arbejdet, har I sikkert allerede opdaget, hvor omfattende det kan være. Jeg kan kun sige tillykke med, at I er kommet i gang.

Hvis I ikke er begyndt at se på forordningens konsekvenser, er her et forslag til opgaver til det kommende halve år.

Begynd med at identificere, hvilke persondata I behandler.

Læs også: Danske organisationer kæmper med EU's persondataforordning: It-systemer dumper i massevis

For hver stump data kan I med det samme identificere, hvor, hvornår, hvordan og hvorfor I behandler den, samt med hvilken hjemmel I gør det.

Så skal I overveje, hvilke organisatoriske kontroller I anvender til at beskytte data.

Lige i hælene på den overvejelse følger jeres tekniske kontroller – adgangskontrol, kryptering og den slags.

Oplys, ret og slet

Databeskyttelsesforordningen har til formål at beskytte personers data. Den giver de registrerede personer en række rettigheder. Dem skal I kunne leve op til.

En registreret person har således ret til at få indsigt i, hvad I har registreret om vedkommende.

Hvordan kan I gøre det? Hvis der er registreret noget forkert, har personen ret til at få det korrigeret.

Hvordan kan I rette forkerte oplysninger? I nogle tilfælde har en person ret til at få slettet oplysninger om sig.

Hvordan kan I slette data om personer, der beder om det? 
Som det fremgår, får forordningen både organisatoriske og tekniske konsekvenser. Mange systemer er således ikke indrettet til at kunne slette data om en person fuldstændig.

Kan I for eksempel garantere, at de slettede data ikke kan gendannes fra en gammel sikkerhedskopi?

Ingen automatisk behandling

DKCERT deltager i en international arbejdsgruppe, der ser på forordningens konsekvenser for forskningsnettene. Her er vi for nylig blevet opmærksomme på eksperterne i den såkaldte Artikel 29-gruppes vurdering af reglerne om automatiseret sagsbehandling.

Forordningens artikel 22 lyder:

"Den registrerede har ret til ikke at være genstand for en afgørelse, der alene er baseret på automatisk behandling, herunder profilering, som har retsvirkning eller på tilsvarende vis betydeligt påvirker den pågældende."

Det fortolker eksperterne som et regulært forbud. Der er nogle undtagelser, men som hovedregel må den form for automatisk sagsbehandling ikke finde sted.

Foretager I kreditvurdering eller lignende som en automatiseret arbejdsgang? Så kan det være, I bliver nødt til at ændre den.

Som det fremgår, er der rigeligt at tage fat på.

Så måske skal du overlade julegaveindkøbet til en anden i familien og kaste dig over persondata. Som sagt: Der er kun et halvt år til den 25. maj 2018.

Henrik Larsen er chef for DKCERT.

DKCERT (www.cert.dk) er et dansk Computer Security Incident Response Team, der håndterer sikkerhedshændelser på forskningsnettet. I samarbejde med tilsvarende organisationer over hele verden indsamler DKCERT information om internetsikkerhed. DKCERT er en organisation i DeiC (Danish e-Infrastructure Cooperation).

Læs også:

Danske organisationer kæmper med EU's persondataforordning: It-systemer dumper i massevis

Professor: Minimal risiko for kæmpebøder til virksomheder når EU-persondataforordningen træder i kraft

Mere om samme emne

Vivant ApS

COO med operationelt ansvar

Københavnsområdet

Everllence

Senior Developer Experience Engineer

Københavnsområdet

Matas A/S

Join Us as Technical Product Owner

Uspecificeret arbejdssted

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S